DXB Plus, czyli technologia w służbie lotniska

Autor tekstu: , Data publikacji:

Władze portu lotniczego w Dubaju szacują, że roczny ruch pasażerski na lotnisku wzrośnie z 83,6 mln w 2016 r. do 118 mln w 2025 r. Ponadto zbliża się wystawa Expo Dubai 2020, która ma przyciągnąć ok. 20 milionów podróżnych z zagranicy. Dlatego Dubai Airports uruchomiła program DXB Plus, którego celem jest wykorzystanie innowacyjnych technologii zwiększających przepustowość węzła lotniczego.

– W porcie lotniczym w Dubaju pozostało niewiele miejsca na dalszą rozbudowę infrastruktury, dlatego też Dubai Airports łączy siły z najważniejszymi firmami na rynku w celu opracowania innowacyjnych produktów i usprawnień operacyjnych, które zaspokoją ambicje sektora i zapewnią stały wkład w gospodarkę Dubaju – komentuje Peter Moore, dyrektor ds. rozwoju w Dubai Airports.

Nowy system rozwiązuje problem braku miejsca i pozwala zaoszczędzić prawie połowę czasu i środków potrzebnych do zbudowania tradycyjnego centrum danych. Szacuje się, że projekt zostanie ukończony w ciągu 10 miesięcy.

Rozwiązanie FusionModule1000B składa się z 23 prefabrykowanych modułów wielkości kontenera wykorzystujących szeroką gamę najnowocześniejszych technologii w celu poprawy efektywności energetycznej. Klimatyzator rzędowy o zmiennej częstotliwości, wysokowydajny modułowy UPS i obudowa korytarza mogą zmniejszyć współczynnik zużycia energii (power usage effectiveness, PUE) do poziomu poniżej 1,6 – jest to o 30% lepszy wynik niż w przypadku tradycyjnego centrum danych. Oszczędność energetyczna nie odbija się jednak negatywnie na mocy. MDCC został zaprojektowany w taki sposób, aby mógł pomieścić 100 szaf serwisowych o mocy do 10 kW na szynę w jednej szafie. Maksymalna moc centrum danych Huawei wynosi 1 MW.

Huawei wyposażył nowy kompleks centrum danych w inteligentny system zarządzania NetEco, który upraszcza eksploatację i konserwację (O&M) oraz redukuje koszty związane z zarządzaniem. Rozmiar prefabrykowanych modułów jest zgodny z normami ISO, dzięki czemu pojemność można łatwo zwiększyć poprzez dodanie wymaganych modułów. W porównaniu z tradycyjnymi centrami obliczeniowymi, pozwala to na elastyczną rozbudowę i oszczędza koszty inżynieryjne oraz powierzchnię.

Stowarzyszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) przeprowadziło w 2016 r. ogólnoświatowe badanie mające na celu dostarczenie wskazówek i sugestii dla działania portów lotniczych. Wyniki pokazują, że 64% respondentów woli wsiąść na pokład samolotu przy użyciu elektronicznych kart pokładowych w telefonie komórkowym, 39% woli elektroniczne etykiety bagażowe, a 61% oczekuje, że będzie mogło śledzić bagaż przez cały czas podróży, podobnie jak można namierzać przesyłki kurierskie. Ponadto 47% respondentów ma nadzieję, że czas na odprawę bagażową zostanie ograniczony do trzech minut, a 52% stwierdziło, że akceptowalny czas oczekiwania w kolejkach w przypadku wyjazdu za granicę wynosi od 5 do 10 minut.

Aby przyspieszyć procedury kontroli paszportów, na Międzynarodowym Lotnisku w Dubaju (DXB) wdrażane są inteligentne bramki (smart gates). Pasażer posiadający dowód osobisty Zjednoczonych Emiratów Arabskich lub paszport biometryczny może w ciągu kilku sekund ominąć długie kolejki i zakończyć proces odprawy. Usługa Smart Gate pozwala zaoszczędzić czas pasażerów i pomaga lotnisku utrzymać lepszą przepustowość.

Po oficjalnym wdrożeniu kompleks modułowego centrum danych (MDCC) zbudowany przez Huawei będzie świadczył na lotnisku w Dubaju usługi obejmujące prawie każdy aspekt działalności portu lotniczego np. informacje o lotach, łączność i usługi internetowe, transport pasażerski i bagażowy, konserwację sprzętu czy monitoring wideo. Dzięki elastyczności, możliwości szybkiej implementacji, niezawodności, oszczędności energii i kosztów oraz łatwej konserwacji MDCC zapewnia potężne wsparcie w prowadzeniu efektywnej działalności biznesowej w portach lotniczych obsługiwanych przez Dubai Airports – lotnisku Dubaj (DXB) i Dubaj Al Maktoum (DWC).

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji