Kontroluj wagę

, Data publikacji:

Garść porad dotyczących dopuszczalnej wagi bagażu – Alex McWhirter udziela wskazówek odnośnie odprawy bagażowej.

Kiedyś przepisy linii lotniczych dotyczące bagażu były proste: pasażerowie klasy ekonomicznej mieli prawo do 20-kilogramowego bagażu, podczas gdy limit w pierwszej klasie wynosił 40 kg. To już przeszłość. Na przestrzeni lat ta różnica zatarła się, głównie dzięki dodatkowym podziałom na różne klasy, a także wprowadzeniem programów lojalnościowych. Wszystko komplikuje jeszcze fakt, że niektórzy przewoźnicy używają dodatkowych limitów na nadbagaż, by przyciągnąć klientów.

Powszechnie wiadomo, że obsługa lotniska zazwyczaj patrzy przez palce, jeśli twój bagaż przekracza limit tylko o kilka kilogramów (to może nie dotyczyć tanich linii lotniczych). Trzeba jednak liczyć się z tym, że nie ma sztywnych reguł dotyczących takiej szczodrości, zwłaszcza w obecnych czasach, kiedy przewoźnicy starają się ciąć koszty. Spalanie paliwa – a co za tym idzie koszty operacyjne lotu – wiążą się z wagą samolotu, chociaż wiele zależy także od trasy, od tego jak załadowany jest samolot, a także od tego kto akurat ma dyżur.

Przewoźnicy pobierają opłaty za każdy nadplanowy bagaż, szczególnie na trasach pomiędzy Zatoką Perską a subkontynentem Indyjskim. Dzieje się tak dlatego, że pobieranie opłat za dodatkowy bagaż (na trasach, gdzie pasażerowie zazwyczaj kupują pokaźnych rozmiarów pamiątki i lokalne produkty) to czysty zysk.

Na dużych międzynarodowych lotniskach takich jak Dubaj czy Bahrajn, widok obsługi lotniska pobierającej z radością opłaty za nadbagaż, nie należy do rzadkości. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy leci się z Europy do niektórych krajów afrykańskich. Należy zaznaczyć, że podróżujący regularnie mogą liczyć na atrakcyjniejsze limity bagażowe, ponieważ pozwala im na to wysoki status jaki posiadają w swoich programach lojalnościowych. Przykładowo, „złoci” członkowie Star Alliance mogą sobie pozwolić na dodatkowe 20 kg, lub mogą zabrać jedną walizkę bez opłaty, jeśli podróżują liniami należącymi do sojuszu.

Mimo to, jak radzą nasi czytelnicy, regularnie podróżujące osoby powinny być szczególnie ostrożne, jeśli planują rezerwację biletów w liniach sojuszu Star i u ich partnerów. Powodem tego jest fakt, że nie wszyscy przewoźnicy Star mają takich samych partnerów. „Linie SA Express i Airlink nie chciały honorować mojego złotego limitu Star, choć zarezerwowałem loty przez stronę South African Airways (SAA), a przewoźnicy ci należą do sojuszu SA” – relacjonował nasz czytelnik Pete Rejcht. Podobnie mogłoby być w przypadku podróży liniami Silk Air na krajowe lotniska Singapore Airlines. W innych przypadkach być może będzie trzeba podróżować kilkoma liniami, oferującymi różne limity, mimo iż należą one do tego samego sojuszu.

Kiedy nasz czytelnik Paul Forman, posiadacz srebrnej karty Cathay Pacific’s Marco Polo Club, leciał klasą ekonomiczną na trasie Manchester-Londyn-Hong Kong liniami z Oneworld, założył, że przysługuje mu 30-kilogramowy limit Cathay Pacific. Ale obsługa BA w Manchesterze, zgodnie z obowiązującymi normami przyznała mu zwyczajowy limit 23 kilogramów na trasie do Heathrow, więc za dodatkowy bagaż musiał zapłacić.

Podstawowa rada brzmi: jeśli zastanawiasz się, czy coś zabrać, lepiej to zostaw i dołącz do programu lojalnościowego dla regularnie podróżujących. Poza tym, zawsze kilkakrotnie przeglądaj swój bagaż, a podczas lotów, lepiej dopasuj się do niższych limitów.

Limity dla regularnie podróżujących

Członkowie Gold i Silver Executive Club linii British Airways mogą zabrać dwie torby o wadze do 32 kilogramów we wszystkich samolotach i na wszystkich trasach.

Członkowie klubu Cathay Pacific Marco Polo otrzymują możliwość zabrania dodatkowych 10 kg na trasach na terenie USA. Posiadacze złotej karty mogą zabrać dodatkowych 15 kg, a posiadacze diamentowej 20 kg (tylko jeden dodatkowy bagaż na trasach amerykańskich). Maksymalna waga bagażu w pierwszej i biznesowej klasie to 32 kilogramy na każdą sztukę bagażu, podczas gdy w klasie ekonomicznej limit wynosi 23 kg. Za torby ważące od 24 do 32 kg trzeba wnieść opłatę 25 dolarów za sztukę.

Posiadacze złotej karty w Emirates Skywards otrzymują możliwość zabrania dodatkowych 16 kg, a posiadacze srebrnej – 12 kg. Pasażerowie mogą odprawić kilka sztuk bagażu, w tym limicie, ale jedna sztuka bagażu nie może przekraczać wagi 32 kilogramów.

W programie Finnair Platinum, posiadacze złotej i srebrnej karty mogą zabrać 40 kg bagażu bez opłaty, bez względu na to, jaką podróżują klasą.

Członkowie klubu Singapore Airlines Krisflyer PPS (a także ich najbliższa rodzina lecąca tym samym lotem) mogą zabrać nawet 100% więcej bagażu podróżując liniami SIA czy Silk Air. Członkowie Krisflyer Elite gold otrzymują pozwolenie na dodatkowych 20 kg na wszystkich trasach, z wyjątkiem USA i Kanady, gdzie mogą zabrać jedną dodatkową sztukę bagażu o wadze do 23 kg.

Członkowie United Airlines Mileage Plus Premier, Premier Associate i Star Alliance silver otrzymują pozwolenie na dwie dodatkowe sztuki bagażu o wadze 23 kg każda. Członkowie Global Services, 1K, Premier Executive i Star Alliance gold mogą zabrać dodatkowo trzy sztuki bagażu o wadze 32 kg każda. Limit na odprawiany bagaż wynosi 45 kg na każdą sztukę.

Członkowie Virgin Atlantic Flying Club posiadający złotą kartę mogą wziąć jedną dodatkową sztukę bagażu w wadze do 23 kg, niezależnie od klasy, jaką podróżują.

LIMITY SOJUSZÓW

Członkom STAR ALLIANCE Gold przysługuje prawo do dodatkowych 23 kg lub trzeciej sztuki bagażu.

ONE WORLD – w zależności od linii

SKYTEAM – w zależności od linii