Grupa Air France-KLM, dążąc do pozycji lidera w zakresie zrównoważonego lotnictwa, potwierdza swoje zaangażowanie w transformację energetyczną sektora i redukcję swojego śladu węglowego. W 2022 roku Air France – KLM był największym na świecie konsumentem i odbiorcą SAF, wykorzystując 17% jego całkowitej światowej produkcji. Dla porównania, Grupa odpowiada za 3% światowego zużycia nafty konwencjonalnej (ze źródeł kopalnych). W październiku 2022 r. Air France-KLM ogłosiło zawarcie umowy na odbiór 600 000 ton SAF od DG Fuels z dostawą w latach 2027–2036.
Teraz linie ogłosiły kolejny krok w zacieśnieniu strategicznego partnerstwa z DG Fuels, polegający na inwestycji 4,7 miliona dolarów w produkcję SAF. Pierwsza tego typu inwestycja dokonana przez Air France – KLM ma wesprzeć dokończenie prac rozwojowych niezbędnych do wydania ostatecznej decyzji inwestycyjnej (FID) w sprawie budowy fabryki SAF. Zakład będzie pierwszym należącym do FG Fuels obiektem produkujący zrównoważone paliwo lotnicze, który wkrótce powstanie w stanie Luizjana w Stanach Zjednoczonych. Niniejsza inwestycja potwierdza ambicję Grupy, aby wspierać rozwój i produkcję SAF poprzez uczestnictwo i finansowanie badań i wybranych projektów. Celem jest stopniowe tworzenia zdywersyfikowanej sieci dostawców, zdolnej do zaspokojenia zapotrzebowania na SAF na całym świecie. Poza wspomnianą inwestycją, Grupa Air France-KLM nabyła od DG Fuels nową długoletnią opcję zakupu do 75 000 ton SAF rocznie, począwszy od 2029 roku. Wspomniane działania mają pomóc Grupie w realizacji celu wyznaczonego na rok 2030, którym jest redukcja emisji CO2 o 30% na pasażerokilometr – w porównaniu z rokiem 2019. Strategia dekarbonizacji Air France – KLM zakłada, aby do 2030 roku zwiększyć udział SAF w całości wykorzystywanego paliwa do 10%, a także jednocześnie kontynuować wymianę floty i stosowanie ekopilotażu.
– Cieszymy się z rozszerzenia współpracę z DG Fuels. Wspieranie produkcji SAF na większą skalą z wykorzystaniem zaawansowanej technologii przetwarzania odpadów na paliwo lotnicze jest kluczowe dla rozwoju branży SAF. To pierwsza inwestycja Air France-KLM bezpośrednio u producenta SAF. Mamy nadzieję na dalsze wzmocnienie naszej długoterminowej współpracy z DG Fuels i czekamy na jej efekty – powiedziała Constance Thio, Wiceprezes ds. zasobów ludzkich i zrównoważonego rozwoju w Air France-KLM.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z rozszerzenia naszego strategicznego partnerstwa z Air France-KLM. Jest ono ważne zarówno dla DG Fuels, jak i całego przemysłu lotniczego. Dzięki wsparciu naszej inwestycji, możemy przyspieszyć budowę pierwszego obiektu produkującego SAF na dużą skalę. Liczymy na dalszą współpracę z Air France-KLM przy wdrażaniu naszej technologii produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego w kolejnych lokalizacjach w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji – powiedział Christopher Chaput, Prezes i dyrektor finansowy DG Fuels.
Wydajny, tani proces produkcji SAF
Przy produkcji SAF, DG Fuels stosuje wysokowydajny proces konwersji węgla, dzięki któremu jest w stanie zmaksymalizować ilość uzyskiwanego paliwa z określonej ilości biomasy. Wydajny proces, w połączeniu z działaniem na rozsądną skalę daje w efekcie atrakcyjnie niskie jednostkowe koszty produkcji. Dzięki nim, DG Fuels jest w stanie osiągnąć trwałą rentowność, a jednocześnie sprzedawać SAF po konkurencyjnych cenach w stosunku do konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Paliwo produkowane przez DG Fuels w żaden sposób nie konkuruje z produkcją i dostawami żywności. DG Fuels w swoich działaniach wspiera i wykorzystuje energię ze źródeł odnawialnych – z wiatru, ze słońca oraz inne formy energii o zerowej emisji dwutlenku węgla.
Kierunek: zrównoważony rozwój
Air France-KLM od wielu lat angażuje się w kwestie środowiskowe i społeczne z szeregiem zobowiązań w ramach ogólnej strategii „Kierunek Zrównoważony Rozwój”. Strategia opiera się na dwóch głównych filarach: „ludzie i kultura” oraz „środowisko”.
Część strategii odnosząca się do ludzi i kultury dotyczy odpowiedzialności społecznej Grupy Air France KLM, która w swoich działaniach dba o ludzi i kulturę, tworzy bezpieczne i tolerancyjne miejsca pracy, inwestuje środki w obniżenie poziomu hałasu oraz wspiera lokalne społeczności.
W ramach filaru środowisko, Air France-KLM opracowało strategię dekarbonizacji, której celem do roku 2030, jest redukcja emisji CO2 o 30% na pasażerokilometr, w porównaniu z rokiem 2019. Aby to osiągnąć, Grupa stosuje następujące, aktualnie dostępne narzędzia i działania:
Wymiana floty na samoloty nowej generacji: samoloty typu Airbusy A220, Airbus A350, Boeing 787 – są bardziej wydajne paliwowo, emitują do 25% mniej CO2 i są cichsze średnio o 33%. Dzięki rocznym inwestycjom o wartości dwóch miliardów euro, niebawem samoloty tego typu będą stanowić 64% floty Grupy Air France-KLM.
Zwiększone wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), które pozwala obniżyć emisję CO2 o co najmniej 75% w całym cyklu życia, a jego wytworzenie nie konkuruje z produkcją żywności. Do 2030 roku Grupa Air France KLM chce zwiększyć udział SAF w całości wykorzystywanego paliwa do 10%, a do 2050 roku, udział SAF ma wynosić 63%.
Dostosowane działania operacyjne: Odpowiednio zrealizowane operacje naziemne, ekopilotaż i inne inicjatywy podejmowane we współpracy dobrze przeszkolonych w tym zakresie załóg i personelu naziemnego, umożliwiają redukcję emisji dwutlenku węgla średnio o 4-5%.