Szczegóły dotyczące rozkładu i częstotliwości lotów w tygodniu będą podane w późniejszym terminie. To, czy wznowienie operacji będzie możliwe, zależy jednak od decyzji władz państwowych, w zależności od bieżącego poziomu epidemii. Jednocześnie obie linie wprowadzają szereg środków ostrożności i higieny, aby zapewnić podróżnym i załogom lepszą ochronę. Klienci, których loty odwołano lub sami decydują się na odroczenie lub rezygnację z podróży, mogą nadal korzystać z elastycznych zasad.
Plany dotyczące Polski
Linie dostosowują swoje rozkłady do aktualnej sytuacji, w oparciu o decyzje poszczególnych krajów o otwarciu ich granic, jak też o zgodę na wjazd zagranicznych pasażerów do Francji i Holandii, gdzie znajdują się porty macierzyste Air France i KLM. Przewoźnicy uwzględnili loty do/z Warszawy w swoim planie lotów na maj, jednak wszystko zależy od aktualnej sytuacji. KLM planuje wrócić na warszawskie lotnisko im. Chopina od 3 maja b.r., a Air France od 10 maja b.r. Na razie data wznowienia lotów Air France i KLM do/z innych miast w Polsce (Kraków, Gdańsk, Wrocław) nie jest znana. Aktualnie Grupa Air France i KLM realizuje zaledwie 5-10% lotów w swojej światowej siatce połączeń.
Dodatkowe środki ostrożności podczas lotów
W czasach kryzysu spowodowanego epidemią koronawirusa, linie funkcjonują w wyjątkowych warunkach. Obecna sytuacja wymaga wprowadzenia szeregu nowych zasad postępowania oraz zastosowania wyjątkowych środków ostrożności, aby możliwie w najlepszy sposób chronić pasażerów i załogi. Nowe procedury są zgodne z informacjami i instrukcjami lokalnych i międzynarodowych organizacji ochrony zdrowia, jak m.in. WHO oraz wewnętrznymi przepisami Air France i KLM w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa pracy. Są to:
– Blokada miejsc i dystans społeczny – Tam, gdzie to możliwe, obie linie działają w oparciu o ogólne wytyczną dotyczącą „dystansu społecznego” wynoszącego 1,5 metra. W praktyce oznacza to odpowiednie rozsadzenie pasażerów, aby wokół każdego pozostało możliwie najwięcej przestrzeni i pustych foteli. Jest to możliwe, jeśli tylko obłożenie lotu jest niskie, co aktualnie jest bardziej powszechne. Przy wejściu do samolotu Air France rozdaje maseczki pasażerom w przypadku, gdy na rejsie jest więcej osób.
– Uproszczony serwis pokładowy – obecnie serwis pokładowy i oferta gastronomiczna zostały uproszczone tak, aby zminimalizować kontakt między załogą i pasażerami, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich podróżnych. Przykładowo Air France zawiesił oferowanie posiłków i napojów na lotach krajowych i krótkich europejskich. Pasażerowie na lotach międzykontynentalnych otrzymują indywidualnie zapakowane produkty.
– Higiena na pokładzie – personel pokładowy Air France i KLM jest zobowiązany nosić maski ochronne i rękawice, a samoloty są wyposażone m.in. w środki do dezynfekcji rąk. Podczas każdego lotu KLM jedna z toalet jest przeznaczona wyłączenie dla załogi, aby personel mógł w nieograniczony sposób dbać o higienę rąk. Samoloty są bardzo dokładnie czyszczone przed każdym lotem przy użyciu odpowiednich, silnych środków i narzędzi (odkurzanie, dezynfekcja powierzchni itp.), a w niektórych przypadkach całkowicie odkażane za pomocą specjalnych aerozoli. Powietrze w kabinie jest teraz bardziej suche i częściej wymieniane, a zastosowanie bardzo profesjonalnych filtrów, pozwala na usunięcie ewentualnie występujących w powietrzu cząsteczek wirusów.
– Nowe procedury na lotniskach – Dodatkowe środki ochrony są stosowane także na lotnisku bazowym KLM w Amsterdamie. Podróżni są proszeni o zachowanie maksymalnego dystansu społecznego przy odprawie, wejściu i wyjściu z samolotu oraz wszelkich punktów obsługi. Płatności w większości punktów można dokonać tylko przy użyciu karty. Ponadto wejście na pokład samolotów odbywa się w mniejszych grupach.
Dodatkowe kontrole pasażerów
Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa, poszczególne kraje nakładają na linie lotnicze obowiązek przeprowadzenia kontroli zdrowia pasażerów, w tym niekiedy pomiaru temperatury ciała, zanim podróżni zostaną zaproszeni do samolotu. Aktualnie dotyczy to osób podróżujących liniami KLM z Amsterdamu do Kanady, Singapuru i Korei Południowej. Dodatkowo od 17 kwietnia b.r., zgodnie z wymogiem władz państwowych, pasażerowie udający się do Holandii z krajów wysokiego ryzyka*, przed rejsem wypełniają formularz kontrolny. W zależności od odpowiedzi, pasażer może otrzymać odmowę wejścia na pokład.
Elastyczne zmiany podróży
Air France KLM oferują bardzo elastyczne zasady zmiany rezerwacji z wieloma korzyściami dla klientów, ale także dla biur podróży. Klienci obu linii mogą zrezygnować z lotu i otrzymać zwrot w postaci kuponu podróżnego. Można też bezpłatnie zmienić bilet w ramach lotu w tej samej kabinie (ekonomicznej, premium, biznes). Taka operacja jest możliwa bez żadnych dopłat i kosztów, nawet jeśli klienci wybiorą inny sezon lub jeśli istnieje różnica w cenie między klasami. Szczegółowe informacje jak dokonać zmiany podróży, wraz z obowiązującymi datami – są dostępne i bieżąco aktualizowane na stronach linii Air France i KLM.