Aerotropolis. Lotniska XXI wieku

Autor tekstu: , , Data publikacji:

3. KUWAIT INTERNATIONAL TERMINAL 2

Budowa nowego terminalu w Kuwejcie rozpoczęła się rok temu. Po jej zakończeniu w 2016 roku, port będzie obsługiwać około 13 mln pasażerów rocznie, z możliwością zwiększenia przepustowości do 50 mln w 2035. Terminal ma kształt trójramiennej gwiazdy, z przestrzenią centralną o wysokości do 25 metrów i dachem wspartym na kamiennych kolumnach. Firma projektowa Foster and Partners twierdzi, że taki układ ułatwi pasażerom przemieszczanie się. Za sprawą paneli słonecznych na dachu lotnisko liczy na złoty certyfikat LEED.

 4. BEIJING DAXING INTERNATIONAL

Choć Pekin ma już jedno lotnisko o przepustowości 75 mln pasażerów rocznie, władze postanowiły zbudować kolejne, oddalone o 46 km od placu Tiananmen. Jego roczna przepustowość ma sięgać 130–200 mln pasażerów rocznie (głównie w ruchu krajowym), dzięki czemu port ten będzie najruchliwszym lotniskiem świata. Całość ma zająć 55 km2 (więcej niż cały Ursynów!), a prace budowlane rozpoczęte pod koniec 2012 roku mają zakończyć się w 2017. Lotnisko będzie posiadało 8 pasów startowych i szybkie połączenie kolejowe z centrum.

5. QUEEN ALIA INTERNATIONAL

W miejsce starego terminalu w Ammanie powstanie nowy, który zwiększy przepustowość do 9 mln pasażerów rocznie. Dach, w postaci 127 kopuł, nawiązuje do beduińskich namiotów, a jego kolumny przypominają palmy. Terminal będzie posiadał naturalną wentylację, ogrody i dziedzińce z basenami, panele słoneczne oraz system odzyskiwania wody deszczowej.

6.TERMINAL ABU DHABI MIDFIELD

Prace nad tym imponującym obiektem o powierzchni 700 tys. m2 rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku, a planowany termin jego otwarcia to rok 2017. Nowy terminal, którego projekt opracowała znana firma projektowa Kohn Pedersen Fox Associates, będzie miał ponad 18 tys. m2 powierzchni, na której powstaną butiki, restauracje, saloniki biznesowe, hotele, a także muzeum dziedzictwa i kultury.

7. DUBAI AL MAKTOUM INTERNATIONAL DRUGI ETAP

Pierwszy etap obejmował budowę portu towarowego, który otwarto w 2010 roku. Druga faza zakłada stworzenie dwóch terminali pasażerskich, które po ukończeniu w 2018 roku będą w stanie obsłużyć 160 milionów podróżnych rocznie oraz (dzięki pięciu nowoczesnym pasom startowym)przyjąć jednocześnie cztery Airbusy A380. To jeden z najdroższych projektów lotniskowych na świecie, którego szacowana wartość wynosi 82 miliardy dolarów.

8. BERLIN BRANDENBURG INTERNATIONAL

Mimo wielu opóźnień, już wiadomo, że nowe berlińskie lotnisko otworzy podwoje w październiku tego roku, zastępując tym samym porty Tegel i Schönefeld. Początkowo będzie mogło obsłużyć do 30 mln pasażerów rocznie, ale po uruchomieniu dwóch kolejnych terminali-satelitów, przepustowość zwiększy się do 50 milionów. Znajdzie się na nim 108 stanowisk samoobsługowej odprawy oraz 94 tradycyjne stanowiska. Tuż obok głównego terminalu wybudowano centrum kongresowo-handlowe BER Business Park Berlin.

9.NOWY TERMINAL W ZAGRZEBIU

Prace nad nowym terminalem lotniska w Zagrzebiu rozpoczną się w połowie bieżącego roku, a planowany termin jego otwarcia to rok 2016. Dodatkowe 67 700 m² powierzchni to niedużo w porównaniu z Abu Dhabi lub Pekinem, ale biała konstrukcja budynku o zakrzywionych liniach przypominających morskie fale, jest wyjątkowo

nowoczesna. Według autorów projektu nowy terminal zaprojektowano z poszanowaniem środowiska, a dzięki przenikaniu się linii dachu, ścian i podłogi, cała konstrukcja jest przepełniona naturalnym światłem, dobrze wentylowana i wyjątkowo łatwo jest się po niej poruszać.

 10.SPACEPORT AMERICA

Pierwszy na świecie prywatny port kosmiczny, którego budowa pochłonęła 209 mln dolarów, otwarto na pustyni w Nowym Meksyku w październiku 2011 roku. Od tego czasu wystartowało z niego kilkanaście lotów suborbitalnych. To pierwszy krok w kierunku prywatnych podróży kosmicznych, z których pierwsza ma odbyć się pod koniec roku na pokładzie statku Virgin Galactic. Budynek terminalu zdobył złoty certyfikat LEED za sprawą gruntowych wymienników ciepła, paneli słonecznych oraz wentylacji świeżym powietrzem. Firma Foster and Partners, która zaprojektowała Spaceport America, postarała się aby jego linie łagodnie wtapiały się w otaczający krajobraz.