Polscy konsumenci objęci badaniem zadeklarowali, że w 2025 roku planują średnio 5 wyjazdów: 2 urlopy krajowe w Polsce, 1,5 krótkiego wyjazdu (lot do 4 godzin) oraz 1 dalszą, długodystansową podróż.
78% respondentów planujących wyjazdy w 2025 roku najprawdopodobniej wybierze kierunki europejskie, przy czym Polska zajmuje pierwsze miejsce jako najbardziej pożądana lokalizacja – 31% podróżujących chce odkrywać swój własny kraj. Drugie miejsce wśród Polaków zajmuje Hiszpania (27%), a następnie Włochy (23%).
Pankaj Birla, wiceprezes obszaru DACH i Europy Wschodniej: – Silna chęć podróżowania, ujawniona w tym kompleksowym badaniu konsumenckim, to doskonała wiadomość dla branży. Z optymizmem patrzymy na nadchodzący rok. Wyniki raportu wskazują kilka interesujących trendów na 2025 rok. Podróże w poszukiwaniu swoich korzeni oraz wyjazdy w celu zdobywania nowych doświadczeń będą rozwijającymi się motywami, a rozsądne gospodarowanie budżetem stanie się ważnym aspektem przy rezerwacji wyjazdów, niezależnie od zasobów finansowych. Szczególnie cieszy mnie niesłabnąca popularność Polski. Udowadnia to, że konsumenci doceniają atrakcyjność swojego kraju jako celu podróży wypoczynkowych.
Nadchodzące trendy
Badanie wykazuje szereg pojawiających się lub rosnących trendów w podróżach. Wśród nich są wyjazdy mające na celu zgłębienie wiedzy o rodzinnych korzeniach, historii czy pochodzeniu. Ponad jedna trzecia (31%) respondentów już wcześniej wybrała się w taką podróż, a kolejne 29% planuje ją w przyszłym roku lub w niedalekiej przyszłości.
Młodsi podróżni nawet częściej decydują się na takie wyjazdy –zrobiło to już 38% osób w wieku 18-24 oraz 34% osób w wieku 25-34. W obu tych grupach 58% planuje zorganizować taki wyjazd w najbliższej przyszłości.
Głównymi czynnikami napędzającymi ten trend są przekonania podróżnych o tym, „jak ważne jest, aby wiedzieć, skąd się pochodzi i zrozumieć, jak wyglądało życie przodków” (45%) oraz „żeby zobaczyć, gdzie żyły i dorastały wcześniejsze pokolenia” (46%).
Zgodnie z tym trendem, krajowi podróżni są najliczniejszą grupą gości w hotelach Marriott Bonvoy w Polsce, ich udział w rezerwacjach dokonanych w 2024 roku wynosi 35%.
Wyjazdy naładowane adrenaliną
Kolejnym wyraźnym trendem jest skłonność polskich podróżnych do podejmowania wyzwań, których nie spróbowaliby w domu.
Ponad połowa ankietowanych (57%) twierdzi, że czuje się odważniejsza na wakacjach. Wiek ma tu znaczenie: 71% osób w wieku 18-24 lata i 69% w wieku 25-34 lata przyznaje, że są odważniejsze podczas podróży. Do najczęstszych doświadczeń, na jakie decydują się w czasie wyjazdów, a których nie spróbowaliby w domu, należą:
- próbowanie nietypowego jedzenia – 48%,
- wspinaczka na dużą wysokość (punkt widokowy, budynek) – 38%,
- inicjowanie rozmów z nieznajomymi – 34%,
- próbowanie ekstremalnych aktywności, takich jak zjazd tyrolką, skok ze spadochronem czy jazda na skuterze wodnym – 31%.
Utrwalający się trend
Zrównoważony rozwój, jeden z kluczowych trendów, który został dostrzeżony przy okazji ubiegłorocznego badania, w 2025 roku nabierze jeszcze większego znaczenia.
Ponad sześć na dziesięć (63%) respondentów zwraca uwagę na to, jaki wpływ na środowisko mają ich podróże. 59% podróżnych uważa, że prawdopodobnie zrezygnuje z latania do danego miejsca w 2025 roku, aby chronić środowisko. W efekcie 31% Polaków wybierze w przyszłym roku wakacje w Polsce.
Ponad czterech na dziesięciu (44%) respondentów sprawdziło, czy miejsce zakwaterowania podczas ostatnich wakacji było przyjazne środowisku, choć tylko 17% zrobiło to przed dokonaniem rezerwacji.
Co będzie ważne dla podróżnych w 2025 roku?
W obszarze wyboru zakwaterowania kluczowe pozostają znakomite podstawy. Wśród nich najważniejsze są: czystość (94%), cena (94%) i lokalizacja (93%).
Polacy oczekują także zapewnienia rozrywki na miejscu (81%), przygód i organizacji aktywności na świeżym powietrzu (77%). Dla zdecydowanej większości spośród nich (72%) istotne jest, aby zakwaterowanie było przyjazne rodzinie. Dla 63% zrównoważony rozwój jest obecnie kluczowym kryterium wyboru noclegu.
Najważniejsze priorytety dla podróżnych to spędzanie czasu z przyjaciółmi i rodziną (55%), następnie poznawanie miejsca i kultury (46%). Niemal połowa ceni sobie także czas spędzony na łonie natury (44%). 40% ankietowanych wskazuje, że na wakacjach chce się „rozpieszczać”.
Rozsądne wydawanie pieniędzy
Badanie potwierdza, że mimo planowania większej liczby wyjazdów, konsumenci w 2025 roku będą poszukiwać jak najlepszego stosunku jakości do ceny, niezależnie od budżetu. Głównym czynnikiem zachęcającym do dokonania rezerwacji jest „uzyskanie specjalnej oferty” (52%).
Wybór terminów poza ścisłym sezonem, to kolejny popularny sposób na obniżenie kosztów. 67% badanych rozważa lub zdecydowało się na takie rozwiązanie, przy czym 44% wskazuje, że robi to, aby osiągnąć lepszy efekt stosunku ceny do jakości.
*Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Mortar wśród 21 374 dorosłych w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Polsce, RPA i Turcji.