Wino lubi latać

Autor tekstu: , Data publikacji:

Organizowany przez naszą redakcję coroczny konkurs na najlepsze trunki, serwowane na pokładach samolotów, nosi nazwę Cellars in the Sky – o jego tajemnicach pisze Sara Turner.

Niewątpliwie wino jest tym elementem udanego lotu, który ma dla pasażerów ogromne znaczenie, zwłaszcza na dłuższych dystansach. Linie lotnicze mają tego świadomość, dlatego winu poświęcają dość dużo uwagi. Proces jego wyboru odbywa się u różnych przewoźników w bardzo różny sposób, ale chyba nie ma szanującej się linii lotniczej, która nie zajmowałaby się tym tematem. Business Traveller nie pozostaje w tyle i do lat organizuje coroczny konkurs na najlepsze trunki, podawane w Business Class oraz w First Class.

Dwa dni, pięciu jurorów i 220 butelek – te liczby mówią wszystko. Swoje propozycje win i szampanów przysłały nam 34 linie lotnicze. Wszystkie trunki były ocenianie w drodze ślepych testów, jurorzy nie wiedzieli, co próbują.

Wino na pokładzie

Czy zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób linie lotnicze dobierają wina? My tak, i to dość intensywnie. Na zastanawianiu się nie skończyliśmy, ale sprawdziliśmy zjawisko bardzo dokładnie. Wielu przewoźników organizuje własne ślepe testy. Na przykład Cathay Pacific zbiera wina z całego świata, które w bazie w Hong Kongu są oceniane przez trzech wynajętych konsultantów. Panele testowe odbywają się pięć razy w roku, wybrane wina będą – w zależności od typu – serwowane na pokładach przez kilka miesięcy lub kilka lat. Cathay ma około 20 różnych kategorii wina, w zależności od klasy i kierunku, w jakim udaje się samolot.

Clara Yip, menedżer ds. zaopatrzenia linii Cathay, podkreśla, jak ogromne znaczenie ma to, żeby mieć właściwe trunki w samolocie. „Tak jedzenie, jak i wino, są bardzo istotną składową podróży – mówi. – Popularność wina rośnie w naszym regionie od lat i wielu naszych pasażerów to prawdziwi specjaliści. Zwracają ogromną uwagę na to, jakie wina dostają i w jaki sposób są one im podawane”.

Air Astana wybiera wina od lokalnych dostawców, a następnie organizuje ślepe testy około 40 gatunków, z udziałem przedstawicieli rady nadzorczej, wyższej rangi menedżerów oraz stałych pasażerów, członków programu lojalnościowego. „Ten demokratyczny proces jest kluczowy dla naszego doboru win, bo dobór osób testujących odzwierciedla przekrój naszych pasażerów” – mówi Graham Hobbs, menedżer cateringu i logistyki w Air Astana.

SAS pracuje z telewizyjnym prezenterem win nazwiskiem Oz Clarke, co w efekcie daje znakomitą selekcję trunków na pokładach skandynawskiej linii lotniczej. W tym roku SAS zajął w naszym konkursie pierwsze miejsce w kategorii na najlepsze białe wino w klasie Business, z serwowanym przez siebie Tim Adams Semillon z Clare Valley w Australii. „Jesteśmy zadowoleni z tego wyróżnienia, bo to wino nie pochodzi z regionu o wielkich tradycjach winiarskich – wyjaśnia Clarke. – Ludzie latający samolotem są często bardzo zestresowani, zatem dobrze, by mogli się zrelaksować przy kieliszku dobrego wina”. Każdego roku SAS kupuje 130 tysięcy butelek.

Andrea Robinson, główny sommelier w liniach Delta, mówi, że stara się dostosować wino na pokładzie do miejsca dolotu – wówczas pasażerowie niejako zaczynają poznawanie regionu już w samolocie. Na przykład znana marka Rioja jest serwowana przede wszystkim podczas lotów do Hiszpanii. „Staramy się wybierać bardzo różne wina, znanych marek, ale i takich, które mają szansę błyszczeć w przyszłości”. Andrea Robinson uważa, że wino to krytyczny punkt podróży samolotem. „Kiedy myślimy o przyjemnym wieczorze przy stole, to oprócz towarzystwa, wino zawsze jest kluczowe – podobnie dzieję się podczas lotu”.

Co dobre, a co lepsze

Przy ocenie win podczas naszego konkursu jurorzy biorą pod uwagę przede wszystkim to, jak wino „zapracuje” w powietrzu. Czerwone wino które nie ma dużo taniny, mniej wysusza na wysokości 10 tys. metrów. Białe z kolei nie powinno być nazbyt kwaśne. To dlatego uznanie sędziów budzą wśród win białych rieslingi, a wśród czerwonych pinot noir.

Jurorzy mieli trudne zadanie do wykonania, i to nie tylko dlatego, że nie wiedzieli, które wina próbują, ale głównie dlatego, że byli pozbawieni jakichkolwiek informacji o ich pochodzeniu czy typie. Zwykle, podczas innych tego rodzaju konkursów, znają choćby region, z jakiego wino pochodzi. My utrudniliśmy im zadanie, jak tylko było to można.

Wszystkie testy odbyły się w hotelu Malmaison w Londynie. Wcześniej skontaktowaliśmy się z 65 liniami lotniczymi, prosząc je o dostarczenie próbek – po dwóch białego i czerwonego oraz po jednej próbce wina słodkiego oraz musującego, przeznaczonych dla klasy pierwszej i klasy biznesowej.

Przewoźnicy nie musieli startować we wszystkich konkurencjach, mogli ograniczyć się do niektórych. Dostarczone do brytyjskiej redakcji Business Travelllera butelki były odpakowywane, oznaczane i rozdzielane do odpowiednich kategorii. Ostateczny rezultat jest efektem średniej, wyciągniętej z ocen wszystkich sędziów – maksymalna liczba punktów wynosiła 20.

W konkursie brały udział 34 linie lotnicze: Aer Lingus, Air Astana, Air Baltic, Air Canada, Air New Zealand, Alitalia, American Airlines, ANA, Austrian Airlines, Bmi, British Airways, Brussels Airlines, Cathay Pacific, Delta Air Lines, Emirates, Etihad Airways, Finnair, Gulf Air, Iberia, Japan Airlines, Jet Airways, Kenya Airways, KLM, Korean Air, LAN, Lufthansa, Mexicana, Qantas, Qatar Airways, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, TAM Airlines i US Airways.

 

 

Nasi jurorzy (od lewej): Tim Atkin, Charles Metcalfe, Joanna Simon, Sam Harrop

Co na to jurorzy

Naszymi jurorami byli prezenter telewizyjny Charles Metcalfe, Joanna Simon z magazynu House and Garden, Sam Harrop, sommelier i konsultant ds. produkcji wina, Derek Smedley, sommelier o 40-letnim doświadczeniu oraz Tim Atkin, który pisze o winie w The Observer.

Jurorzy uważają, że w tym roku wybór nie należał do łatwych. „To być może efekt kryzysowych czasów – przypuszcza Charles Metcalfe. – Przewoźnicy musieli stać się bardziej kreatywni w wielu aspektach biznesu lotniczego, w tym także przy doborze win do samolotów. Dzięki temu wybierają wina mniej znane, ale często bardzo interesujące”.

Oferta win w liniach lotniczych jest coraz szersza. Derek Smedley mówi: „Podczas lotów dalekiego zasięgu pasażerowie klasy pierwszej oraz biznes mają możliwość spróbowania wielu gatunków win”.

 

WYNIKI: KLASA PIERWSZA

Wino musujące

1. Lufthansa

Piper-Heidsieck Cuvée Rare, Champagne, Francja

Wynik: 19 pkt

Opinie sędziów:

CM: „Świetnie musuje. Jasny smak, młode, ale już bardzo dobre”.

TA: „Świetne, aromatyczne i smakowite, bardzo subtelne – mniam, mniam”.

2. Qantas

Taittinger Comtes de Champagne 1999, Champagne, Francja

Wynik: 18,5

3. Qatar Airways

Laurent Perrier Grand Siècle 1996, Champagne, Francja

Wynik: 18

4. Emirates

Dom Pérignon 2000, Champagne, Francja

Wynik: 17,75

5. RAZEM:

ANA, Singapore Airlines

Krug Grande Cuvée Brut, Champagne, Francja

Wynik: 17,5

 

Wino czerwone

1. Qantas

Clonakilla Shiraz Viognier  2005, Canberra, Australia

Wynik: 18,75

JS: „Wiśniowe i pełne, dojrzałe, intensywny smak owoców, świeże”.

SH: „Intensywne, kompletne, mocne, nowoczesne”.

2. RAZEM: Emirates

Felton Road Pinot Noir 2008, Bannockburn, Central Otago, Nowa Zelandia

Korean Air

Château Léoville Poyferré 2004, Saint-Julien, Francja

Wynik: 18,5

4. RAZEM:

American Airlines

Chapoutier Coteaux Tricastin 2006, Rhône Valley, Francja

American Airlines

Château Lynch-Moussas 2006, Pauillac, Francja

British Airways

Saint Clair Pioneer Block 4 Pinot Noir 2007, Marlborough, Nowa Zelandia

Wynik: 18

 

Wino białe

1. TAM

Michel Picard Puligny-Montrachet 1er Cru Les Chalumeaux 2006, Burgundia, Francja

Wynik: 18,5

TA: „Bogata truskawka i cytryna, nuta orzecha, bardzo świeże, szeroka paleta doznań. Czuć delikatny zapach dębowych beczek”.

SH: „Szeroki bukiet. Cytrusowe. Właściwa kwaśność i świeżość. Wino kompletne. Znakomite, naprawdę godne polecenia”.

2. British Airways

Albert Bichot Meursault 2007, Burgundia, Francja

Wynik: 18,25

3. British Airways

Salomon Lindberg Reserve Gruner Veltliner 2007, Kamptal, Austria

Wynik: 18

4. Cathay Pacific

Wente Riva Ranch Reserve Chardonnay 2006, Livermore Valley, San Francisco, USA

Wynik: 17,75

5. Qatar Airways

Saint Clair Pioneer Block 18 Snap Block Sauvignon Blanc 2008, Marlborough, Nowa Zelandia

Wynik: 17,5

 

Wino słodkie

1. Qantas

Morris of Rutherglen Old Premium Liqueur Tokay, Rutherglen, Australia

Wynik: 18,5

CM: „Bardzo słodkie i miętowe, z nutą czekolady, kompletne, smak, którego się nie zapomina. Mocne, intensywne. Doskonałe do samolotu”.

JS: „Rodzynkowe, słodkie, karmelowe, bardzo, bardzo intensywne, można by je nawet nazwać kremowym. Zdecydwanie polecam każdemu, kto lubi wino”.

2. Emirates

Château Rieussec 2003, Domaines Lafite, Francja

Wynik: 17,75

3. ANA

Taylor’s 20-Year-Old Tawny Port, Douro, Portugalia

Wynik: 17,5

Sędziowie

CM – Charles Metcalfe

DS – Derek Smedley

JS – Joanna Simon

SH – Sam Harrop

TA – Tim Atkin

Najlepsza oferta win first class

1. Qantas

2. American Airlines

3. Qatar Airways

4. British Airways

5. Cathay Pacific

 

WYNIKI: KLASA BUSINESS

Wino musujące

1. Delta

Piper-Heidsieck Brut, Champagne, Francja

Wynik: 18,25

JS: „Świeże, drożdżowe, suche i pełne”.

SH: „Świeże, doskonała intensywność, bogate i dobrze zbalansowane”.

2. RAZEM:

Qantas, Singapore Airlines

Charles Heidsieck Brut Reserve, Champagne, Francja

Wynik: 18

3. Mexicana

Veuve Clicquot Ponsardin Brut, Champagne, Francja

Wynik: 17,75

4. RAZEM:

Jet, LAN

Louis Roederer Brut Premier, Champagne, Francja

Wynik: 17,5

5. RAZEM:

Cathay, KLM

Billecart-Salmon Brut, Champagne, Francja

Wynik: 17

 

Wino czerwone

1. Cathay Pacific

Spy Valley Pinot Noir Marlborough 2007, Marlborough, Nowa Zelandia

Wynik: 18,75

CM: „Jasne, malinowe i wiśniowe, bardzo dobre w powietrzu”.

DS: „Miks wielu owoców decyduje o bogactwie tego wina”.

2. Korean Air

Tyrrell’s Rufus Stone Heathcote Shiraz 2005, Hunter Valley, Australia

Wynik: 18,5

3. KLM

Tempus Two Barossa Shiraz 2005, Barossa, Australia

Wynik: 18,25

4. LAN

Altair 2004, Alto Cachapoal Valley, Chile

Wynik: 18

5. Alitalia

Barone Ricasoli Castello di Brolio, Casalferro, 2005, Gaiole in Chianti, Tuscany, Włochy

Wynik: 17,75

 

Wino białe

1. SAS

Tim Adams Semillon 2007, Clare Valley, Australia

Wynik: 18,5

JS: „Cytrynowe i świeże, o pełnym smaku”.

SH: „Bardzo sexy. Super wino, kompletne i pełne. Bardzo mi smakuje”.

2. Cathay Pacific

Moët Hennessy, Green Point Reserve Chardonnay 2005,

Yarra Valley, Victoria, Australia

Wynik: 18

3. ANA

Weinguter Wegeler, Bernkasteler Badstube Riesling Kabinett 2007, Mosel, Niemcy

Wynik: 17,75

4. Qantas

Peter Lehman Wines Eden Valley Riesling 2005, Barossa, Australia

Wynik: 17,5

5. Air New Zealand

West Brook Marlborough Riesling 2008, Marlborough, Nowa Zelandia

Wynik: 17,25

 

Wino słodkie

1. Lufthansa

Vinhos Niepoort Late Bottled Vintage 2004, Douro, Portugalia

Wynik: 18,5

CM: „Bardzo smaczne, słodkie, bogate, owocowe”.

DS: „Mocna nuta śliwki. Bogate, mocne, świetne do samolotu”.

2. Singapore Airlines

Graham’s Late Bottled Vintage Port 2003, Douro, Portugalia

Wynik: 18

3. Air New Zealand

Dr John Forrest, Forrest Noble Marlborough Riesling 2008, Marlborough, Nowa Zelandia

Wynik: 17,75

4. Delta

Chambers Rosewood Vineyards, Muscat a Petit Grains, Rutherglen, Australia

Wynik: 17,5

5. Qantas

Baileys of Glenrowan Founder Series Liqueur Muscat, Glenrowan, Australia

Wynik: 17

 

Lista najlepszych win

1. Qantas

2. Air New Zealand

3. JOINT: ANA, Qatar Airways

Zgodność win w Business Class i First Class

1. Qatar Airways

2. JOINT: American Airlines, Cathay Pacific

3. Qantas

4. British Airways

5. ANA

Najlepszy alians linii lotniczych

1. Oneworld

2. Star Alliance

3. Skyteam

Najlepsze wina w klasie Business

1. Cathay Pacific

2. LAN

3. Qatar Airways

4. American Airlines

5. British Airways

 

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji