Spółka “Port Authority of New York and New Jersey” (PANYNJ), która obsługuje Międzynarodowe Lotnisko im. Johna F. Kennedy’ego, podpisała umowę z konsorcjum New Terminal One (NTO) na nowy terminal. Budowa obiektu o powierzchni ponad 220.000 metrów kwadratowych ruszy latem 2022 roku. Nowoczesny terminal liczyć będzie 23 stanowiska kontaktowe (tzw. rękawy) i zostanie sfinansowany przez prywatne konsorcjum NTO. W jego skład wchodzą spółki: Ferrovial jako główny sponsor, Carlyle, JLC Infrastructure i Ullico.
Szacuje się, że projekt wygeneruje ponad 10 000 miejsc pracy, w tym ponad 6000 miejsc pracy przy pracach budowlanych. Nowy terminal będzie dysponował rozległymi przestrzeniami wspólnymi, a do dyspozycji pasażerów i pracowników dostępne będą najnowocześniejsze technologie i szereg udogodnień, mających za zadanie uczynienia NTO jednym z najwyżej ocenianych terminali lotniskowych na świecie.
PLL LOT po ponad dwóch latach owocnych negocjacji z NTO uzyskał status jednego z trzech, oprócz Etihad oraz Air France/KLM, głównych przewoźników-gospodarzy nowego terminala na lotnisku JFK. Jest to szczególne wyróżnienie dla LOT-u, który na nowojorskim lotnisku jest obecny od niemal 50 lat.
– Nasza obecność w Nowym Jorku sięga 1973 roku. To nie przypadek, że numer lotu z JFK do Warszawy to LO007. Szefostwo placówki w Nowym Jorku zabiegało o ten desygnator jako upamiętnienie dla wchodzącego tamtego lata do kin filmu „Żyj i pozwól umrzeć” z legendarnym Rogerem Moore’em wcielającym się w agenta 007. Od prawie 50 lat łączymy ludzi między Europą a tą tętniącą życiem metropolią. Dziś LOT ma zaszczyt być głównym przewoźnikiem w tym najnowocześniejszym terminalu. Jest to również wyraz uznania dla Polskich Linii Lotniczych LOT za blisko 50-letnią obecność w Nowym Jorku. Chciałbym podziękować mojemu zespołowi oraz naszym partnerom z NTO za zaangażowanie i współpracę. Bycie w tak wąskim gronie głównych przewoźników to doskonały początek kolejnego półwiecza naszej nowojorskiej przygody – mówi Rafał Milczarski, Prezes Zarządu PLL LOT.
Po ukończeniu, NTO będzie największym terminalem na lotnisku JFK i będzie w całości obsługiwał ruch międzynarodowy. Będzie budowany w kilku fazach, z których pierwszą będzie budowa nowej hali przylotów i odlotów. Otwarcie pierwszego etapu tej inwestycji planowane jest na 2026 rok. Całość budowy ma się zakończyć w 2030 roku.