Zapytaj Piotra, czyli o promocyjnych stawkach w hotelach

Autor tekstu: , Data publikacji:

O zawiłościach w hotelowej polityce promocyjnej hoteli opowiada Piotr Kalita, nasz specjalista w dziedzinie podróży służbowych.

Znów mam kłopot z rezerwacją hotelu. Nasze biuro podróży zrobiło rezerwację na trzy noce w Nowym Jorku. Pierwsza noc za 416 dolarów, dwie pozostałe za 525 dolarów. Zaznaczam, że z hotelem mamy podpisaną umowę i gwarancję ceny. Teraz chciałam zmienić rezerwację na dwie noce i okazuje się, że mamy zapłacić po 602 dolary za każdą noc. Dlaczego cena tak wzrosła, czy biuro może nam podnosić dowolnie cenę za pokój? Wcześniej rezerwowałam nocleg w innym hotelu i nie było problemu ze zmianą.

Ewa

Pani Ewo

Rezerwacja została zrobiona przez panią z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Hotel potwierdził promocyjną stawkę, nie korporacyjną, bazując na prognozowanym popycie. Sieci hotelowe, wzorem linii lotniczych, wprowadziły dynamiczne systemy zarządzania cenami. Stawki uzależnione są od wielu czynników, takich jak planowane obłożenie, sezon, dzień tygodnia, specjalne wydarzenia (konferencje, kongresy, wydarzenia polityczne czy blokady grupowe).

Stawka, która została oryginalnie potwierdzona, zakłada minimum pobytu przez trzy doby. W przypadku złamania tego warunku hotel może zastosować inną stawkę, zazwyczaj wyższą. System rezerwacyjny dokonuje anulacji oryginalnej rezerwacji i sprawdza stawki dostępne w momencie dokonywania modyfikacji. Wygląda to tak, jakby rezerwowała pani pokój od nowa. Promocyjna stawka już nie jest dostępna, dodatkowo nie spełnia pani warunku minimalnego pobytu. Zaproponowano inną kwotę według oferty nieobarczonej dodatkowymi warunkami. Państwa stawka korporacyjna, która została zakontraktowana na cały rok, nie wymaga rezerwacji z dużym wyprzedzeniem, jest dostępna nawet na jeden dzień przed przyjazdem, nie ma wymogu minimum pobytu, pozwala na anulację rezerwacji do godziny 18:00 w dniu rozpoczęcia pobytu. Zatem warunki są bardzo korzystne, ale kwota jest wyższa od wcześniejszej oferty promocyjnej.

Mniejsze hotele, niekorzystające z zaawansowanych systemów, mogą dokonywać zmian w rezerwacjach w sposób dowolny. Dlatego przy poprzedniej rezerwacji nie było problemów ze zmianą, ponieważ hotel proponował wyłącznie stawki standardowe, bez ofert specjalnych.

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji