100 najlepszych saloników lotniskowych

Autor tekstu: , Data publikacji:

Przedstawiamy saloniki lotniskowe, które w wielu przypadkach stanowią dla podróżnych większą atrakcję od samego lotu.

Na początku roku poprosiliśmy użytkowników brytyjskiego forum „Business Travellera”, aby polecili innym podróżnym swoje ulubione saloniki lotniskowe. Odzew był ogromny, a odpowiedzi niemal tak drobiazgowe, jak wtedy, gdy sporządzaliśmy listę najgorszych saloników. Do sugestii czytelników dodaliśmy także nasze własne spostrzeżenia i oprócz saloników należących do przewoźników ujęliśmy również obiekty niezależne z płatnym wstępem. Oczywiście lista nie jest ostateczna i, jak by nie było, jest dość subiektywna.

Rozpieszczanie podróżnych przed lotem i po nim jest dla przewoźników sporym obciążeniem finansowym, zwłaszcza kiedy dostęp do saloników zyskują także niektórzy pasażerowie Klasy Ekonomicznej, posiadający wysoki status w programie lojalnościowym. Rodzi się więc pytanie: Czy poczekalnie lotniskowe powinny być nagrodą za przychody, jakie przynosi pasażer, czy może za jego lojalność?

Zyski kontra lojalność

Podróżowałem w kabinie Klasy Ekonomicznej linii Qatar Airways z Sydney do Londynu. Ponieważ jestem członkiem programu lojalnościowego sojuszu Oneworld i mam status Emerald (najwyższy poziom członkowski), przed lotem do Dohy spędziłem dwie godziny w saloniku Klasy Pierwszej linii Qantas na lotnisku w Sydney. Mogłem z niego skorzystać, ponieważ jednym z przywilejów statusu Emerald jest wstęp do poczekalni Klasy Pierwszej należących do wszystkich członków Oneworld. Do odlotu pozostały dwie godziny, więc wszedłem do restauracji, gdzie zjadłem wykwintny trzydaniowy obiad i wypiłem kilka lampek szampana. Następnie wziąłem prysznic, skorzystałem z bezpłatnego 15-minutowego masażu, po czym uraczyłem się kolejnymi kieliszkami szampana. Wychodząc z tej luksusowej poczekalni, miałem poczucie, że właśnie odbiłem sobie co najmniej jedną czwartą ceny mojego biletu (1500 dolarów australijskich).

qatar lounge first class

Kolejny, czterogodzinny przystanek w drodze do Londynu czekał mnie na lotnisku w Dosze, gdzie zamierzałem skorzystać z flagowego saloniku Qatar Airways. Jednak ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu odmówiono mi do niego wstępu. Powszechnie określany mianem „oazy luksusu” salonik Al Safwa wyróżnia się na tle pozostałych m.in. z powodu sztucznych wodospadów, wykwintnej restauracji oraz luksusowego spa. Wstęp do niego mają jednak tylko pasażerowie Qatar Airways podróżujący Klasą Pierwszą. Z tego względu zaproponowano mi dostęp do nieco mniejszej, acz nadal dość luksusowej poczekalni Klasy Pierwszej (niestety bez wodospadów). Mogłem także wykupić wstęp (za blisko 150 dolarów) do znacznie większego saloniku Al Mourjan, który jest bezpłatny dla pasażerów Klasy Pierwszej Qatar Airways.

Jak to możliwe? W Sydney, mimo że leciałem Klasą Ekonomiczną, linie Qatar Airways zagwarantowały mi dostęp do saloniku Klasy Pierwszej linii Qantas. Jednak w Dosze, pomimo mojego wysokiego statusu w programie Oneworld, odmówiono mi wstępu do poczekalni Qatar Airways, ale było to zgodne z regulaminem dostępnym na stronach internetowych Oneworld i Qatar Airways.

Nie takie same

Qatar Airways to jeden z kilku dużych przewoźników (Singapore Airlines, Lufthansa i British Airways), którzy decydując o prawie wstępu danego pasażera do saloniku lotniskowego, bardziej niż jego lojalność biorą pod uwagę zyski, jakie on przynosi.

Tym samym nawet posiadacz złotej karty Star Alliance (najwyższy poziom członkostwa) po wykupieniu biletu w Klasie Ekonomicznej lub Ekonomicznej Premium nie ma wstępu do saloników Silverkris oraz Private Room w singapurskim porcie Changi. Może za to skorzystać z poczekalni Krisflyer Gold, gdzie nie ma pryszniców ani osobnych toalet. Podobnie w terminalu T5 na lotnisku Heathrow w Londynie, gdzie posiadacze kart Oneworld Emerald (najwyższy poziom członkowski) nie mają wstępu do saloniku Concorde Room, zarezerwowanego jedynie dla podróżnych z biletami Klasy Pierwszej. We Frankfurcie terminal Klasy Pierwszej Lufthansy dostępny jest jedynie dla pasażerów tejże klasy i członków programu Miles & More o elitarnym statusie HON Circle. Posiadacze kart Star Gold nie mają do niego wstępu.

Jak widać, wiele linii lotniczych zmierza obecnie w stronę modelu, w którym przywileje, takie jak dostęp do luksusowych saloników, gwarantowane będą dla pasażerów wykupujących najdroższe bilety, nie tych wykazujących się lojalnością dla danej linii czy sojuszu lotniczego. Wydaje się to sensownym rozwiązaniem, dzięki któremu znikną sytuacje, kiedy pasażer o wysokim statusie w programie lojalnościowym, płacąc 2 tysiące dolarów za bilet w Klasie Ekonomicznej, może cieszyć się luksusami oferowanymi w poczekalniach Klasy Pierwszej, natomiast podróżny, wykupujący bilet za 8 tysięcy dolarów i nieposiadający wysokiego statusu w programie, ma dostęp jedynie do podrzędnej poczekalni biznesowej.

Jednak w USA można zauważyć odwrotną tendencję. Podróżując na trasach krajowych samolotami jednego z trzech głównych przewoźników w tym kraju: liniami Delta, United albo American Airlines, w większości przypadków w cenę biletu Klasy Biznes i Klasy Pierwszej nie wlicza się wstępu do saloników lotniskowych. Przed lotem mogą skorzystać z nich jedynie pasażerowie posiadający odpowiednio wysoki status w programie lojalnościowym. W tym przypadku  lojalność liczy się bardziej od profitów.

Jak rysuje się przyszłość?

Qatar Airways niedawno ogłosiły, że nie będą już dłużej oferować darmowego wstępu do saloników Klasy Pierwszej dla pasażerów, którzy wykupili upgrade do klas premium za pomocą punktów zgromadzonych w programie lojalnościowym. Podobną strategię przyjęły także linie Air France i Emirates.

I choć nowe zasady wstępu do saloników z pewnością nie spodobają się wielu pasażerom, to pozwolą one na znaczne ograniczenie kosztów, jakie wiążą się z utrzymaniem poczekalni. Istnieje jednak realna groźba, że pasażerowie o najwyższym statusie w programach lojalnościowych mogą przez to poczuć się nieco zaniedbani i zrezygnują ze swojej lojalności wobec danej linii. A to z kolei może odbić się przewoźnikom ogromną czkawką…

WIELKA BRYTANIA

● Heathrow, Londyn, British Airways Concorde Room, T5 Zmodernizowany w listopadzie 2017 salonik przeznaczony jest dla pasażerów Klasy Pierwszej linii BA oraz członków programu przewoźnika o statusie Gold Guest List. Wewnątrz znajdziemy m.in. restaurację z daniami à la carte oraz bar.

● Emirates, T3 Ten świetnie wyposażony salonik posiada wiele zacisznych kącików do pracy i wypoczynku, jak również osobne przejście na pokład samolotu.

● Etihad Airways, T4 Salonik słynie z darmowych zabiegów spa, dobrego jedzenia i żywej atmosfery. Wstęp dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes.

● Lufthansa Senator, T2 Lufthansa posiada na Heathrow dwa saloniki: jeden w terminalu T2, a drugi w terminalu 2B. Obiekt Senator przeznaczony jest dla pasażerów Klasy Pierwszej oraz posiadaczy złotej karty Star Alliance Gold Card.

● Malaysia Airlines Golden Lounge, T4 Wstęp do tego miejsca mają pasażerowie klas premium (Biznes i Pierwszej). Obsługa jest spersonalizowana i niezwykle uprzejma, a jedzenie smaczne i dobrej jakości.

● No1 Heathrow, T3 Ten płatny salonik posiada wiele udogodnień, nowoczesny wystrój i bogaty wybór opcji kulinarnych.

● Plaza Premium, T4 Marka Plaza Premium ma silną pozycję na londyńskim lotnisku, gdzie znajduje się aż sześć saloników tego operatora. Na przykład w hali przylotów terminalu T4 mieści się obiekt z 25 luksusowymi kabinami prysznicowymi. Karnet wstępu kosztuje 37 dolarów za godzinę.

● Qantas, T3 Niewątpliwym atutem tego saloniku uruchomionego w listopadzie 2017 roku jest menu autorstwa słynnego szefa kuchni Neila Perry’ego. Znajdziemy tu również bar koktajlowy, sześć kabin prysznicowych oraz dobrze wyposażone stanowiska do pracy. Wstęp dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes.

● Qatar Airways Premium, T4 Użytkowniczka forum BT o nicku Amanda twierdzi, że jest to najlepszy salonik na lotnisku Heathrow, ponieważ: „Nigdzie indziej nie ma tak dobrej obsługi, smacznego jedzenia i tak wielu udogodnień”. Wstęp dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes podróżujących liniami sojuszu Oneworld.

● United Airlines Club, T2B United Airlines Club jest jednym z trzech saloników sojuszu Star Alliance, mieszczących się w terminalu 2B. Znajdziemy tu m.in. dobrze zaopatrzony bar ze świetną obsługą oraz bogaty wybór koktajli.

● Virgin Atlantic Clubhouse, T3 Choć po ostatniej renowacji salonik ten nie posiada już własnego spa, to i tak jest on nadal jednym z najlepszych obiektów tego typu na świecie i świetną wizytówką linii Virgin.

● Gatwick, Londyn, British Airways Club and First, Gatwick South Atutem obu tych saloników są ładne widoki z okien, bogaty wybór win i wykwintnych dań. Nic dziwnego, że pasażerowie British Airways tak bardzo zachwalają sobie te obiekty.

EUROPA

● 51st & Green, Dublin Salonik biznesowy mieszczący się w strefie ogólnodostępnej, przeznaczony dla pasażerów podróżujących do USA. Cena karnetu: 35 euro przy rezerwacji online lub 39 euro w recepcji; dla pasażerów Klasy Biznes wstęp darmowy.

● Air France La Premiere, Charles de Gaulle, Paryż Choć pasażerowie korzystający z usług Air France mają różne opinie na temat tego przewoźnika, to ten elegancki salonik posiada jedynie zagorzałych zwolenników.

● Air France Business Hall L, Charles de Gaulle, Paryż To jeden z kilku zmodernizowanych saloników francuskiego przewoźnika, posiadający własne spa marki Clarins i oferujący pasażerom wiele udogodnień. W lipcu bieżącego roku zostanie oddane do użytku jego drugie skrzydło.

● Aspire Aphrodite, Larnaca, Cypr Salonik ten jest dostępny dla wszystkich podróżnych w cenie 32 euro od osoby. Użytkownika forum BT o nicku ASK1945 urzekło tu: „Dobre jedzenie, bogaty wybór napojów, wygodne fotele, ładne widoki, szybki Internet i miła obsługa”.

● Aspire, Zurych, TE Marka Aspire oferuje pasażerom zuryskiego lotniska dwa wygodne saloniki. Ten, o którym tu mowa, posiada otwarty taras z widokiem na płytę postojową, pas startowy i terminal główny. Wstęp: od 30 dolarów.

● The Loft, Brussels Airlines, Bruksela „Przestronny salonik z widokiem na płytę lotniska i wygodnymi fotelami. Do tego przyzwoite jedzenie i napoje, szybkie Wi-Fi i przyjemna atmosfera”, opisuje czytelnik BT o nicku Alex_F.

● ÄRiklassi (Biznes), Tallin Wstęp: bezpłatny dla pasażerów Klasy Biznes wybranych linii; 30 euro dla pozostałych podróżnych. „Dobry wybór dań i napoi, przytulny taras z widokiem na płytę postojową. Godny polecenia”, pisze użytkownik o nicku rferguson.

● Calpe Lounge, Gibraltar Salonik Priority Pass zarządzany przez firmę Lounge Club; wstęp od 29 dolarów. „Cudowne widoki na górę The Rock. Polecam wypoczynek na wygodnych sofach stojących na zewnątrz”, chwali użytkownik o nicku Bath_VIP.

● Cibeles VIP, Madryt Salonik dostępny dla wszystkich podróżnych spoza strefy Schengen w cenie 30,6 euro. „Przytulny, a zarazem przestronny salonik z widokiem na płytę postojową. Niezłe posiłki”, opisuje użytkownik o nicku travelsforfun.

● Eventyr, Kastrup, Kopenhaga Wstęp: 250 koron, bezpłatny dla pasażerów linii BA, Emirates, Delta i Norwegian o wyższym statusie w programie lojalnościowym. „Na pochwałę zasługują wygodne kabiny prysznicowe i widoki z okien saloniku”, poleca użytkownik o nicku Bath_VIP.

● Finnair Premium, Helsinki „Przyjemny oku wystrój w stylu fińskim, bardzo dobre posiłki i oczywiście sauna”, pisze użytkownik travelsforfun. Uwaga – dostępny wyłącznie dla członków programu Finnair Plus o statusie Platinum albo Gold oraz dla posiadaczy kart Oneworld Emerald.

● Finnair Schengen Business, Helsinki Użytkowniczce o nicku Blanicka spodobał się: „Jasny wystrój saloniku i duża ilość wygodnych miejsc siedzących”. Wstęp: 48 euro.

● Aegean Airlines non Schengen, Ateny

Ten nowy salonik mieszczący się w TA to dobra opcja dla wielbicieli greckich potraw i win, choć niestety nie znajdziemy tu ciepłych dań.

● KLM Crown, Schiphol, Amsterdam Ten salonik dla pasażerów Klasy Biznes podróżujących na trasach międzykontynentalnych przechodzi właśnie gruntowną modernizację, która zakończy się w przyszłym roku. Mimo tej niewątpliwej niedogodności można nadal z niego korzystać.

● Lufthansa First Class, Frankfurt Osobny terminal przeznaczony dla pasażerów Klasy Pierwszej. „Niesamowite miejsce, przy którym inne obiekty tego typu po prostu bledną”, mówi użytkownik forum BT o nicku MartynSinclair. Dostępny dla podróżnych linii Lufthansa i SWISS.

● Lufthansa First Class, Monachium Prawdziwie luksusowy przybytek, na który składają się m.in. palarnia cygar, wykwintna restauracja i przestronne łazienki. Do tego nowoczesny wystrój, widok na płytę lotniska oraz usługa dowozu pasażerów pod drzwi samolotu. Wstęp jedynie dla uprawnionych pasażerów linii Lufthansa i SWISS.

● Marco Polo Club, Wenecja Wstęp: 40 euro „Salonik ten składa się z kilku ładnie urządzonych pomieszczeń i niewielkiego tarasu”, opisuje użytkownik o nicku travelsforfun. Wstęp wolny dla posiadaczy kart Priority Pass i Diners Club.

● SWISS First, TA, Zurych Ten świeżo zmodernizowany salonik wyróżnia się za sprawą wyśmienitego jedzenia, oddzielnej strefy sypialnej oraz tarasu na świeżym powietrzu. Obiekt ten uchodzi za jeden z najlepszych saloników lotniskowych na świecie.

● SWISS First, TE, Zurych Co prawda salonik ten nie jest tak nowoczesny jak jego siostrzany obiekt, ale i tak znajdziemy tu wiele udogodnień, w tym wygodną strefę sypialną, bar szampański, dwie restauracje oraz przestronny taras.

● Turkish Airlines, Stambuł Choć czasami bywa tu tłoczno, to salonik jest: „Idealnym miejscem na dłuższy wypoczynek, z bogatym wyborem opcji kulinarnych i wygodnych miejsc siedzących”, przekonuje użytkownik forum o nicku norbert2008.

● VIP Lounge Frankfurt Luksusowa strefa VIP z usługą szoferską, restauracją, prywatnymi pokojami/ apartamentami i palarnią cygar. Wstęp nie jest jednak tani – ceny zaczynają się od 330 euro za osobę.

BLISKI WSCHÓD I AFRYKA

● Bidvest Premier, Kapsztad Użytkownik o nicku barnackles chwali ten salonik za: „Bogaty wybór owoców oraz ciepłych opcji śniadaniowych, pyszne espresso, miły personel, malownicze widoki z okien i przytulną, cichą strefę na piętrze”.

● British Airways Galleries/First, Johannesburg albo Tambo „Bogaty wybór świeżych potraw, a także… darmowe masaże, wyborne wina i pyszną kawę. Do tego miły i usłużny personel”, komplementuje użytkownik miningguy.

● British Airways, Dubaj Ten nowy salonik brytyjskiego przewoźnika podzielony jest na dwie strefy. W jednej z nich mieści się mały Concorde Bar, do którego można dostać się za pomocą specjalnej karty-klucza.

● Emirates First Class, Dubaj Dwa lata temu oba saloniki Emirates zostały zmodernizowane za 11 milionów dolarów. Od ubiegłego roku są one dostępne odpłatnie dla wszystkich pasażerów przewoźnika. Za 200 dolarów zyskują oni wstęp do saloniku Klasy Pierwszej, a za 100 do Klasy Biznes.

● Etihad Airways First, Abu Zabi W recenzji sprzed dwóch lat zachwalaliśmy obsługę, wyśmienite posiłki i koktajle. Salonik posiada także niewielką siłownię, salon fryzjerski oraz spa. Wstęp: 200 dolarów do strefy Klasy Pierwszej, 100 dolarów do Klasy Biznes.

● Oman Air Business, Muscat Znajdziemy tu wygodne szezlongi, kabiny prysznicowe, salon masażu oraz miejsca do pracy. „Bogaty wybór posiłków, przytulny bar, pomocny personel, dobrze wyposażone centrum biznesowe”, wylicza użytkownik cwoodward.

● Qatar Airways Al Mourjan, Ad-Dauha To jeden z pięciu saloników katarskiego przewoźnika, mieszczący się w głównym terminalu lotniska w Ad-Dausze. Użytkownik o nicku Inquisitive chwali go za „przestronną strefę wypoczynkową i duży wybór opcji kulinarnych”.

● Qatar Airways Al Safwa, Doha Linie Qatar Airways uznały, że jeden świetny salonik Klasy Pierwszej na lotnisku w Dosze to za mało i stworzyły kolejny. Uwaga: Al Safwa dostępny jest wyłącznie dla pasażerów katarskiego przewoźnika.

● Saudia Alfursan Golden, Dżudda

Salonik ten dostępny jest dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes. Pozostali podróżni mogą wykupić wstęp za 189 rialów (blisko 44 euro).

● Saudia Alfursan Golden, Rijad Salonik dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes. Strefa Klasy Pierwszej jest nieco bardziej zaciszna. Dobry bufet, wygodne kabiny prysznicowe, a na stanowiskach do pracy komputery marki Apple.

● Slow, Kapsztad Salonik dla pasażerów lotów krajowych obsługiwanych przez linie Comair. Na uwagę zasługują tutejsze lokale gastronomiczne, oferujące bogaty wybór dań i napoi, jak również dwa bary oraz słynna już toaleta z widokiem na płytę.

AZJA

● All Nippon Airways First Class, Haneda, Tokio Salonik dostępny dla pasażerów Klasy Pierwszej linii ANA i przewoźników zrzeszonych w Star Alliance. „Wspaniałe miejsce! O 6:50 personel częstował gości szampanem i japońską whisky Hibiki”, mówi użytkownik forum BT o nicku K1ngston.

● American Express The Centurion, Hongkong Dostępny dla posiadaczy karty Amex Platinum Card oraz członków programu Centurion. W strefie Centurion znajduje się restauracja, której menu skomponował szef kuchni Lau Yiu Fai nagrodzony gwiazdką Michelin.

● Blue Ribbon, Bangkok Airways, Koh Samui, Tajlandia Mały, acz przyjemny salonik, mieszczący się na lotnisku na wyspie Koh Samui. „Urocze i niezwykle relaksujące miejsce z wygodnymi fotelami i miłą atmosferą”, mówi użytkownik forum BT o nicku cwoodward.

● Cathay Pacific The Deck, Hongkong Salonik przeznaczony dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes linii Cathay, członków programu Marco Polo Club o statusie Silver oraz programu Oneworld o statusie Emerald i Sapphire.

● Cathay Pacific The Pier First, Hongkong Linia Cathay Pacific posiada w Hongkongu cztery saloniki: The Wing, The Cabin, The Bridge oraz The Pier. Ten ostatni trzy lata temu został poddany modernizacji,
a w naszej recenzji z 2016 roku określiliśmy go mianem „doskonałego”.

● Cathay Pacific The Wing First, Hongkong Znajdziemy tu m.in. wygodne miejsca do pracy, 23 kabiny prysznicowe i świetny noodle bar. „Choć Pier jest nieco bardziej przytulny, to niewątpliwym atutem The Wing First są wygodne kabiny prysznicowe”, mówi użytkownik forum o nicku ThomasCox.

● Cathay Pacific First/Business, Manila Ten świetnie zaprojektowany salonik, uruchomiony w 2015 roku, jest nieco mniejszą wersją hongkońskiego The Pier. „Dobry bar i pyszne posiłki. Idealne miejsce na dłuższy wypoczynek”, przekonuje użytkownik cwoodward.

● Cathay Pacific, Suvarnabhumi, Bangkok Salonik przeznaczony dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes. Użytkownik o nicku MartynSinclair opisuje go jako: „Wygodny, przestronny i zaciszny”.

● Cathay Pacific, Changi T4, Singapur To jeden z najbardziej charakterystycznych saloników na singapurskim lotnisku, zaprojektowany przez londyńskie studio Studioilse. Znajdziemy tu m.in. doskonały noodle bar oraz wygodne stanowiska do pracy, ale brakuje kabin prysznicowych.

● Cathay Pacific, Haneda, Tokio Kolejne dzieło autorstwa studia projektowego Studioilse, odpowiedzialnego za wystrój saloników Cathay Pacific. Dodatkowe atuty tego miejsca to noodle bar z możliwością skomponowania własnego dania, wygodne sofy i fotele oraz zaciszne zakątki, w których można oddać się pracy lub wypoczynkowi.

● Cathay Pacific, Pudong, Szanghaj Salonik linii Cathay Pacific i Dragonair, przeznaczony dla podróżnych Klasy Pierwszej i Biznes obu przewoźników, jak również pasażerów Klasy Biznes podróżujących liniami członkowskimi sojuszu Oneworld.

● China Airlines, Taoyuan, Tajpej Zaskakująco duży i stylowo urządzony salonik biznesowy z bogatymi opcjami wyżywienia, prysznicami, stanowiskami roboczymi i wieloma innymi udogodnieniami. W bufecie serwowane są dania kuchni chińskiej i zachodniej.

● GVK, Bombaj W naszej recenzji sprzed dwóch lat pisaliśmy, że: „To idealne miejsce do pracy i relaksu”. Darmowy wstęp dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes.

● Hong Kong Airlines Club Autus, Hongkong Salonik ten oferuje gościom prywatne kabiny prysznicowe, bogaty bufet oraz zapierający dech w piersiach widok na most wiodący do Makau. Wstęp: bezpłatny dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes; 350 dolarów hongkońskich dla pozostałych podróżnych.

● JAL First, Narita, Tokio Salonik Klasy Pierwszej dla członków programu lojalnościowego sojuszu Oneworld o statusie Emerald. Choć nie należy on do największych, to znajdziemy tu sporo udogodnień, w tym kabiny prysznicowe oraz obfity bufet z daniami kuchni japońskiej i zachodniej.

● Malaysia Airlines Golden, Kuala Lumpur Ten nowocześnie urządzony salonik działający od marca tego roku to idealne miejsce dla wielbicieli kuchni malezyjskiej. Na plus należy zaliczyć także wygodne sofy i fotele, dobrze wyposażone stanowiska do pracy oraz widok na płytę lotniska.

● Miracle, Bangkok Salonik dostępny dla posiadaczy karty Priority Pass. „Przestronne miejsce, w którym nigdy nie jest tłoczno. Sensowny podział na strefy”, wylicza użytkownik forum o nicku Travelling4Fun.

● Oman Air, Bangkok „Świeże daktyle, przepyszne przekąski (w tym nieziemski hummus) oraz sycące dania główne i aromatyczna kawa arabska”, zachwala to miejsce użytkownik o nicku barnackles. Wstęp dla pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes.

● Plaza Premium East Hall, Hongkong Płatny salonik z darmowym wstępem dla pasażerów linii lotniczych nieposiadających własnych udogodnień tego typu w hongkońskim porcie. Bliźniaczy obiekt znajduje się w skrzydle West Hall.

● SATS Premier T1, Changi T1, Singapur Salonik dostępny dla posiadaczy kart Priority Pass. Znajdziemy tu m.in. dobrze zaopatrzony bufet, kabiny prysznicowe oraz prywatne boksy do pracy. Jedynym minusem jest to, że w godzinach szczytu robi się tu dość tłoczno.

● Skyteam, Hongkong Dość ruchliwe miejsce, którego atutem jest jednakże świetny noodle bar, gdzie możemy skomponować potrawę wedle własnych upodobań.

● Singapore Airlines Siverkris, Changi T2, Singapur W T2B znajdują się dwa saloniki Silverkris – po lewej stronie dla Klasy Pierwszej, a po prawej dla pasażerów Klasy Biznes. „Tutejszy salonik biznesowy bije na głowę wiele obiektów Klasy Pierwszej”, przekonuje użytkowniczka o nicku Lady London.

● Singapore Airlines Silverkris First Class, Changi T2, Singapur W swojej recenzji brytyjskie wydanie „Business Travellera” zachwalało liczne udogodnienia oferowane gościom w tym saloniku. Wedle słów
użytkownika forum o nicku Inquisitive miejsce to jest wzorcowym przykładem „dyskretnego luksusu”.

● Thai Airways Royal First, Bangkok Salonik, w którym panuje spokojna atmosfera sprzyjająca odprężeniu. Można tu także zamówić bezpłatny godzinny masaż ciała.

● Vietnam Airlines Lotus, Ho Chi Minh Salonik sojuszu Skyteam z licznymi udogodnieniami, szybkim Wi-Fi (jak na wietnamskie standardy), a także osobnym pomieszczeniem dla zwierzaków, ponieważ na trasach krajowych linie Vietnam Airlines zezwalają na przewóz psów w kabinie samolotu.

AMERYKA PÓŁNOCNA I POŁUDNIOWA

● Air Canada Signature Suite, Toronto Elegancki salonik, w którym znajduje się wykwintna restauracja wraz z prywatną salą jadalną dla mniejszych grup. Na plus zaliczyć należy doskonałe jedzenie i szykowny wystrój tego miejsca; na minus brak
pryszniców.

● American Airlines Flagship, Miami Salonik dla podróżnych Klasy Pierwszej i Biznes oraz członków programu Oneworld o statusie Emerald i Sapphire. „Przestronne miejsce z dobrym bufetem i świetnym barem”, zachwala użytkownik forum o nicku christ.

● American Airlines Flagship, JFK T8, Nowy Jork Według użytkownika o nicku ThomasCox salonik ten zasługuje na wyróżnienie za sprawą: „Wygodnych foteli, okien od podłogi do sufitu i luksusowej sali jadalnej dla pasażerów Klasy Pierwszej”.

● American Airlines Flagship, Chicago „Przytulny, a zarazem przestronny salonik, oferujący bogaty wybór posiłków. Do tego uczynny i pomocny personel”, opisuje użytkownik forum BT o nicku travelsforfun.

● American Airlines Flagship, Los Angeles Jednym z atutów tego miejsca jest ekskluzywna sala jadalna First Dining Room z imponującym menu à la carte. Linie AA posiadają cztery saloniki Flagship; pozostałe trzy znajdują się w Dallas, na londyńskim Heathrow i w Filadelfii.

● American Express The Centurion, George Bush, Houston W ubiegłorocznej recenzji tego saloniku brytyjski „Business Traveller” był pod wrażeniem licznych udogodnień oferowanych podróżnym. Na szczególną pochwałę zasługują tutejsza restauracja oraz bar, jakiego nie powstydziłby się czterogwiazdkowy hotel.

● American Express The Centurion, Miami Salonik ten przechodzi obecnie renowację, w wyniku której powstaną ekskluzywna winiarnia, a także specjalne kabiny do telekonferencji. Jednak nawet teraz miejsce to jest zdecydowanie godne polecenia.

● British Airways, Boston Logan Linie British Airways modernizują swoje saloniki mieszczące się w największych portach USA. Jednym z pierwszych widocznych efektów tych działań jest ekskluzywna restauracja Concorde Dining znajdująca się na bostońskim lotnisku.

● British Airways Concorde Room, JFK T7, Nowy Jork Salonik dostępny dla pasażerów Klasy Pierwszej linii British Airways. „Wygodny, luksusowy, przestronny i charakteryzujący się niezwykle miłą obsługą”, podsumowuje użytkownik forum BT o nicku ThomasCox.

● British Airways Club/First, Chicago Wstęp do saloniku First mają członkowie programu lojalnościowego o statusie Emerald oraz pasażerowie podróżujący Klasą Pierwszą. „Mały, ale uroczy”, tak opisuje go użytkownik ThomasCox.

● British Airways Club/First, Houston Salonik dostępny dla członków programu lojalnościowego o statusie Emerald oraz pasażerów podróżujących w kabinie Klasy Pierwszej. „Personel odprowadza pasażerów pod same drzwi samolotu”, mówi użytkownik
ThomasCox.

● British Airways Galleries, Waszyngton Salonik z luksusową salą jadalną Concorde Dining, do której wstęp mają jedynie pasażerowie Klasy Pierwszej. Karty Gold i Emerald nie gwarantują tego przywileju.

● Delta Sky Club, Tacoma South, Seattle „Przyzwoity salonik z dobrym jedzeniem i widokiem na górę Mount Rainier”, opisuje użytkownik forum BT o nicku travelsforfun. Wstęp do saloniku dla podróżnych linii innych niż Delta kosztuje
59 dolarów.

● Delta Sky Club, JFK T4, Nowy Jork Salonik ten przeznaczony głównie dla członków programu Delta Sky Club. Wstęp dla pozostałych pasażerów w cenie 50 dolarów od osoby. Jednym z atutów tego miejsca jest przestronny taras na wolnym powietrzu. Nie zabrakło także wygodnych kabin
prysznicowych.

● Oneworld Business, Los Angeles Na uwagę zasługuje rozbudowana oferta gastronomiczna, w tym menu skomponowane przez znanego australijskiego szefa kuchni Neila Perry’ego. Do tego bar koktajlowy i 16 pomieszczeń z prysznicami.

● Oneworld, São Paulo Trzy lata temu brytyjski „Business Traveller” chwalił to miejsce za: „Bbogatą ofertę kulinarną i przyjemny wystrój”. Na plus zaliczyć należy także świetny serwis sprzątający, który utrzymuje salonik w nienagannym stanie.

● Qantas Business, Los Angeles Nowoczesny salonik z doskonałą strefą gastronomiczną, w tym restauracją à la carte i bogatym wyborem dobrych win.

● Star Alliance, Los Angeles To niewątpliwie jeden z najlepszych saloników w Stanach, który na opinię tę zasłużył m.in. za sprawą otwartego tarasu z widokiem na płytę lotniska, doskonałego jedzenia i równie dobrego wina.

● Star Alliance, Rio de Janeiro Salonik zarządzany przez grupę Plaza Premium i wyróżniający się dzięki oryginalnemu wystrojowi wnętrz. Dostępny jedynie dla członków programu lojalnościowego sojuszu Star Alliance o statusie Gold oraz pasażerów Klasy Pierwszej i Biznes.

● United Polaris, Chicago Flagowy salonik linii United, która w najbliższych latach zamierza uruchomić pod tą nazwą kilka kolejnych obiektów. Znajdziemy tu m.in. wygodne szezlongi, kabiny prysznicowe, a także duży wybór dań oraz koktajli.

● Virgin Atlantic Clubhouse, JFK T4, Nowy Jork Użytkownik forum BT o nicku Defcon5 zachwala tutejsze piwo rzemieślnicze oraz smaczne przekąski. Salonik posiada także własne spa, stanowiska do pracy oraz bogaty bufet.

● Virgin Atlantic Clubhouse, Los Angeles W recenzji sprzed trzech lat brytyjski „Business Traveller” chwalił liczne udogodnienia oferowane w tym saloniku, jak również możliwość zabrania ze sobą na pokład przygotowanych tu kanapek i innych
przekąsek.

AUSTRALIA I NOWA ZELANDIA

● Air New Zealand International, Auckland Otwarty w 2015 roku flagowy salonik linii ANZ dostępny jest dla pasażerów Klasy Biznes oraz podróżnych dysponujących dużą liczbą punktów Airpoints. „Wygodny, oferujący dobre jedzenie i jeszcze lepsze wino. Niewątpliwym plusem jest także bliskość bramek i szybki Internet”, pisze użytkownik forum BT o nicku cwoodward.

● Etihad Airways First and Business, Melbourne Salonik ten jest dostępny dla wszystkich pasażerów za opłatą w wysokości 75 dolarów. Po uiszczeniu dodatkowych 40 dolarów zyskujemy wstęp do pomieszczenia
dla VIP-ów.

● Qantas First, Sydney „Bezapelacyjnie najwygodniejszy i najbardziej przestronny salonik na lotnisku w Sydney. Plusem jest także malowniczy widok z okna i uczynny personel”, przekonuje użytkownik o nicku ThomasCox.

● Qantas First, Brisbane To właśnie w stanie Queensland linie Qantas niemal sto lat temu rozpoczęły swoją działalność. Nic więc dziwnego, że salonik mieszczący się na lotnisku w Brisbane jest oczkiem w głowie przewoźnika, wyróżniającym się za sprawą ogromnej ilości naturalnego światła i eleganckiej stylistyki.

● Qantas First, Melbourne „Wielu ludzi zachwala sobie salonik Qantas First na lotnisku w Sydney. Mnie jednakże bardziej przypadł do gustu jego mniejszy kuzyn mieszczący się w porcie w Melbourne, ponieważ panuje tu znacznie spokojniejsza atmosfera”, mówi użytkownik forum o nicku TominScotland.

● Qantas International Transit, Perth Jako że motywem przewodnim tego saloniku jest „wellness”, znajdziemy tu m.in. zdrowe jedzenie i prozdrowotne napoje. Skorzystamy także z zajęć jogi, terapii światłem i wielu innych dobrodziejstw mających na celu zniwelowanie uczucia jet-lagu.

● Virgin Australia, Brisbane Tak jak w przypadku saloników linii Virgin Australia, mieszczących się w znacznie większych portach lotniczych, także i tutaj znajdziemy m.in. dobrą kawiarnię, winiarnię oraz wiele różnorodnych  udogodnień, takich jak przestronne kabiny prysznicowe oraz szybkie Wi-Fi.

● Virgin Australia, Sydney Oprócz kawiarni i winiarni salonik ten dysponuje także kilkoma salami konferencyjnymi. Dodatkowym atutem jest bogaty wybór czasopism.

 

 

 

Rozpieszczanie podróżnych przed lotem i po nim jest sporym
obciążeniem finansowym, zwłaszcza kiedy dostęp do saloników
zyskują także niektórzy pasażerowie Klasy Ekonomicznej.

 

 

Choć nowe zasady wstępu do saloników z pewnością nie spodobają się wielu pasażerom, to pozwolą one na znaczne ograniczenie
kosztów, jakie wiążą się z utrzymaniem luksusowych poczekalni.

 

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji