Międzynarodowy port lotniczy Wrocław Strachowice

Autor tekstu: , Data publikacji:

Strategia ucieczki do przodu czy oczywista konieczność? O kryzysie w branży lotniczej głośno, ale lotnisko we Wrocławiu właśnie się rozbudowuje – jego funkcjonowaniu przygląda się Andrzej Czuba.

Wczasach, w których wszyscy mówią o kryzysie, port lotniczy we Wrocławiu rozwija się. Choć w tym roku lotnisko Strachowice odnotowuje (jak wszyscy) mniejszą dynamikę wzrostu liczby pasażerów, to i tak jest ich niemal o 100 procent więcej niż przed trzema laty. A prognozy mówią o kolejnych wzrostach. W 2012 roku lotnisko obsłuży ponad 2 miliony pasażerów. Właśnie ruszyła budowa nowego terminala, który ma zostać ukończony przed Euro 2012.

 

Liniowo i czarterowo

Międzynarodowy Port Lotniczy Wrocław Strachowice obsłużył w ubiegłym roku prawie 1.5 mln pasażerów, niemal dwukrotnie więcej niż dwa lata wcześniej. To stawia go na piątym miejscu ze wszystkich lotnisk w kraju, ale pod względem liczby operacji lotniczych wrocławskie lotnisko jest na pozycji trzeciej, za warszawskim oraz krakowskim.

W skład portu lotniczego wchodzą dwa terminale pasażerskie, oznaczone symbolami A oraz B, a także dworzec towarowy. Terminal A obsługuje kierunki, objęte porozumieniem z Schengen, Terminal B pozostałe. Z wrocławskiego lotniska można lecieć do Anglii, Szkocji, Irlandii, Norwegii, Szwecji, Danii, Hiszpanii, Niemiec oraz Belgii. Połączenia krajowe obejmują Warszawę i Gdańsk. Czartery latają do Grecji, na Majorkę, do Egiptu, Tunezji, Turcji i Bułgarii.

Z usług lotniska korzysta 6 linii lotniczych – LOT, Lufthansa, Jet Air, Ryanair, Wizz Air i Cimber Sterling. Niedawno linia Wizz Air poinformowała o uruchomieniu (od lipca 2010 roku) swojej bazy operacyjnej. Wrocław zyska dzięki temu nowe połączenia (m.in. do Paryża, Eindhoven i Mediolanu).

Projekt EURO

Na wrocławskim lotnisku rozpoczęła się realizacja inwestycji w ramach projektu EURO 2012. Obejmuje ona budowę nowego terminala pasażerskiego, a także budowę oraz rozbudowę płaszczyzn lotniskowych (płyty postojowej, drogi szybkiego zejścia, płaszczyzny odladzania samolotów).

Nowy terminal będzie miał jedną z największych w Polsce kubatur – ponad 330 tys. m3. Znajdą się w nim strefy związane z płytą lotniska (tzw. airside): sortownia bagażu, poczekalnie, hale odbioru bagażu, a także strefy związane ze stroną miejską (tzw. landside): hale odpraw, biura linii lotniczych, usługi. Nowy terminal będzie miał 3 kondygnacje naziemne oraz jedną podziemną, 21 stanowisk odprawy, sale konferencyjne, bank oraz galerię handlową. Parking przy terminalu pomieści tysiąc samochodów. Nowy terminal ma zostać oddany do użytku w 2011 roku.

10 km od centrum

Lotnisko Strachowice znajduje się około 10 kilometrów od centrum Wrocławia, w jego południowo-zachodniej części, przy ulicy Skarżyńskiego 36. Lotnisko łączy z miastem linia autobusowa nr 406,  dojazd do dworca głównego PKP trwa

35-45 minut. W sąsiedztwie portu znajdują się parkingi na około 400 samochodów osobowych (koszt parkowania to 3 zł za pół godziny – do 2 godzin, za każdą następną godzinę 4 zł).

Schengen i Non-Schengen

Terminale A oraz B wrocławskiego lotniska to w istocie jeden kompleks – różnią się jedynie oznaczeniami. Do strefy ogólnodostępnej prowadzą trzy wejścia. Terminal A obsługuje pasażerów strefy Schengen, natomiast Terminal B – strefy Non-Schengen. Ten pierwszy znajduje się po lewej stronie kompleksu, drugi po prawej. Środek stanowi łącznik, w którym umiejscowione są sklepy oraz kaplica, a właściwie otwarta całą dobę ekumeniczna sala skupień imienia Jana Pawła II.

Dwanaście stanowisk check-in oraz 6 gate’ów (plus 1 bramka dla VIP-ów) mieszczą się w częściach bliższych środka całego kompleksu – na zewnętrznych stronach znajdują się strefy przylotów, z pasami transmisyjnymi do odbioru bagaży i pokojami dla matek z dziećmi.

W strefie ogólnodostępnej pasażerowie mają do dyspozycji bar kawowy, restaurację, kilka wypożyczalni samochodów, biura podróży, a także kasy biletowe (LOT-u i tanich linii), trzy bankomaty, kantory wymiany walut, pokój dla matki z dzieckiem, sklepy i saloniki prasowe. Strefa ta ma również piętro z tarasem widokowym, pocztą, barami, salą zabaw dla dzieci, biurami portu lotniczego oraz sklepem dla pilotów (tu można również wyczarterować samolot lub wykupić lot widokowy). Na piętrze znajduje się też ambulatorium.

W hali odlotów Terminalu A znajduje się kilka sklepów, barek, a także salon Executive. Jest tu również pokój dla matek z dziećmi. Hala odlotów Terminalu B spełnia podobne funkcje (nie ma tu jedynie saloniku biznesowego). Sklepy wolnocłowe oferują pamiątki, alkohole, artykuły perfumeryjne oraz wyroby jubilerskie.

Na lotnisku można korzystać z Internetu – używając jednego z czterech kiosków internetowych (5 minut kosztuje złotówkę, kolejna minuta gratis). Dwa z nich znajdują się na piętrze strefy ogólnodostępnej, jeden w hali odlotów Terminala A i jeden w hali odlotów Terminala B.

Przy przystanku autobusowym, przed głównym wejściem do Terminali oraz na parkingu dla osób niepełnosprawnych znajdują się panele wzywania pomocy – wystarczy nacisnąć guzik, by uzyskać połączenie ze służbą lotniskową.

VIP Executive

Pasażerowie, posiadający kartę Priority Pass, mogą korzystać z salonu Executive Lounge, znajdującego się w hali odlotów Terminala A. Lecący klasą biznes (LOT-u i Lufthansy) mają wizytę w saloniku wliczoną w cenę biletu, pozostali mogą ją wykupić – koszt to 73,12 zł. Mają do dyspozycji stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu, prasę, spory wybór przekąsek, a także napoje gorące i zimne, również alkoholowe. Jest tu także sala, w której można urządzić mini konferencję na 20 osób. Executive Lounge działa w godzinach 5:30 – 19:30 (w soboty pół godziny krócej, w niedziele godzinę dłużej).

Wrocławski port lotniczy oferuje także pakiet VIP. Obejmuje on obsługę pasażerów oraz osób odprowadzających (lub witających) i polega na szybszej odprawie i kontroli bezpieczeństwa, a także oczekiwaniu na przylot lub odlot w saloniku Executive (koszt wynajęcia dla 2 osób wynosi 500 zł). Możliwy jest także transport pasażera bezpośrednio pod samolot (150 zł), a także wjazd autem na płytę lotniska (ale to już koszt rzędu 1500 zł), a ponadto catering na żądanie.

Łyk historii

Lotnisko we Wrocławiu powstało w 1938 roku. Zostało zbudowane na potrzeby wojska niemieckiego. Pierwsze loty cywilne odbyły się tu w czerwcu 1945 roku, aczkolwiek aż do 1958 roku Strachowice obsługiwały lotnictwo wojskowe (cywilne przeniesiono w 1946 roku do Grądowa). W styczniu 1992 roku powstała spółka Port Lotniczy Wrocław SA. Udziały w niej ma Miasto Gmina Wrocław, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Pierwsze zagraniczne połączenia uruchomione zostały w 1993 roku. W 2007 roku oddano do użytku nowy terminal – od tej chwili lotnisko we Wrocławiu ma 2 terminale oraz dworzec cargo.

 

 

FAKTY

  • Pas startowy lotniska we Wrocławiu ma rozmiar 2500 x 60 metrów. Oprócz lotnictwa cywilnego i „general aviation” (samolotów prywatnych) korzystają zeń również samoloty wojskowe – stąd właśnie polscy żołnierze wyruszali do Afganistanu.
  • Służba medyczna na lotnisku Strachowice obejmuje nie tylko ambulatorium, ale również śmigłowiec medyczny.
  • Prawie 297 milionów złotych będzie kosztować budowa nowego terminala we Wrocławiu. Dzień oddania nowej części lotniska do użytku przewidziano na 30 marca 2011 roku.
  • 12 dużych samolotów (typu Airbus) może parkować równocześnie na wrocławskim lotnisku.
  • 30 zł kosztuje dojazd taksówką z lotniska do centrum Wrocławia.
  • 29 000 operacji lotniczych wykonano w 2008 roku na lotnisku Wrocław Starachowice.

 

INFORMATOR

Informacja Lotniskowa: + 48 71 358 13 81

Biuro zagubionego bagażu: + 48 71 358 13 87

Pierwsza pomoc – ambulatorium (czynne od 4:30 do 0:30): + 48 71 358 13 05

Straż graniczna: + 48 71 358 13 50

Urząd celny: + 48 71 358 13 61

Policja: + 48 71 357 17 99

Służba Ochrony Lotniska: + 48 71 358 14 44

Sky Taxi (czarter samolotów): + 48 71 349 04 40

 

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji