Przestrzeń USA to 9 mln kilometrów kwadratowych (plus 63 mln km2 międzynarodowej przestrzeni nad oceanami), której dogląda 13 tysięcy kontrolerów ruchu. W roku 2010 europejski system kontroli ruchu (ATM) obsługiwał do 33 tysięcy lotów dziennie, a do roku
2020 liczba ta ma wzrosnąć do 50 tysięcy. Airbus szacuje, że do 2032 roku natężenie ruchu lotniczego będzie rosło w tempie 4,7 procent rocznie, a na Bliskim Wschodzie wskaźnik ten przekroczy nawet 7 procent. Pytanie, jakie postawiliśmy sobie i rozmówcom, zacytowanym w artykule „Podniebny traffic”, który w tym miesiącu jest naszym tematem z okładki, brzmi: czy przyszłością przestworzy i nadzieją na rozwój awiacji są podniebne autostrady, którymi samoloty mogłyby latać w stadach, niczym ptaki? A jeśli tak, czy jest to na pewno bezpieczne rozwiązanie?
Zachęcam Państwa do lektury i życzę wielu przemyśleń, które z pewnością będą miały nie tylko osoby często podróżujące.