Podróże w duchu slow

, Data publikacji:

Zrównoważony rozwój, sztuczna inteligencja i podróże w duchu slow – oto kluczowe trendy w branży turystycznej na najbliższe trzy lata.

Według badania Future Travel Trends 2024, przeprowadzonego przez Marriott International, jedna piąta europejskich podróżnych korzystała z pomocy sztucznej inteligencji podczas planowania urlopu. Kluczowymi tematami będą w najbliższym czasie „alternatywy” atrakcyjnych celów podróży oraz podróżowanie w duchu slow.
Wiemy również, że ponad połowa europejskich podróżnych jest gotowa zapłacić więcej za zakwaterowanie przyjazne dla środowiska i zwiększyć wydatki na wakacje w ciągu najbliższych trzech lat.

Rozwój sztucznej inteligencji

Era planowania wakacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji już nadeszła – podczas planowania urlopu co piąty dorosły Europejczyk korzystał ze sztucznej inteligencji, a wśród młodszych dorosłych odsetek ten wzrósł aż do czterech osób na dziesięć.

Wśród tych, którzy korzystali z SI, 90 procent twierdzi, że w jakiś sposób wpłynęło to na ich decyzje związane z urlopem. Obejmuje to rezerwację zalecanego przez nią zakwaterowania, podróże w zalecanej porze roku i zamawianie rekomendowanego jedzenia.

Wschodzące trendy

W badaniu przeanalizowano kilka trendów podróżniczych, które prawdopodobnie pojawią się lub umocnią w nadchodzących latach. Wśród nich coraz większą popularnością cieszą się wakacje w duchu slow. Ponad czterech na dziesięciu europejskich podróżnych twierdzi, że było już na takim urlopie – przy czym 28 procent – nawet kilka razy. Ponad połowa zamierza wyjechać na taki urlop w ciągu najbliższych trzech lat.

Kolejnym ważnym trendem będą „alternatywne lokalizacje”, takie jak Praga zamiast Paryża, Antwerpia zamiast Amsterdamu, winnice w północnej Hiszpanii zamiast tych w RPA, surfowanie w Portugalii zamiast na Hawajach czy Maroko zamiast Dubaju. Jedna trzecia ( 32 procent) osób, które zamierzają wyjechać w ciągu najbliższych trzech lat, chce zaoszczędzić czas i pieniądze, fundując sobie podobne wrażenia w alternatywnym miejscu docelowym. Istotnym trendem będą również wakacje w pojedynkę. Na taki typ podróżowania zdecydowało się 38 procent europejskich podróżnych, którzy wyjechali w ciągu ostatnich trzech lat. Będzie to najbardziej powszechny trend wśród młodszych dorosłych: spośród osób, które zamierzają wyjechać w ciągu najbliższych trzech lat, podróż solo planuje 46 procent osób w wieku 18–24 lat i 45 procent w wieku 25-34 lata.

Czy zmienią się schematy letnich wakacji?

Ekstremalnie wysokie temperatury, których doświadczyły tego lata niektóre regiony Europy, mogą wpływać na plany urlopowe Europejczyków w nadchodzących latach. Blisko trzy czwarte respondentów twierdzi, że regularne występowanie takich temperatur wpłynęłoby na ich plany dotyczące letnich wakacji. Chociaż nic nie wskazuje na to, że ludzie z tego powodu rezygnowaliby z wyjazdu, część z nich może zmieniać swoje plany i termin podróży.

Ponad jedna trzecia twierdzi, że wybrałaby chłodniejsze miejsce, 25 procent odwiedziłoby te same miejsca, ale w innych porach roku, a 20 procent zdecydowałoby się na inny rodzaj letnich wakacji.

Większe budżety i nacisk na zrównoważony rozwój

Dziewięciu na dziesięciu dorosłych Europejczyków deklaruje, że wybierze się na wakacje w ciągu najbliższych trzech lat, a 79 procent planuje wyjechać na urlop w 2024 roku. Spośród nich 43 procent twierdzi, że planuje w tym okresie „wydać więcej niż zwykle” na wakacje, a 13 procent, że wyda „znacznie więcej”.

W ciągu najbliższych trzech lat zrównoważony rozwój będzie ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Ponad połowa ankietowanych twierdzi, że chętnie zapłaciłaby więcej za zakwaterowanie przyjazne dla środowiska – jednak średnio byliby oni gotowi zapłacić tylko o 11 procent więcej. Ponad trzy czwarte uważa, że dostawcy zakwaterowania i organizatorzy wycieczek mają obowiązek wspierać lokalne społeczności tam, gdzie oferują wakacje.

Stosunek jakości do ceny

Podczas gdy budżety na wakacje mają wzrosnąć, podróżni będą nadal szukać dobrego stosunku jakości do ceny i oszczędzać tam, gdzie to możliwe. Tylko procent ankietowanych planujących wakacje w ciągu najbliższych trzech lat, nie zamierza oszczędzać na żadnym z elementów swoich wakacji.