Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice

Autor tekstu: , Data publikacji:

Kraków ma w sobie magnetyzm, który przyciąga i turystów, i organizatorów spotkań dyplomatycznych oraz biznesowych. Dla wielu z nich pierwsze zetknięcie z miastem następuje na lotnisku. Z pewnością jest to pozytywne doświadczenie, o czym przekonał się Andrzej Czuba

Krakowskie lotnisko jest drugie w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. W ubiegłym roku z jego usług skorzystało prawie 3 mln osób. To po części efekt największego w naszym kraju tzw. obszaru oddziaływania – w promieniu 100 km mieszka od Balic 7.9 mln mieszkańców. W przypadku lotniska w Warszawie jest to 6.4 mln.

Port Lotniczy im. Jana Pawła II składa się z dwóch terminali: międzynarodowego (T1) oraz krajowego (T2). Korzysta z nich prawie 20 przewoźników lotniczych. Wśród najpopularniejszych kierunków prym wiodą Dublin oraz Londyn, za nimi plasuje się Monachium, Warszawa, Liverpool, Frankfurt i Paryż.

Lotnisko w Krakowie działa od 1964 roku. W 1996 roku powstała spółka z o.o., udziałowców jest w niej czterech: PP Porty Lotnicze (76,19 proc.), województwo małopolskie (22,73 proc.), Gmina miasta Kraków (1,04 proc.) oraz Gmina Zabierze (0,04 proc.). Z lotniska w Balicach korzysta również wojsko.

Plany rozbudowy portu lotniczego przewidują przede wszystkim budowę parkingu wielopoziomowego (już trwa) oraz rozbudowę terminali – parking ma być gotowy w 2010 roku, a ta druga inwestycja ukończona w roku 2012.

 

Komunikacja

Balice mają świetne połączenie z miastem. Od godziny 4:00 do 23:30 kursuje tutaj kolejka. Wcześnie rano i późnym wieczorem jeździ co godzinę, a w ciągu dnia co pół godziny. Przejazd na krakowski dworzec główny zajmuje 16 minut. Bilet u konduktora kosztuje 8 złotych, w automacie na lotnisku lub na dworcu w Krakowie 7 zł (za bagaż nie płaci się). Z rozkładem jazdy kolejki skorelowane są pory przejazdu lotniskowego shuttle busa, który kursuje między budynkami lotniska a peronem kolejki.

Lotnisko z miastem łączą dwie dzienne linie autobusowe (208 i 292) oraz jedna nocna (902). Przejazd taksówką do centrum kosztuje około 50 zł. Niedaleko lotniska przebiega autostrada A4.

Parking przy lotnisku ma 750 miejsc, budowany jest nowy – wielopoziomowy, ma zostać oddany do użytku w 2010 roku, będzie liczył 1200 miejsc. Opłata za postój to 2 zł (do 15 minut), za godzinę trzeba zapłacić 6 złotych, pierwsza i druga doba kosztują po 40 zł, każda następna 20 zł.

T1 i T2

Terminal 1 obsługuje ruch międzynarodowy. To główny, piętrowy budynek lotniska, o wnętrzach urządzonych w stonowanej, eleganckiej kolorystyce. W strefie ogólnodostępnej znajdziemy 33 stanowiska odpraw plus jedno do odprawiania bagażu ponadwymiarowego. Jest również sala przylotów z dwoma taśmociągami oraz biurem zagubionego bagażu. W części usługowej pasażerowie mogą znaleźć wypożyczalnie samochodów, kantory, bank, siedziby biur linii lotniczych, a także bary, restauracje i sklepy oraz salonik prasowy. Ciekawostką jest automat z kwiatami, bukiet kosztuje 50 zł. Na antresoli znajduje się punkt pomocy, restauracja z daniami a la carte, a także bar samoobsługowy, w którym można palić, co jest niewątpliwie ewenementem w dzisiejszych czasach. Są tu także siedziby firm handlingowych oraz stanowiska biur podróży do obsługi pasażerów czarterowych. Przebywający w Terminalu 1 mogą skorzystać z kiosków internetowych (koszt to 1 zł za 6 minut), automatów z przekąskami i napojami (jest ich kilkanaście na całym lotnisku) i kącika zabaw dla dzieci, których zaciekawienie budzi wbudowane w ścianę akwarium. Piętro wyżej znajduje się oszklony taras widokowy (nie wieje!), czynny od 8:00 do 20:00.

W strefie ogólnodostępnej pasażerowie znajdą także masę użytecznych rzeczy: między innymi punkt informacyjny, kasy biletowe linii lotniczych, pocztę, skrytki bagażowe oraz punkt foliowania i zabezpieczania bagażu.

Strefa odlotów Terminala 1 składa się z dwóch części: Non-Schengen i Schengen. W pierwszej (dwupoziomowej) znajdują się 4 gate’y (jeden dla samolotów prywatnych i załóg), sklepy, automaty z piciem i jedzeniem, barek kawowy oraz kącik zabaw. Stąd, poza innymi kierunkami, pasażerowie latają regularnie do Chicago (latem też do Nowego Jorku). W części Schengen, poza trzema gate’ami i infrastrukturą gastronomiczno-barową oraz kolejnym akwarium i placem zabaw, znajdziemy także dwa wygodne stanowiska do pracy z laptopami – to doskonałe udogodnienie dla osób, które nie korzystają z Business Lounge» ów, a muszą popracować.

Terminal 2 jest, co oczywiste, mniejszy, bo obsługuje połączenia krajowe, budynek. Ma sześć stanowisk odprawy, salon prasowy, barek i stoisko z lokalnymi produktami, do tego kantor wymiany walut, sklep wolnocłowy oraz automaty z przekąskami i napojami. Punkt informacyjny, punkt pomocy, bankomat i kantor, a także kasa biletowa uzupełniają jego infrastrukturę. Znajduje się tu także kącik zabaw dla dzieci.

Need help? Masz help!

Od 3 lat na lotnisku w Balicach prowadzony jest program „Need Help? ”. W jego ramach studenci pomagają pasażerom, którzy po raz pierwszy podróżują samolotem lub nie znają krakowskiego portu. Udzielają informacji, kierują w odpowiednią stronę, pomagają w przeniesieniu bagażu.

Dwa punkty pomocy, urządzenia do defibrylacji, panele przywoławcze, w których wystarczy nacisnąć guzik, by nadeszła pomoc, Medi Boxy (automaty z lekarstwami) i w końcu możliwość szybkiego przyjazdu ambulansu – to oferta lotniska dla osób, które mogą potrzebować pomocy zdrowotnej. Z kolei ci, którym rozładuje się telefon (co bywa w niektórych sytuacjach dramatem), mogą skorzystać z kilku płatnych automatów do ładowania komórek.

Osoby niepełnosprawne mają do dyspozycji, poza panelami przywoławczymi (wiszą odpowiedno nisko), stanowiska check-in z obniżonymi pulpitami, windy w obydwu terminalach, szerokie ławki do siedzenia. Na lotnisku znajduje się „niebieska ścieżka” –  oznakowanie, ułatwiające im orientację.

Bezpieczeństwo na lotnisku zapewniają też wozy strażackie z urządzeniami do przebijania kadłubu samolotu i wtłoczenia do środka piany gaśniczej.

Business Lounges

Port Lotniczy Kraków-Balice posiada dwa salony biznesowe – jeden w strefie Non-Schengen i drugi w strefie Schengen Terminalu 1. Pierwszy znajduje się na parterze, po kontroli bezpieczeństwa. Drugi usytuowany jest na piętrze T1, po kontroli bezpieczeństwa oraz paszportowej. Korzystają z nich pasażerowie linii lotniczych, ktore podpisały z lotniskiem stosowne umowy (podóżujący w klasie biznes oraz posiadacze określonych przez linie kart lojalnościowych), a także m.in. posiadacze Priority Pass i każdy, kto wykupi wejściówkę – koszt to 75 zł.

Business Lounge w strefie Non-Schengen istnieje od 2002 roku, zaś ten w strefie Schengen jest nowszy (z 2008 roku), a także większy – ma aż 180 m2. W pierwszym goście mają do dyspozycji dwa stanowiska komputerowe i drukarkę, a w drugim osobny pokój do pracy, z pięcioma komputerami i trzema stanowiskami do podłączenia własnego sprzętu. W obydwu salonach mogą korzystać z bezprzewodowego i bezpłatnego Internetu. W ofercie znajdą wybór polskiej i zagranicznej prasy, zimne i ciepłe napoje, alkohole, a także zimne przekąski.

W Business Lounge strefy Schengen znajduje się okno z widokiem na płytę lotniska, dzięki czemu goście mogą obserwować samoloty. Ma on bardzo stylowy, ciepły design. Z tego salonu korzysta 82 procent gości, posiadających prawo wstępu do saloników biznesowych. Wiedzie do niego Business Line – oznaczona zieloną taśmą szybka ścieżka dojścia, która prowadzi gościa od stanowisk odprawy.

Salon VIP

Wydzielona część dla gości specjalnych znajduje się po lewej stronie budynku głównego. Prace remontowe powiększyły ostatnio salon VIP o 37 m2. Stał się dzięki temu pokaźną (ponad 100 m2) częścią Terminala 1. Zupełnie oddzieloną, bo remont miał na celu stworzenie osobnego punktu kontroli bezpieczeństwa.

Salon VIP-owski znajduje się blisko płyty lotniska, przylatujący goście o specjalnym statusie są odbierani z samolotu, natomiast wylatujący są pod samolot dostarczani.Pobyt w salonie VIP zapewnia koordynację odprawy biletowej i bagażowej, kontroli bezpieczeństwa oraz procedur celnych. Obsługa zapewnia szybkie załatwienie wszelkich formalności, a odbywają się one na miejscu, w salonie.

Kraków jest miastem, w którym bardzo często odbywają się ważne spotkania biznesowe i dyplomatyczne. Czasem taka konferencja ma miejsce w VIP-owskim salonie na lotnisku – oczywiście w wersji mini, pomieszczenie ma 16 miejsc (w razie potrzeby goście wykorzystują także salony biznesowe). Projektor multimedialny, komputery, drukarka i bezprzewodowy Internet to niezbędna w przypadku wielu spotkań infrastruktura.

Przed wejściem do salonu znajdują się 4 miejsca parkingowe dla jego gości. Salon VIP działa przez 24 godziny na dobę, koszt skorzystania z jego usług wynosi 610 zł za godzinę. W cenie jest asysta personelu (12 osób obsługuje całe zaplecze biznesowe w Balicach).

W ramach XVIII edycji Medalu Europejskiego krakowski Port Lotniczy otrzymał medal za obsługę pasażerów VIP i CIP (Commercial Important Persons). Wyróżnienie przyznawane jest za spełnienie określonych standardów obsługi, całej akcji patronuje Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny.

Meet & Assist

To kolejna usługa, skierowana do pasażerów biznesowych, a ma ona za zadanie usprawnić i przyspieszyć odprawę pasażerską w ruchu międzynarodowym. Na tych, którzy ją zamówią, czeka na lotnisku pracownik, który pomaga w załatwieniu wszelkich formalności i jak najszybszym dotarciu do gate’u. Gość ma także prawo wstępu do Business Lounge. Koszt usługi Meet & Assist wynosi 250 zł.

 

 

Informator

Informacja Lotniskowa

+ 48 (0) 801 055 000

+ 48 (0) 12 295 58 00

Biuro zagubionego bagażu

+48 (0) 12 285 51 21

Lekarz dyżurny

+48 (0) 12 639 30 15

+48 (0) 600 001 151

Ochrona Lotniska

+48 (0) 12 639 33 28

Informacja Celna (9.00 – 16.00)

+48 (0) 22 694 31 94

+48 (0) 22 694 30 91

Straż graniczna numer interwencyjny:

+48 (0) 800 422 322

informacja:

+48 (0) 12 258 33 00

Rezerwacja parkingu

+ 48 (0) 12 295 30 65

VIP & Business Services

+ 48 (0) 12 639 33 54