Rail Baltica to wielki projekt kolejowy, będący elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łącząca torem normalnym Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. To jeden w priorytetowych projektów Trans-European Transport Networks (TEN-T). Rail Baltica ma być uzupełnieniem Via Baltica, czyli wygodnego, wykonanego w standardzie trasy ekspresowej, połączenia drogowego Europy z krajami bałtyckimi.
Przejazd pociągu do Kowna z Białegostoku, w którym wzięli udział lokalni oficjele, odbył się w związku z ukończeniem przez stronę litewską swojego odcinka trasy. Od granicy z Polską do Kowna (Szostakowo – Mariampol – Kowno) ma on 123 kilometry, pozwala na poruszanie się z prędkością 160 kilometrów na godzinę i kosztował prawie 370 milionów euro. Po stronie polskiej pociąg pokonuje 168 km, głównie starą i niemodernizowaną trasą przez Sokółkę, Augustów i Suwałki.
Regularny pociąg relacji Białystok – Kowno mógły zacząc kursować na początku przyszłego roku. Wymaga to porozumienia litewskich państwowych kolei oraz polskich samorządów, przez których terenie biegnie trasa.