Czy leci z nami bagaż? Nasz raport

Autor tekstu: , Data publikacji:

Niestety inwestycje w nowe systemy obsługi bagażu są typowym przykładem błędnego koła. Lotniska bronią się przed rozbudową infrastruktury, jeśli nie mają pewności, że przyciągną w ten sposób przewoźników, a linie lotnicze muszą być pewne, że inwestycja w nową technologię przełoży się na większe zyski w przyszłości.

Technologia kosztuje

Przykładem może być system identyfikacji radiowej (RFID) za pomocą specjalnych znaczników, które już od co najmniej dekady mogłyby zastąpić tradycyjne kody kreskowe na przywieszkach bagażowych.

Technologia RFID wykorzystuje fale radiowe zamiast lasera, więc znacznik nie musi znajdować się w bezpośrednim polu widzenia skanera. Daje to skuteczność odczytu 99 proc. (70–95 proc. w przypadku kodów kreskowych). Dzięki temu przypadki złej obsługi bagażu zdarzają się znacznie rzadziej.Znaczniki RFID stosowane są od kilku lat na lotniskach w Hongkongu oraz w Las Vegas. Inne lotniska i przewoźnicy również wykorzystują tę technologię, ale jedynie w tych portach, używa się jej na wszystkich trasach.

– Dziesięć lat temu sądzono, że cały świat niebawem zacznie stosować RFID. Niestety, porty i linie lotnicze nie palą się do tego pomysłu, głównie ze względu na wyższy koszt znaczników RFID i potrzebę dostosowania do nich systemów na lotniskach, co wiąże się ze sporymi wydatkami – mówi Gates.

Latem ub.r. British Airways testowały cyfrowe przywieszki wielokrotnego użytku, wykorzystujące technologię RFID i wyświetlacz e–ink. Linie Quantas oferują podobne już od czterech lat w cenie 30 dol. australijskich (ok. 85 zł) lub nieodpłatnie dla członków programu lojalnościowego. Mocowana na stałe przywieszka może być stosowana na większości krajowych tras przewodnika.

Na rynku nie brakuje firm produkujących znaczniki RFID oraz urządzenia lokalizujące bagaż za pomocą sieci komórkowej (np. Rebound Tag, Trackdot, Trace Me Luggage Tracker), które można włożyć do walizki. Większość z nich ma aplikację na telefon, dzięki której pasażerowie mogą śledzić bagaż i otrzymywać SMS–y, gdy uda się go odnaleźć. Ceny tych rozwiązań wahają się od 60 do 250 złotych, ale często opłaty uiszcza się na zasadzie rocznego abonamentu.

Patent na sukces

Donald McIntosh, dyrektor firmy wefindbags.com ostrzega jednakże, że sama technologia to w wielu przypadkach za mało, by odzyskać utracony bagaż. – Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w Londynie, a nasza walizka wysyła nam SMS-a z informacją, że właśnie przyleciała do Miami. Co zrobić w takiej sytuacji?

Oprócz znaczników RFID, serwis wefindbags.com oferuje również klientom usługę dokładnego namierzania bagażu za pomocą systemu World Tracer, opracowanego przez firmę SITA i stosowanego przez wiele lotnisk. Zamiast kontaktować się z linią lotniczą w naszym imieniu (tak jak robi to wiele innych firm oferujących podobne usługi), firma sama lokalizuje nasz bagaż, dzięki czemu możemy szybciej go odzyskać.

W ostatnich latach wiele lotnisk gruntownie przebudowywało swoją infrastrukturę właśnie w tym celu, aby przyspieszyć sortowanie i ograniczyć przypadki niewłaściwej obsługi bagażu. Na Heathrow budowany jest podziemny tunel bagażowy, który docelowo ma połączyć wszystkie terminale, a obecnie działa między terminalami T3 i T5.

Większość lotnisk wdrażających podobne rozwiązania, kładzie nacisk przede wszystkim na jak największą automatyzację procesów, co ma zwiększyć szybkość i niezawodność sortowania bagażu. Największym wyzwaniem jest nieustanny wzrost liczby pasażerów, a co za tym idzie bagażu, z jakim muszą poradzić sobie nowe systemy. Dobra wiadomość jest taka, że w 2013 roku liczba pasażerów obsłużonych przez wszystkie lotniska na świecie wzrosła do 3,13 mld (o 5,1 procent więcej niż w 2012 r.), podczas gdy liczba przypadków źle obsłużonego bagażu spadła o 21,2 proc.
Innymi słowy: zawsze może być gorzej.

Przyczyny opóźnienia

– Niewłaściwa obsługa podczastransferu
– Niezaładowanie bagażu do samolotu
– Pomyłka podczas załadunku
– Niewłaściwa obsługa po dotarciu na miejsce
– Ograniczenia lotniskowe/celne/ dotyczące wagi lub rozmiaru bagażu
– Niewłaściwie wystawiony bilet/
– Podmiana bagażu/inne
– Niewłaściwe oznakowanie bagażu

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Brak możliwości komentowania.