Wybór sprawdzonych sprzedawców
Dobrym sposobem na przekonanie się o wiarygodności sprzedawcy jest zwrócenie uwagi na komentarze dotyczące jego firmy czy osoby. W uproszczeniu — im więcej pozytywnych a mniej negatywnych, tym lepiej dla nas.
Jeśli jednak pojawiają się negatywne komentarze, warto je przeczytać. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy się nimi zawsze sugerować. Często wynikają one z charakteru nabywców, niekoniecznie winy sprzedawcy. Zdarza się także, że negatywne komentarze dotyczą czasu przesyłki, co mogą być spowodowane opóźnieniami po stronie firmy obsługującej dostawę, a nie wysyłającej towar. W przypadku negatywnych komentarzy warto zwrócić też uwagę na odpowiedź firmy. Może ona rozwiać nasze obawy co do jego wiarygodności.
Korzyści z rejestracji
Często szukamy towaru w wielu miejscach – przeczesując sklepy internetowe, korzystając z porównywarek cen, czy wreszcie przeglądając ogłoszenia na Allegro. Jeśli regularnie nie korzystamy z tego ostatniego, zapewne nie zakładaliśmy tam konta. Wtedy możliwość zakupów bez rejestracji wydaje się wygodnym rozwiązaniem. Czy to jednak dobry pomysł?
Jeśli skorzystamy z opcji „Niezarejestrowany” będziemy mogli kupować wyłącznie produkty z opcją „Kup teraz” (co akurat nie jest dużym problemem). Rzadko, ale jednak może się zdarzyć, że sprzedawca nie zgadza się na sprzedaż towaru niezalogowanym użytkownikom.
Rejestrując konto w Allegro, w większym stopniu zabezpieczamy się przed nieuczciwymi sprzedawcami, gdyż możemy liczyć na pomoc serwisu w przypadku pechowej transakcji. Pomaga w tym Centrum Rozstrzygania Sporów oraz Program Ochrony Kupujących.
Program Ochrony Kupujących
Program Ochrony Kupujących jest usługą Allegro, która umożliwia zwrot kwoty, jaką zapłaciliśmy za towar w przypadku, gdy go nie otrzymamy (100%) lub jest niezgodny z opisem oferty (do 100%). Zwrot może wynieść maksymalnie 10 000 zł.
Aby skorzystać z Programu, należy wypełnić zamieszczony w serwisie formularz i przesłać potwierdzenie złożenia zawiadomienia z Policji lub Prokuratury. Czasem potrzebne będzie także pisemne postanowienie o wszczęciu dochodzenia czy śledztwa.
Zwroty na Allegro
Kupując dowolny towar w internecie, możemy go zwrócić w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki bez podania przyczyny. Wprawdzie serwis podaje, że zwroty Allegro to tylko 1% wszystkich przesyłek, to jednak ważne, by wiedzieć, jak to zrobić. W serwisie zwrotów dokonuje się stosunkowo łatwo. Służy do tego formularz dostępny na stronie konkretnego zamówienie po kliknięciu linku „szczegóły”, a następnie „zwróć część lub całość zamówienia”. Gdy odeślemy produkt, otrzymamy zwrot odpowiedniej kwoty.
Wyjątkowo łatwo wykonać zwrot Allegro za pomocą usług InPost. Co więcej, nic za to nie zapłacimy, gdyż koszt zwrotu wliczony jest w koszt dostawy. W przypadku formy przesyłki Allegro Paczkomaty24/7 InPost wystarczy, po wyborze opcji „Chcę zwrócić” i otrzymaniu kodu SMS-em, udać się do paczkomatu. Tam wybieramy “Nadam paczkę” i wpisujemy kod. Identycznie należy postępować w przypadku usługi Allegro Kurier24 InPost. Jedynie przy Allegro miniKurier24 InPost należy udać się do najbliższego Biura Obsługi Klienta firmy.