Ach, ten paryż!

Autor tekstu: , Data publikacji:

Niespełna dwadzieścia pięć kilometrów na północny wschód od stolicy Francji znajduje się drugi, co do wielkości port lotniczy w Europie – Paris Roissy Charles de Gaulle odwiedza Marcin Tomczyk.

Największe lotnisko we Francji może poszczycić się niebagatelną liczbą obsłużonych pasażerów. W ostatnim roku z jego usług skorzystało 58 milionów osób, co stawia je na drugim miejscu na Starym Kontynencie, tuż po Londynie – a także na siódmym miejscu na świecie. Ten ogrom pasażerów może korzystać z wielu udogodnień – sklepów, barów i restauracji, centrów konferencyjnych. A do tego do samego Paryża jest stąd dość blisko – kolejką jedzie się zaledwie pół godziny.

Pod kopułami

Budowa CDG rozpoczęła się w 1966 roku i trwała osiem lat. Początkowo port nosił nazwę Aéroport de Paris Nord. Składa się z trzech terminali, z których Terminal 1 jest oczywiście najstarszy, Terminal 2 był oryginalnie zbudowany dla linii Air France (dzisiaj operują na nim też inni przewoźnicy), zaś Terminal 3 został przeznaczony dla czarterów i tanich linii lotniczych.

Od samego początku istnienia lotniska w Roissy, uwagę przyciagał jego design. Terminal 1 ma kształt wzorowany na ośmiornicy. Kolista część środkowa została przeznaczona dla pasażerów, zaś ramiona to sale odlotów oraz bramki do samolotów. W budynku centralnym każde piętro ma inne funkcje.

Na przykład pierwsze piętro to sklepy i restauracje, tu także znajdują się stacje kolejki CDGVAL, łączące wszystkie terminale. Pasażerowie odlatujący mają do dyspozycji piętro trzecie, zaś przylatujący – czwarte. Ruchome schody łączące piętra są pokryte przezroczystymi tunelami – kopułami. Wyglądają niesamowicie, dzięki czemu „wzięły udział” w wielu filmach. Na okładce płyty „I Robot” uwiecznił je także zespół Alan Parsons Project.

Terminal 2, który przeznaczony jest dla lotów krajowych, to w istocie siedem terminali w jednym, tworzących nieco bardziej tradycyjną formę architektoniczną, choć trzeba przyznać, że rozległe przestrzenie hal robią ogromne wrażenie. Terminal 3 ma jedną halę, operują tutaj wyłącznie przewoźnicy low-costowi oraz czartery. W czerwcu 2007 roku została na lotnisu paryskim otwarta największa we Francji hala odlotów – Galerie Parisienne. Zaprojektowano ją specjalnie z myślą o obsługiwaniu dużych samolotów w rodzaju A380.

Multi port

Na terenie lotniska CDG znajduje się około 100 restauracji, kawiarni i sklepów. Znajdziemy wśród nich znane paryskie marki w rodzaju Galeries Lafayette, supermarketu l’Escale Parisienne, sieci bistro Brasserie Flo, poza tym Brioche Dorée, France Café czy restauracji Clément Ader.

Ponad 20 sklepów wolnocłowych oferuje całą masę przeróżnych produktów – od luksusowych po te bardziej przystępne. Alkohole, kosmetyki, gadżety technologiczne, zabawki, ubrania, lokalne wyroby – ktoś policzył, że na lotnisku można wybierać spośród ponad tysiąca produktów. Dodajmy do tego całą masę innych usług, jak choćby wypożyczalnie samochodów, bankomaty, apteki, centrum medyczne, pocztę.

Na zmęczonych pasażerów czeka centrum Be Relax, w którym można skorzystać z wielu zabiegów przywracających energię. Mile widziani są nawet ci, którzy nie mają zbyt wiele czasu – najkrótsza sesja trwa zaledwie 10 minut. Uzupełnieniem oferty relaksacyjnej są fotele-automaty do masażu, które znajdują się w różnych punktach lotniska.

Warto także skorzystać z kilku możliwości zajęcia czasu grami – sobie lub dzieciom. Stanowiska z konsolami Playstation 3, place zabaw, stoły do bilarda, piłkarzyki i gry wideo – to dość bogata oferta. Na lotnisku znajduje się nawet kino, a właściwie salon z telewizorami 3D.

Bez Internetu trudno się obejść. Sieć da się złapać” w multimedialnych terminalach – łatwo je rozpoznać, mają postać pomarańczowych budek z ekranami. W takim terminalu można skorzystać z Internetu, telefonii sieciowej, kamery internetowej, da się wydrukowac dokument czy zdjęcie, ściągnąć pliki muzyczne, odczytać lub zapisać dane na płytach CD oraz DVD. Koszt korzystania zależny jest od operacji, jaką chcemy wykonać – minuta surfowania to wydatek rzędu 0,15 euro.

Dookoła biznes

Pasażerom biznesowym paryskie lotnisko proponuje szereg udogodnień oraz miejsc, specjalnie dla nich przeznaczonych. Kawiarenka internetowa Atlanteam to w istocie sporej wielkości sala, w której można spokojnie usiąść przy biurku i skorzystać z dobrodziejstw sieci. Trzy takie sale znajdziemy w Terminalu 2, jedną w Terminalu 1.

Poza tym do dyspozycji gości biznesowych port lotniczy oddaje sale konferencyjne, biura, saloniki VIP-owskie, telefony, faksy, kopiarki. Wszystko to znajduje się w głównym Business Centre w Terminalu 1, gdzie goście znajdą osiem sal konferencyjnych, z których każda może pomieścić do 15 osób. Nieco mniejsze centrum zostało usytuowane w T2, znajdują się w nim dwie salki konferencyjne.

Na CDG, wewnątrz Terminala 2, mieści się hotel Sheraton. Oferuje ćwierć tysiąca pokoi oraz centrum konferencyjne. W największej sali zmieści się 100 osób, pozostałe są mniejsze, na obrady z udziałem kilkunastu gości. Większość znajduje się na tym samym poziomie, można je zaadaptować stosownie do potrzeb gości. Również większość z nich zapewnia dostęp do naturalnego światła. Oczywiście, hotel oferuje wszelkie potrzebne wyposażenie oraz obsługę wyspecjalizowanego personelu.

W pobliżu lotniska znajdują się inne hotele (transfer busami), jak choćby Kyriad Prestige, ibis, Sofitel a także Hilton. Nie brak na lotnisku wypożyczalni samochodów, znajdziemy tu wszystkie najważniejsze marki, m.in. Hertz, Avis czy Europcar. Lotnisko ma także swój serwis limuzyn. Można wynająć samochód z szoferem, koszt dojazdu do Paryża to 105 euro. Przejechanie tej trasy taksówką kosztuje 38 euro.

Ku przyszłości

Paryski port lotniczy CDG ma ogromny atut – i jest nim oczywiście Paryż. To miasto przyciągało i zawsze będzie przyciągać ludzi z całego świata, tak przyjeżdżających w celach biznesowych, jak i turystycznych. Nic zatem dziwnego, że Aéroports de Paris – spółka zarządzająca lotniskiem (należą do niej także lotniska Orly, Le Bourget, a także lądowisko helikopterów) – musi myśleć o inwestycjach.

Na lata 2007-2011 spółka przewidywała zainwestowanie 2,5 miliarda euro w poprawę infrastruktury swoich lotnisk. Nie bez przyczyny – prognozy wskazują, że liczba pasażerów, korzystająca z nich, wzrośnie przy końcu tego okresu o 20 milionów w stosunku do stanu obecnego (83 mln na wszystkich trzech portach). Główne projekty to budowa satelickiego terminala S3 na lotnisku de Gaulle’a (został oddany do użytku, obsługuje ponad 8 mln pasażerów rocznie), nowej automatycznej sortowni bagażu, stworzenie CGDVAL – kolejki między terminalami (już działa), renowacja Terminala 1.

Pieniądze sa przeznaczane także na poszerzenie części komercyjnej, tak by pasażerowie mieli większy wybór usług i produktów.

Plan zakłada zwiększenie w krótkim czasie liczby sklepów, barów i restauracji aż o 30 procent. Do tego dochodzi ponad pięć tysięcy nowych miejsc parkingowych. Pokaźne kwoty spółka inwestuje w serwis internetowy aeroportsdeparis.fr, a głównie w tę jego część, która pozwala pasażerom załatwiać wiele spraw online – rezerwować miejsca, odprawiać sie czy wynajmować samochód. Z pewnością wszystkie te inwestycje przyczynią się do tego, że będzie się nam Paryż odwiedzało coraz przyjemniej.