Kapituła konkursu za najlepiej wpisujący się w założenia koncepcyjne uznała projekt Pawła Mildnera – jury doceniło zabawną kompozycję pokazującą wyjątkowość doświadczenia podróży LOT-em oraz humor, oryginalne detale i odwagę w interpretacji zadanego tematu. Drugie miejsce należy do Arkadiusza Docza – za minimalistyczną kompozycję budującą pozytywne skojarzenia z podróżą samolotem oraz czystość i klarowność skupiające uwagę na obrazie i haśle. Trzecie miejsce przyznano Alicji Jasinie – za otwarcie różnych dróg do interpretacji i budowania subiektywnej opowieści związanej z podróżą samolotem, symboliczną formę i zestawienie kolorów zapraszające do wspólnego doświadczenia niezapomnianych chwil w samolotach LOT-u. Laureaci otrzymają nagrody pieniężne oraz vouchery na zakup biletów lotniczych.
– Jesteśmy pod wrażeniem różnorodności, jaką prezentują nadesłane w konkursie prace. Otrzymaliśmy aż 827 projektów – tak duże zainteresowanie świadczy o tym, że 95-letnia tradycja tworzenia lotowskich plakatów jest wciąż żywa, a coraz młodsi twórcy znają dziedzictwo Polskich Linii Lotniczych LOT i chcą być jego częścią. Autorzy najlepszych plakatów przedstawili Polskie Linie Lotnicze LOT jako wyjątkowego towarzysza podróży, a samą podróż, jako niepowtarzalne doświadczenie, które pasażerowie chcą współdzielić z najbliższymi. Serdecznie gratulujemy laureatom oraz wyróżnionym nietuzinkowych pomysłów, różnorodności oraz bogactwa interpretacji atrybutów marki LOT – mówi Ewa Lampart, Dyrektor Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej PLL LOT.
W konkursie przyznano także wyróżnienia, które otrzymali: Agata Małecka, Karolina Grabarczyk, Kamil Rekosz, Jerzy Skakun, Michał Dyakowski, Aleksandra Niepsuj, Aleksander Modzelewski, Asia Pietrzyk, Sofiia Lupul, Aleksandra Szmida oraz Patryk Wojciechowicz. Kapituła doceniła operowanie symbolem, ilustracyjny język wypowiedzi oraz twórczy dialog z plakatami reklamowymi LOT-u, które powstały na przestrzeni XX wieku.
Nagrodzone i wyróżnione plakaty tworzą różnorodny zestaw zarówno pod względem formalnym, jak również podejścia do tematu, pomysłu na przedstawienie i interpretacji zadania konkursowego. LOT na plakatach z 2024 roku to firma o niepowtarzalnym i nietuzinkowym samolotowym uśmiechu. Dowcip, detal, kompozycja i kolor w nagrodzonych projektach budują nowoczesny i artystyczny wizerunek przedsiębiorstwa dbającego o komfort, wygodę, bezpieczeństwo i uśmiech wszystkich pasażerów. Konkurs na plakat lotowski pokazał, że spotkanie wizji artystycznej i wymagań związanych z identyfikacją firmy jest możliwe, a tradycyjny, pionowy format B1 jest wciąż doskonałą przestrzenią, dzięki której można skutecznie zachęcać do podróży samolotem i kreować wizerunek firmy – mówi Bożena Pysiewicz, kuratorka Muzeum Plakatu, Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie, przewodnicząca kapituły konkursowej.
Zwycięzców wyłoniło jury w składzie: Bożena Pysiewicz (przewodnicząca kapituły) – kuratorka Muzeum Plakatu w Wilanowie, dr hab. Ryszard Kajzer – grafik i projektant, dr hab. Agnieszka Ziemiszewska – projektantka i nauczycielka akademicka, Bartłomiej Walczuk – dyrektor kreatywny i projektant, Julia Mirny – ilustratorka i graficzka oraz ze strony PLL LOT Ewa Lampart – Dyrektor Biura Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej.
Partnerem Konkursu na plakat dla PLL LOT jest Muzeum Plakatu w Wilanowie, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. Nagrodzone prace zostaną włączone do kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz zaprezentowane w aktywności komunikacyjnej Polskich Linii Lotniczych LOT.
GALERIA NAGRODZONYCH PLAKATÓW: