LOT został przyjęty do sojuszu Star Alliance dokładnie 26 października 2003 roku. Decyzja o przystąpieniu do Star Alliance była poprzedzona szczegółową analizą strategiczną, w której brane były pod uwagę różne opcje, w tym pozostanie przewoźnikiem niezależnym, jak i związanie się z innymi aliansami lotniczymi. Wynik wskazał wyraźnie na wybór Star Alliance jako sojuszu gwarantującego osiągnięcia największych korzyści dla obu stron.
Członkostwo w „Gwiezdnym sojuszu” jest jednym z ważniejszych atutów LOT-u na obecnym rynku lotniczym. To nie tylko korzyść dla naszej linii, ale przede wszystkim dla naszych podróżnych, którzy mogą wygodnie korzystać z szeregu usług i udogodnień na całym świecie. Ostatnio wprowadzone zmiany i nowe usługi w LOT idealnie komponują się z głównym przesłaniem naszego aliansu – podróż ma być jak najbardziej komfortowa i przyjemna dla pasażerów – twierdzi Dariusz Pietrzak, Pełnomocnik Zarządu PLL LOT S.A. ds. Handlowych, odpowiedzialny za współpracę ze Star Alliance.
– Gratulujemy LOT-owi już dziesięcioletniego członkostwa w Star Alliance. Przez te lata polski przewoźnik potwierdził, że jest wartościowym i aktywnym partnerem w ramach naszego sojuszu oraz znacząco wpływa na budowanie świadomości marki Star Alliance w rejonie Europy Wschodniej. Wierzymy, że będziemy kontynuować naszą dotychczasową dobrą współpracę w ramach aliansu – mówi Christian Klick, Wiceprezes Star Alliance, który na zaproszenie LOT-u przyleciał do Warszawy na obchody 10-lecia linii w sojuszu.
Dzięki członkostwu w sojuszu, LOT rozszerza zasięg swojej siatki połączeń o połączenia partnerów aliansowych, przede wszystkim poprzez możliwość zawarcia umów codeshare. LOT posiada tego typu umowy z większością członków Star Alliance, w tym z największymi takimi jak United Airlines, Air Canada, Lufthansa, Air China, ANA czy Singapore Airlines. Pasażerowie polskiego przewoźnika mogą dzięki temu podróżować rejsami oznaczonymi kodem LOT-u np. do kilkudziesięciu miast w USA i kilkunastu w Kanadzie.
Najważniejszymi obszarami współpracy ze Star Alliance jest dostęp do szerokiej, globalnej siatki połączeń oraz możliwość korzystania przez pasażerów z programów lojalnościowych, oferowanych przez wszystkie linie partnerskie. To także oferowanie wspólnych produktów, wysokiej jakości usług oraz ofert cenowych na całym świecie, np. najpopularniejsza „Star Alliance Round the World fare” umożliwiające podróż dookoła świata z jednym biletem ważnym na wybrane rejsy przewoźników sojuszu.
Udział sojuszu Star w światowych przewozach lotniczych przekracza 26%, a w przychodach operacyjnych wynosi aż 29%. Dla drugiego pod względem wielkości aliansu SkyTeam wielkości te wynoszą odpowiednio 20% i 23%, a dla oneworld po 15%.