Latamy coraz więcej, ale chcemy latać coraz taniej

Autor tekstu: , Data publikacji:

Rynek przewozów lotniczych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, według analiz PwC charakteryzuje się on jednym z największych potencjałów w Europie. W 1 kwartale 2017 r. wszystkie krajowe lotniska obsłużyły 7 565 349 pasażerów – to o 17% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Według danych AirHelp wzrost tego ruchu przekłada się na zwiększanie liczby opóźnionych lotów i pasażerów uprawnionych do ubiegania się o odszkodowanie.

Wzrost ruch lotniczego nie rozkłada się jednak równomiernie na polskich lotniskach. Przykładowo, według statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego za 1Q 2017 r., liczba pasażerów zaczynających swoją podróż z Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie wyniosła 2 978 217 – to o 28,7% więcej niż w 1Q 2016 r. oraz ponad dwa razy więcej niż na lotnisku Kraków-Balice.

– Nowe połączenia oraz wzrost liczby pasażerów przekładają się na rosnącą liczbę zakłóceń w podróży – opóźnionych czy odwołanych lotów, ale także niemal niespotykanego do niedawna w Polsce overbookingu. Według danych AirHelp liczba pasażerów uprawnionych do ubiegania się o rekompensatę za 1Q 2017 r. w porównaniu do 1Q 2016 r. wzrosła o 18%, a łączna kwota odszkodowań o ponad 24%. Mowa jest o kwotach rzędu 30 milionów złotych kwartalnie – mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

Podróże lotnicze stają się w Polsce coraz bardziej popularne w dużej mierze dzięki atrakcyjnym cenom oferowanym przez przewoźników. Taniejąca ropa naftowa, ale także konkurencja na polskim niebie, wymuszająca optymalizację kosztów i obniżki cen biletów sprawiają, że z roku na rok coraz więcej Polaków korzysta z tanich lotów.

Serwis Tanie-Loty.pl opracował najnowsze dane dotyczące sposobu podróżowania Polaków. Wynika z nich, że najpopularniejszą linią lotniczą w pierwszym półroczu 2017 r. był Ryanair – ponad 43% klientów serwisu wybrało właśnie tego przewoźnika. Na drugim miejscu znalazł się Wizz Air (21,16%), a podium zamyka LOT (9,06%).
– Najpopularniejsze wśród Polaków linie lotnicze nie świecą jednak przykładem jeżeli chodzi o jakość i obsługę pasażera czy rozpatrywanie wniosków o odszkodowanie. W AirHelp Score, czyli rankingu najbardziej przyjaznych linii lotniczych na świecie, z trójki liderów najwyżej uplasował się LOT, który zajął 41. miejsce – dodaje Natalia Gębska z AirHelp. LOT swoją pozycję zawdzięcza stosunkowo wysokiej ocenie procesu rozpatrywania reklamacji pasażerów. Nieco niżej, na 49. pozycji znalazł się Wizz Air, który został najwyżej oceniony za punktualność. Ryanair trafił dopiero na 83. lokatę ze względu na niewystarczająco sprawne rozpatrywanie reklamacji.

Dane AirHelp wskazują, że najpopularniejsze są loty krajowe. To nie dziwi, ponieważ ceny biletów często są niższe niż połączeń kolejowych. Wśród najpopularniejszych tras w 1Q 2017 znalazły się:

1. Warszawa-Okęcie – Wrocław-Strachowice (807 lotów)
2. Wrocław-Strachowice – Warszawa-Okęcie (806)
3. Gdańsk-Rębiechowo – Warszawa-Okęcie (801)
4. Warszawa-Okęcie – Gdańsk-Rębiechowo (801)
5. Warszawa-Okęcie – Kraków-Balice (628)
6. Kraków-Balice – Warszawa-Okęcie (627)

Dopiero na 7. pozycji znalazł się kurs międzynarodowy, dokładnie do Frankfurtu. To, że zainteresowanie lotami krajowymi jest coraz większe, potwierdzają dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Przykładowo liczba pasażerów latających do polskich miast z Okęcia wzrosła na przestrzeni roku aż o 69%.

W najbliższych miesiącach można jednak spodziewać się przetasowania w zestawieniach najpopularniejszych wśród Polaków zarówno linii lotniczych, jak i połączeń ze względu na ostatnie zawieszanie lotów przez Ryanair i Wizz Air.

Firma AirHelp została założona w 2013 roku przez Henrika Zillmera, Nicolasa Michaelsena i Grega Roodta, przedsiębiorców internetowych. Przedstawicielstwa AirHelp zlokalizowane są w 20 krajach, w tym w Gdańsku. Głównym celem firmy jest zapewnienie pasażerom na całym świecie wsparcia w odzyskiwaniu odszkodowań od przewoźników w przypadkach opóźnienia i odwołania lotów lub odmowy wejścia na pokład.