Nowy większy Dreamliner LOT-u wylądował w Warszawie

Autor tekstu: , Data publikacji:

Nowy nabytek naszego narodowego przewoźnika już w Polsce. Dreamliner 787-9 zarejestrowany jako SP-LSA wylądował w Warszawie po pierwszym rejsie z Paine Field, lotniska obsługującego fabrykę Boeinga w Everett. To najnowszy i największy dotychczas samolot we flocie LOT-u.

Pierwszy rejs – na razie bez regularnych pasażerów (tzw. delivery flight) – trwał ok. 11 godzin. Pokonany dystans to ok. 8,5 tys. km. Everett obok Seattle w stanie Waszyngton, skąd przyleciał samolot zamówiony przez LOT, to fabryka Boeinga, w której montowane są samoloty szerokokadłubowe Boeinga, m.in. B787 Dreamliner. Pierwszy z B787-9 będzie wykorzystywany w marcu na trasie do Toronto (LO45/46), a od kwietnia do Chicago (nr rejsu LO3/4).

Dostawy drugiego i trzeciego są zaplanowane na ten rok. Wtedy większe Dreamlinery będą obsługiwać – poza Chicago i Toronto – także trasy do  Nowego Jorku (LO26/27) i sporadycznie do Seulu. Ostatni z tego kontraktu zostanie dostarczony dla LOT-u na początku przyszłego roku. Wtedy łączna liczba Dreamlinerów we flocie polskiego przewoźnika zwiększy się do 12 samolotów.

B787-9 ma prawie 63 metry długości, czyli jest o ponad sześć metrów dłuższy od każdego z ośmiu 787-8 używanych dotychczas przez LOT. Nowy samolot zabiera na pokład 294 pasażerów, czyli o 42 więcej niż mniejsza wersja 787-8 (to oznacza wzrost podaży o prawie jedną piątą).
W nowych Dreamlinerach pasażerowie będą mogli podróżować w trzech klasach. Do ich dyspozycji będą: > 24 fotele w klasie biznes, które rozkładają się do płaskiego łóżka (o sześć więcej względem mniejszej wersji) >  21 w ekonomicznej premium – ze zwiększonym odstępem między nimi: z 38 do 42 cali >  249 foteli w ekonomicznej (o 36 więcej niż w B787-8), z których każdy jest wyposażony w indywidualny monitor rozrywki pokładowej.

Konfiguracja siedzeń w większych Dreamlinerach pozostaje taka sama jak w B787-8, czyli: > 2-2-2 w klasie biznes > 2-3-2 w ekonomicznej premium i 3-3-3 w ekonomicznej.

– Jestem przekonany, że B787-9 otworzą dla nas nowy etap w historii poprzez znaczące zwiększenie liczby oferowanych miejsc na istniejących, najbardziej popularnych trasach. „Dziewiątka” świetnie sprawdzi się na flagowych trasach do Chicago, Nowego Jorku i wybranych kierunkach w Azji. Dzięki niemu będziemy też otwierać zupełnie nowe połączenia, nadal poprawiać rentowność i dążyć do pozycji lidera na rynku Europy Środkowo-Wschodniej – tłumaczy Rafał Milczarski, Prezes LOT.

Na pokładzie pierwszego Dreamlinera przyleciał do Warszawy m.in. Monty Oliver, wiceprezes Boeinga odpowiedzialny m.in. za rynek europejski, a także przedstawiciele spółki leasingującej samolot. – ACG z przyjemnością dostarcza pierwszego Dreamlinear 787-9 do użytku z LOT-u, jedną z wiodących międzynarodowych linii lotniczych w Europie. Doceniamy możliwość współpracy z polskim przewoźnikiem w zakresie rozbudowy floty o większy wariant Dreamlinera. Życzymy przewoźnikowi sukcesów i dalszej ekspansji –  mówi Khanh T. Tran, dyrektor generalny ACG.

W nowym Dreamlinerze wszystkie fotele są wyposażone w gniazdko elektryczne, port USB i system rozrywki pokładowej.  Dla pasażerów podróżujących w pierwszych rzędach mniej wygodne monitory chowane w podłokietnikach foteli zostały zamienione na ekrany zawieszone na przedniej ścianie kabiny. Do tego B787-9 zostały wyposażone w dodatkową toaletę przeznaczoną specjalnie dla pasażerów podróżujących w klasie ekonomicznej premium.

Nowy samolot został wyposażony w silniki Rolls-Royce’a Trent TEN nowej generacji. Jak wynika z analiz Boeinga, B787-9 charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa w przeliczeniu na pasażera, czyli jest oszczędniejszy i bardziej ekologiczny. Zasięg nowego samolotu 787-9 w wersji dla LOT-u to ponad 13 350 km, czyli o ok. 700 km więcej od wersji 787-8.

Ponad 50 proc. masy samolotu i 80 proc. objętości materiałów struktury stanowią kompozyty, czyli tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem węglowym. To materiał znacznie bardziej wytrzymały, za to lżejszy od aluminium, co przekłada się na zmniejszenie masy samolotu, wydłużenie jego zasięgu i obniżenie spalania paliwa.

LOT posiada dziś we flocie osiem Dreamlinerów B787-8, które obsługują połączenia dalekodystansowe: do Nowego Jorku (JFK), Newark, Chicago, Los Angeles, Toronto, Seulu, Tokio i Pekinu. Od końca kwietnia polecą z Rzeszowa do Newark, a od maja  z Warszawy do Singapuru oraz z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago. Realizowana przez LOT strategia rentownego wzrostu na lata 2016-2020 zakłada, że do końca 2020 r. we flocie przewoźnika będzie co najmniej 16 samolotów tego typu.