W naszej branży najbardziej liczy się empatia…

Rozmawiamy z Agnieszką Trafas, właścicielką kołobrzeskiego hotelu ProVita oraz Adamem Hokiem ‒ jego dyrektorem. O tym, czego potrzebują Polacy do odpoczynku i jak z sukcesem prowadzić hotel wellness, którego oferta ma trafić do najbardziej wymagających gości.

Business Traveller Poland: Jak odpoczywają Polacy?
Adam Hok: Wśród Polaków obserwujemy zmiany w nastawieniu do odpoczynku. Okazuje się, że urlop nie zawsze musi być równoznaczny z dwutygodniowym wyjazdem całej rodziny na wakacje. Coraz więcej rodaków decyduje się na pobyty, które są krótsze i spędzane we dwoje lub w gronie znajomych oraz które przede wszystkim mają służyć ekspresowej regeneracji. Co ciekawe, widzimy też, że Polacy podchodzą do swojego wypoczynku w sposób coraz bardziej świadomy…

Business Traveller Poland: Co Waszym zdaniem oznacza to dla branży hotelarskiej?A.H.: Nowe wyzwania i zmianę podejścia do gościa. Krótki czas urlopów i większa częstotliwość wyjazdów sprawiają, że przyjeżdżający do hotelu oczekują najwyższego standardu usług, które natychmiast zaspokoją ich potrzeby. Wszystko ma być dopięte na ostatni guzik, a jednocześnie ‒ autentyczne i przyjazne.

Business Traveller Poland: Co zatem wyróżnia hotel ProVita na tle tego typu obiektów? Agnieszka Trafas: Kompleksowe podejście do wypoczynku, dbałość o szczegóły oraz profesjonalizm w każdym aspekcie. Do tego także uśmiech i uważność personelu na potrzeby gości. Wbrew pozorom, w naszej branży najbardziej liczy się ludzka empatia…

Adam Hok, dyrektor Provity i jego właścicielka Agnieszka Trafas

Business Traveller Poland: Jak dużą rolę w prowadzeniu tego typu obiektu ma położenie nad samym Morzem Bałtyckim?
A.T.: Położenie naszego hotelu nad Morzem Bałtyckim to niewątpliwy atut. Nie jest to ciepłe morze, które rozleniwia. Bałtyk urzeka swoją surowością, szczególnie jesienią i zimą. Nie ma nic piękniejszego niż rozszalałe wody, które biją o brzeg oraz wiatr przewiewający wszystkie smutki i oczyszczający umysł. Dlatego tak ważne jest to, by hotel był ciepły i klimatyczny; dawał poczucie bezpieczeństwa. Aby w jego wnętrzu panował spokój, a wystrój nawiązywał do otoczenia ‒ morza, plaży, wydm, parku. Tylko dzięki temu, goście którzy na co dzień żyją w miastach, będą mogli powrócić do korzeni i poczuć regeneracyjną moc przyrody.

Business Traveller Poland: Z której atrakcji koniecznie należy skorzystać, podczas pobytu w hotelu ProVita?
A.T.: Oczywiście w naszym hotelu każdy znajdzie coś dla siebie. Jednak absolutnymi „must have” są wizyta w znajdującej się na dachu hotelu przeszklonej saunie fińskiej (z której rozlega się widok na nadmorski park, a zimą na Morze Bałtyckie). To, co wyróżnia naszą ofertę (po to nasi goście najczęściej wracają), to manualne zabiegi pielęgnacyjne, na bazie biocertyfikowanych kosmetyków marki Team dr Joseph. Wieczorem natomiast, proponujemy relaks z kieliszkiem wina przy kominku, w hotelowym lobby barze. Odpowiednie wino oczywiście wybierze dla gości sommelier….

Business Traveller Poland: A co z tymi, którzy przede wszystkim cenią sobie dobrą kuchnię?
A.T.: Z myślą o nich powstała restauracja à la carte, która doczekała się już kilku nagród. A jaki jest nasz pomysł na jej prowadzenie? Otóż, uważamy, że dobra kuchnia to zdrowa kuchnia, przygotowana na bazie świeżych składników ‒ dostępnych w regionie. Do tego szczypta fantazji, łyżeczka humoru i dużo, dużo serca oraz zaangażowania kucharzy i całego zespołu.

Business Traveller Poland: Niedawno hotel ProVita przeszedł gruntowny remont. Stał się również hotelem czterogwiazdkowym. Dlaczego teraz zdecydowaliście się na tak znaczący krok?
A.H.: Kierowała nami przede wszystkim chęć podjęcia nowych wyzwań. Prowadząc dawną ProVitę, tę przed remontem, mieliśmy poczucie, że zrobiliśmy już wszystko i nadszedł czas na zmiany.

A.T.: Brak zmian w biznesie nudzi i prowadzi do stagnacji, podczas gdy konkurencja nie śpi. Na przestrzeni ponad 15 lat pracy w branży, nabraliśmy ogromnego doświadczenia i chcieliśmy coś zrobić z tym potencjałem. Inspiracją do zmian stały się także liczne podróże po Austrii, Szwajcarii i południowym Tyrolu ‒ odwiedzaliśmy szczególnie obiekty, których filozofia wellness stała się nam bardzo bliska. To sprowokowało podjęcie decyzji o pójściu do przodu.

Business Traveller Poland: Na atmosferę nowego hotelu ProVita ogromny wpływ ma wystrój wnętrz. Co było dla Was główną inspiracją?
A.H.: Projekt architektoniczny przygotowała zaprzyjaźniona pracownia Dominanta z Kołobrzegu. Spędziliśmy razem wiele godzin, dyskutując o  tym, jak powinny wyglądać poszczególne przestrzenie. Przygotowaliśmy nawet dwa typy pokoi wzorcowych, które testowali nasi pracownicy i  ludzie zaprzyjaźnieni.

A.T.: Wspomniana już Austria, Włochy czy wpływy skandynawskie spowodowały, że sięgnęliśmy po proste formy, jasne kolory, drewno dębu bielonego, filc, kamień. Wzorem tamtejszych architektów, korzystaliśmy z tego, co daje nam okoliczna natura. Nawet naszemu ogrodowi przywróciliśmy jego (typowe dla tej okolicy) drzewa ‒ sosny, świerki, kosodrzewinę oraz trawy wydmowe.

Business Traveller Poland: Jak te zmiany odczuli Wasi goście?
A.T.: Goście się w tym miejscu zakochują i … wracają.

Business Traveller Poland: Jakie są dalsze plany, dotyczące rozwoju oferty?
A.T.: Wierząc, że mniej znaczy więcej, dążymy do maksymalnych uproszczeń. Nasza oferta SPA jest szeroka, ale nieskomplikowana; wybór dań w restauracji ‒ maksymalnie uproszczony, a wina ‒ wyrazisty i łatwy, dzięki wsparciu grupy dobrze wykształconych sommelierów. W skrócie ‒ pobyt w hotelu ma pomóc odpocząć i odnaleźć radość w prostych rzeczach. Jednocześnie, zdajemy sobie sprawę, że wielu naszych potencjalnych klientów nie wie o naszej ofercie. Dlatego niedługo zmieniamy nazwę hotelu na taką, która będzie lepiej korespondować z naszą filozofią. Pod tym kątem przygotowujemy całą strategię, z którą niedługo wejdziemy na rynek. Jest to ruch odważny, ale nie boimy się nowych wyzwań.

Business Traveller Poland: Ostatnie pytanie ‒ co jest dla Was najważniejsze w codziennym prowadzeniu hotelu?
A.T.: Spokój i empatia ‒ tylko tyle i aż tyle.


Agnieszka Trafas
– właścicielka unikatowego Hotelu Wellness ProVita w Kołobrzegu, laureatka nagrody Inwestor w Kapitał Ludzki 2012 oraz wyróżnienia Great Place to Work 2013. Jej firma otrzymała tytuł National Champion w kategorii Pracodawcy Roku w konkursie European Business Award 2014/2015. Wdraża pionierski projekt edukacji menadżerów w zakresie „corporate wellness”. Reprezentowała Polskę na konferencji Global Wellness Summit 2016. Przeprowadziła pierwsze badania „working well” na zlecenie Buck Consultans, których wyniki stały się tematem konferencji Corporate Wellness wraz ze Studiem SANTE oraz Instytutem Psychoimmunologii. W 2017 roku otworzyła hotel ProVita oraz organiczne SPA w kategorii czterech gwiazdek po całkowitej przebudowie architektonicznej budynku oraz wdrożeniu filozofii „less is more” w każdym aspekcie funkcjonowania hotelu. Wspiera miasto Kołobrzeg w budowaniu silnej marki miasta oraz środowisko przedsiębiorczych kobiet.