Kwiecień 2014

Wielki błękit nad nami jest coraz bardziej zatłoczony. Co roku na całym świecie samoloty przewożą ponad 2,5 miliarda pasażerów. Pomyśleć, że europejska przestrzeń powietrzna zajmuje obszar 10,6 mln kilometrów kwadratowych, strzeże jej ponad 60 centrów kontroli ruchu oraz prawie 17 tysięcy kontrolerów!

Przestrzeń USA to 9 mln kilometrów kwadratowych (plus 63 mln km2 międzynarodowej przestrzeni nad oceanami), której dogląda 13 tysięcy kontrolerów ruchu. W roku 2010 europejski system kontroli ruchu (ATM) obsługiwał do 33 tysięcy lotów dziennie, a do roku

2020 liczba ta ma wzrosnąć do 50 tysięcy. Airbus szacuje, że do 2032 roku natężenie ruchu lotniczego będzie rosło w tempie 4,7 procent rocznie, a na Bliskim Wschodzie wskaźnik ten przekroczy nawet 7 procent. Pytanie, jakie postawiliśmy sobie i rozmówcom, zacytowanym w artykule „Podniebny traffic”, który w tym miesiącu jest naszym tematem z okładki, brzmi: czy przyszłością przestworzy i nadzieją na rozwój awiacji są podniebne autostrady, którymi samoloty mogłyby latać w stadach, niczym ptaki? A jeśli tak, czy jest to na pewno bezpieczne rozwiązanie?

Zachęcam Państwa do lektury i życzę wielu przemyśleń, które z pewnością będą miały nie tylko osoby często podróżujące.

Pobierz wydanie w pliku PDF

okladka_BT4