Podniebny traffic. Czy starczy miejsca na niebie?

Autor tekstu: , , Data publikacji:

– Do 2020 roku wszyscy przewoźnicy, którzy będą chcieli latać w amerykańskiej przestrzeni powietrznej, będą zmuszeni zaopatrzyć maszyny w specjalne urządzenia umożliwiające samolotom przekazywanie ich pozycji przez satelitę. Przez następne 12 lat rząd USA przeznaczy na wdrożenie tego systemu ponad 20 miliardów dolarów, a linie lotnicze będą musiały wysupłać około 15 miliardów – tłumaczy rzecznik prasowy Federalnej Administracji Lotnictwa.

Dave Curtis z NATS mówi, że w Europie również planuje się wdrożenie podobnej technologii: – Obecnie, trasa jaką ma lecieć samolot wyznaczana jest przez radiolatarnie oddalone o około 150 km. Po odebraniu sygnału z pierwszego urządzenia, pilot zmierza w kierunku kolejnego. Systemy oparte na nawigacji satelitarnej będą dużo bardziej dokładne i to do nich należy przyszłość.

Ciągnie swój do swego

W przyszłości być może sprawdzi się pomysł Airbusa, który zaproponował stworzenie „podniebnych autostrad”, którymi samoloty latałyby w stadach, niczym ptaki. Na stronie europejskiego giganta można przeczytać, jak by to wyglądało: „W naturze wielkie ptaki często latają razem, aby zaoszczędzić energię i pokonywać dłuższe dystanse. Podczas lotu w kluczu skrzydła ptaka lecącego na czele generują wiry, dzięki którym ptak lecący z tyłu zyskuje większą siłę nośną i zużywa mniej energii. Skrzydła samolotów generują ten sam efekt, zwany „wirem brzegowym”. Piloci myśliwców często wykorzystują taką formację, aby zaoszczędzić paliwo”.

Technologia ta przypomina stosowaną w samochodach bez kierowcy, które Google testuje w San Francisco. Rozwiązanie to pozwoli zwiększyć przepustowość dróg aż o 50 proc. – samochody będą jechać bliżej i będą bezpieczniejsze za sprawą czujników informujących komputer o zagrożeniach. Podobne systemy antykolizyjne znajdują się już w samolotach i świetnie się sprawdzają.

– Pracujemy nad zaawansowanymi systemami komunikacji między samolotem i wieżą, które pozwolą zmniejszyć separację między maszynami. Nie sądzę, by w przyszłości samoloty latały w efektownym kluczu, ponieważ trzeba pamiętać o turbulencjach, ale dzięki naszym rozwiązaniom będą mogły się do siebie zbliżyć – mówi Sebastien Borel, wiceprezes firmy ProSky zajmującej się rozwiązaniami mającymi na celu poprawę wydajności ruchu lotniczego.
Kto wie – może już wkrótce będziemy mogli pomachać z okna naszego samolotu do pasażerów lecących w innej maszynie?

Rozwój ruchu lotniczego w liczbach

55% O tyle od 2007 roku wzrósł rynek lotniczy w państwach rozwijających się.
4,7 % Przewidywany roczny wzrost ruchu lotniczego na świecie do 2032 roku.
7,1% Przewidywany roczny wzrost ruchu lotniczego na Bliskim Wschodzie do 2032 roku.
600 tys. Roczna liczba startów i lądowań samolotów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
1,6 mln Przewidywana roczna liczba startów i lądowań w ZEA w roku 2032.
7,4 mld Światowa populacja w 2013 roku.
8,4 mld Przewidywana światowa populacja w 2032 roku.
70 Tyle lotnisk chcą zbudować Chiny w latach 2012–2015.
26 mln Liczba pasażerów podróżujących miesięcznie na trasach długodystansowychw 2012 roku.
67 mln Przewidywana liczba pasażerów podróżujących miesięcznie na trasach długodystansowych w 2032 roku.
42 Liczba mega–lotnisk (obsługujących ponad 10 tys. pasażerów długodystansowych dziennie) w 2012 roku.
89 Przewidywana liczba mega–lotnisk w 2032 roku.
1 Liczba afrykańskich mega–lotnisk w 2012 roku.
8 Przewidywana liczba afrykańskich mega–lotnisk w 2032 roku.