W spotkaniu udział wzięli kluczowi przedstawiciele branży: Ivana Vladović, dyrektor Wspólnoty Turystycznej Województwa Splicko-Dalmatyńskiego, Blaženko Boban, marszałek województwa, Tomislav Vidošević, ambasador Chorwacji w Polsce oraz Małgorzata Kowalska, dyrektor polskiego przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej. Wśród gości znaleźli się także touroperatorzy oraz dziennikarze z Polski.
Polski rynek zajmuje drugie miejsce pod względem liczby noclegów w województwie splicko-dalmatyńskim. W 2025 roku region odwiedziło o 2% więcej turystów z Polski niż w roku poprzednim – to około 350 tysięcy przyjazdów i 2,4 miliona noclegów. Te liczby potwierdzają niezmienne zainteresowanie Polaków chorwackim wybrzeżem, umacniając pozycję Środkowej Dalmacji jako jednej z najpopularniejszych destynacji wakacyjnych.
Podczas warszawskiej prezentacji Wspólnota zaprezentowała bogactwo dalmatyńskiej kuchni i regionalnych doświadczeń poprzez projekt „Dalmatyńska Marenda”. Uczestnicy wydarzenia mogli wziąć udział w pokazie kulinarnym, podczas którego masterchef Željko Neven Bremec, prezes Stowarzyszenia Szefów Kuchni Regionów Śródziemnomorskich i Europejskich (ŠKMER), przygotowywał autentyczne dalmatyńskie potrawy. Atmosferę wydarzenia uzupełnił występ Katicy Marinović z tradycyjnym repertuarem dalmatyńskich pieśni.
Szczególnym zainteresowaniem polskich turystów cieszą się lokalne produkty oraz formy wypoczynku związane ze słońcem, morzem, pięknem natury i bogactwem kulturowym regionu. Wśród najpopularniejszych miejsc znajdują się Omiš i Riwiera Makarska – lokalizacje generujące największy ruch z Polski.
Projekt „Dalmatyńska Marenda”, realizowany od 2023 roku, promuje autentyczny dalmatyński posiłek jako wyjątkowy produkt turystyczny. W ramach inicjatywy certyfikowane są lokale i producenci, którzy wykorzystują tradycyjne składniki i przygotowują potrawy zgodnie z regionalną tradycją, co wspiera zachowanie kulinarnego dziedzictwa oraz zrównoważony rozwój turystyki w Środkowej Dalmacji.
W Dalmacji marenda to nie tylko posiłek – to kultywowana tradycja regionu. Pojawia się w przedpołudniowych godzinach, pomiędzy śniadaniem a obiadem, zapewniając moment wytchnienia i celebrowania codzienności. Oparte na świeżych, lokalnych składnikach dania są kwintesencją kuchni śródziemnomorskiej.
Projekt „Dalmatyńska Marenda” wpisuje się w szerszą strategię Wspólnoty Turystycznej, której celem jest rozwój turystyki gastronomicznej i wzmocnienie pozycji Środkowej Dalmacji jako regionu o bogatej kulturze kulinarnej.




