Internet na krótkodystansowych lotach Lufthansy i Austrian Airlines

Autor tekstu: , Data publikacji:

Dobra wiadomość dla pasażerów największego europejskiego przewoźnika. Wysyłanie maili z wysokości 10000 metrów, zakupy online nad Alpami, streaming wideo w chmurach – wszystko w jakości szerokopasmowego Internetu. Wkrótce pasażerowie Lufthansy i Austrian Airlines będą mogli korzystać z WiFi również na trasach krótkiego i średniego zasięgu – tak jak mogli to robić dotychczas na rejsach międzykontynentalnych.

Latem Lufthansa otrzymała tzw. Certyfikat Uzupełniający dla Airbusów A320, przyznawany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Etap niezbędnych prac wstępnych zakończył się sukcesem. Teraz Lufthansa i Austrian rozpoczną fazę testów, na początku każdy przewoźnik będzie testować po 5 maszyn. Pasażerowie, którzy znajdą się na ich pokładach, będą mogli skorzystać z usługi bezpłatnie. Analiza zachowań użytkowników dostarczy danych niezbędnych do dalszych prac nad usługą przed pełnym wprowadzeniem jej do użytku.

– Jestem bardzo zadowolony, że już wkrótce zaoferujemy naszym pasażerom podróżującym na trasach europejskich dostęp do szerokopasmowego Internetu poprzez stałe połączenie WiFi. Od momentu uruchomienia FlyNet, naszym celem było zapewnienie wartości dodanej na pokładzie poprzez takie innowacje – tłumaczy Harry Hohmeister, członek zarządu Lufthansa AG, odpowiedzialny za zarządzanie portami przesiadkowymi.

W pierwszym kwartale 2017 roku, liczba maszyn Lufthansy wyposażonych w dostęp do Internetu wzrośnie do 20. Jeden samolot po drugim, w całej flocie A320 Lufthansy będzie zainstalowana najnowsza technologia – prace zakończą się w połowie 2018 roku. Koniec montażu urządzeń we wszystkich 31 maszynach Austrian Airlines jest zaplanowany na koniec kwietnia tego roku. Tak samo jak w przypadku Lufthansy i Austrian Airlines, również Eurowings planuje udostępnienie Internetu swoim pasażerom – wstępna data jest planowana na koniec pierwszego kwartału 2017 roku. Wszystkie 69 maszyn Eurowings będzie wyposażonych w Internet do końca lata tego roku.

Pasażerowie Lufthansy zyskają dostęp do WiFi na swoich urządzeniach mobilnych – będą mogli korzystać z maila, aplikacji czy streamingu wideo. Usługa powinna być dostępna w pierwszym kwartale tego roku. Użytkownicy będą mogli wybierać spośród trzech taryf: FlyNet Message za 3 euro, FlyNet Surf za 7 euro i FlyNet Stream za 12 euro (za jeden rejs). FlyNet Message pozwoli korzystać z maila, WhatsAppa czy iMessage, a FlyNet Surf również surfować po Internecie. Dzięki FlyNet Stream, będzie możliwy również streaming. Pakiety można opłacać przy użyciu karty kredytowej lub płatności typu PayPal.

Internet Lufthansy i jej partnera technologicznego Inmarsat korzysta z najnowszej szerokopasmowej technologii satelitarnej (Ka-band) i zapewnia nieprzerwany, niezawodny dostęp do Internetu na trasach krótkiego i średniego zasięgu poprzez sieć Inmarsat Global Xpress (GX). Deutsche Telekom, partner Inmarsat, będzie dostawcą serwisu dla pasażerów Lufthansy.

Lufthansa Technik odpowiada zarówno za wszystkie systemy i komponenty, jak również kontroluje wymagane regulacje instytucji lotniczych i wymagania prawne. Firma wyposaży całą flotę A320 przewoźników Lufthansa Group w nowoczesną technologię satelitarną Ka-band do końca wiosny tego roku. W maszynach zostaną równolegle zainstalowane anteny i rutery z dziesięciu linii produkcyjnych. Ze względu na małoinwazyjne zmiany niezbędne do wprowadzenia w strukturę maszyn, możliwy jest szybki montaż nawet w dużej flocie – maksymalny czas instalacji nie powinien przekroczyć 4 dni na samolot.

Lufthansa System dostarcza niezbędnej infrastruktury – obejmuje to wszystkie operacje w sieci, elementy konstrukcyjne oraz oprogramowanie umożliwiające korzystanie z portalu FlyNet.

W ramach globalnego partnerstwa, Lufthansa Systems i Lufthansa Technik, zapewniają dodatkowo innowacyjną, wielofunkcyjną cyfrową platformę (BoardConnect), umożliwiającą dostęp do informacji, rozrywki i usług dodatkowych na pokładzie. Zarówno przewoźnicy Lufthansa Group, jak i zewnętrzni klienci zyskają na tej bliskiej współpracy.

15 stycznia 2003 roku Lufthansa była operatorem pierwszego komercyjnego, długodystansowego rejsu z szerokopasmowym dostępem do Internetu. Usługa, pomimo stabilności systemowej i rosnącej popularności wśród pasażerów, musiała zostać wycofana w 2006 roku ze względu na zaprzestanie działalności przez niezbędne satelity „Connexion by Boeing”. Z końcem 2010 roku Lufthansa ponownie jako pierwsza linia zaoferowała szerokopasmowy dostęp do Internetu na rejsach międzykontynentalnych. Od czerwca 2015 roku usługa FlyNet była dostępna już we wszystkich 107 samolotach floty długodystansowej Lufthansy. Wraz z dołączeniem Boeinga 777 do swojej floty SWISS również rozpoczął oferowanie Internetu na swoich międzykontynentalnych rejsach. Obecnie rozważane jest również wprowadzenie Internetu na rejsy krótkiego i średniego zasięgu.