Rail Baltica. Trasą Białystok – Kowno przejechał pierwszy pociąg

Autor tekstu: , Data publikacji:

Niewykluczone, że już na przełomie 2015 i 2016 roku w rozkładach jazdy w Polsce i na Litwie pojawią się bezpośrednie połączenia między Białymstokiem a Kownem. To część wielkiego projektu Rail Baltica, czyli budowy europejskiego, wąskiego toru, który połączy system europejskich kolei z Tallinem w Estonii.

Rail Baltica to wielki projekt kolejowy, będący elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łącząca torem normalnym Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. To jeden w priorytetowych projektów Trans-European Transport Networks (TEN-T). Rail Baltica ma być uzupełnieniem Via Baltica, czyli wygodnego, wykonanego w standardzie trasy ekspresowej, połączenia drogowego Europy z krajami bałtyckimi.

Przejazd pociągu do Kowna z Białegostoku, w którym wzięli udział lokalni oficjele, odbył się w związku z ukończeniem przez stronę litewską swojego odcinka trasy. Od granicy z Polską do Kowna (Szostakowo – Mariampol – Kowno) ma on 123 kilometry, pozwala na poruszanie się z prędkością 160 kilometrów na godzinę i kosztował prawie 370 milionów euro. Po stronie polskiej pociąg pokonuje 168 km, głównie starą i niemodernizowaną trasą przez Sokółkę, Augustów i Suwałki.

Regularny pociąg relacji Białystok – Kowno mógły zacząc kursować na początku przyszłego roku. Wymaga to porozumienia litewskich państwowych kolei oraz polskich samorządów, przez których terenie biegnie trasa.

Zrzut ekranu 2015-10-18 o 22.30.54