Turystyka Polaków w dobie pandemii

Autor tekstu: , , Data publikacji:

Pandemia nie osłabiła zamiłowania Polaków do podróży. Wróciliśmy do podróżowania, ale zmieniliśmy niektóre przyzwyczajenia. Rezerwujemy na krócej i z mniejszym wyprzedzeniem. W 2021 roku Polacy wyjeżdżali głównie na południe Europy lub/i do krajów basenu Morza Śródziemnego. Sama tylko Chorwacja przyjęła ponad milion turystów z Polski. Co ciekawe, odnotowano wyraźny wzrost zainteresowania rodaków kierunkami egzotycznymi i droższymi, w tym szczególnie Meksykiem, Dominikaną czy Malediwami.

Spowodowana pandemią rzeczywistość nadała nowy wydźwięk we wszystkich sektorach gospodarki, w tym także w turystyce. Sezon turystyczny w 2021 miał dwa rożne oblicza. Pierwszą połowę 2021 spędziliśmy częściowo w ponownym zamknięciu i z towarzyszącymi nam ograniczeniami. Maj i czerwiec przyniosły duże ożywienie w branży turystycznej i tzw. podróże odwetowe. Polacy masowo ruszyli na wakacyjny wypoczynek, chociaż w wielu przypadkach zmieniły się kierunki, sposób podróżowania, oczekiwania oraz wymogi.

Kierunek: kraje basenu Morza Śródziemnego i egzotyka. Raport z sezonu 2021.

W 2021 roku podróże rezerwowaliśmy z mniejszym wyprzedzeniem – według raportu PIT i wiodących OTA w Polsce, aż 62% rezerwacji dokonanych była na 30 i mniej dni przed planowanym terminem wyjazdu. Podróżowaliśmy głównie do krajów basenu Morza Śródziemnego – Turcji, a także, w ścisłej czołówce, Grecji wraz z Egiptem. Prawdziwy boom, z ponad 1 milionem turystów z Polski, odnotowała Chorwacja. Wysoko w rankingach znalazła się także Albania. Jak wskazuje raport „Zagraniczne wakacje Polaków 2021” przygotowany przez Polską Izbę Turystyki wraz z wiodącymi biurami podróży, bardzo duże wzrosty w sezonie letnim miały również dalekie kierunki – Meksyk (wzrost popularności o 2612%), Dominikana (wzrost o 197,5%). Według UNWTO, w roku 2021 odnotowano w skali globalnej o ok. 4% więcej przyjazdów niż w roku 2020. Także rodzima branża turystyczna może pochwalić się znaczącą poprawą wyników sprzedaży i wzrostem liczby turystów.

Trendy podróżnicze Polaków potwierdzają dane firmy ISON Care specjalizującej się w assistance podróżnym. – Znaczący wzrost zgłaszanych spraw odnotowaliśmy w lipcu i sierpniu. Ich wysoki poziom utrzymywał się, co ciekawe, także we wrześniu i październiku. Liczba spraw, które wpłynęły do nas w całym roku 2021, była o 122% wyższa niż w roku 2020 –mówi Rafał Buczak, dyrektor sprzedaży i marketingu w ISON Care. – Trzy główne kraje dla zgłaszanych spraw to Grecja, Turcja i Egipt. W top 10 znalazły się również trzy dalekie kierunki – Meksyk, Dominikana i Kenia. Wniosek jest jeden – wróciliśmy do podróżowania – dodaje.

Plany podróżnicze Polaków na 2022 rok

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Accor Northern Europe, globalnej grupy hotelowej, bisko 80% Polaków planuje najbliższego lata wyjazdy, a 60% nie wyklucza, że na podróże wyda więcej niż przed rokiem. Dalej będziemy rezerwować wyjazdy wakacyjne – raczej krótkoterminowo i blisko, przede wszystkim w Polsce i do krajów ościennych (lub innych, łatwo dostępnych z własnym transportem) – dane z barometru UNWTO. Dzięki luzowaniu restrykcji oraz otwieraniu się kolejnych destynacji powinny powrócić w większym stopniu podróże do Azji. W okresie letnim ponownie popularna będzie Grecja, Turcja i pozostałe kraje położone nad Morzem Śródziemnym.

Bezpieczeństwo wypoczynku priorytetem

Sytuacja pandemiczna pozostaje jednak nadal nieprzewidywalna, podobnie jak przepisy poszczególnych krajów. Planując wyjazdy zagraniczne, coraz chętniej się ubezpieczamy. Głównie decydujemy się na polisy kosztów rezygnacji, nawet pomimo skrócenia się okresu pomiędzy rezerwacją a datą wyjazdu. Priorytetem jest dla nas również bezpieczeństwo własne i bliskich podczas urlopowych podróży.

– Wybierając ubezpieczenie na czas wyjazdu, w pierwszej kolejności kierujemy się jakością, a nie ceną. Przede wszystkim zależy nam na kompleksowej ochronie, a taką zapewnia ISON Care, wyróżniając się na rynku ubezpieczeń m.in.: doskonałą siecią usługodawców (medycznych, transportowych i innych) o zasięgu globalnym; prewencją szkodową; stałą kontrolą kosztów i jakości; pełną gotowością operacyjną niezależnie od pory roku czy natężenia sezonu; doświadczonym zespołem i wyjątkowo wysokimi wskaźnikami jakości – mówi Rafał Buczak, dyrektor sprzedaży i marketingu w ISON Care.