- Materiał
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii przy produkcji bagażu, na sklepowych półkach można znaleźć walizki, które znacząco różnią się rodzajem materiału, z którego są wykonane (np. w ofercie: https://www.wittchen.com/bagaz-i-galanteria/bagaz). Ta bogata różnorodność jest bardzo ważna nie ze względu na wygląd, ale stopień wytrzymałości poszczególnych produktów. Z tego względu wyodrębnia się 3 podstawowe rodzaje bagażu:
- bagaż twardy – wykonany z PC (poliwęglan/polikarbon), ABS, PET lub PP;
- bagaż miękki (materiałowy) – wykonany z poliestru lub nylonu;
- bagaż mieszany – wykonany z ABS + PC, PC + PC Film lub Mix.
Najbardziej wytrzymałymi na pęknięcia i wgniecenia są bagaże twarde i mieszane. Natomiast miękkie są nieco mniej odporne na tego rodzaju uszkodzenia.
- Zabezpieczenia
To niezwykle ważna kwestia w przypadku bagażu. Nierzadko słyszy się o kradzieżach na lotnisku, które są efektem nieodpowiedniego zabezpieczenia walizki. Dla zwiększenia bezpieczeństwa ogromne znaczenie ma rodzaj zamka. W ofertach sklepów można dostać już takie bagaże, które są wyposażone w niezwykle odporne zamki – nie da się ich rozciąć ani uszkodzić w żaden inny sposób.
Warto wiedzieć, że specjalny rodzaj zamka – TSA, jest wymagany podczas podróżowania do Kanady, USA, Japonii oraz Australii, ponieważ tamtejsze służby celne mają prawo do otwarcia każdej walizki. Aby nie uszkodzić bagażu, posługują się specjalnym kluczem, który pasuje do zamków TSA.
- Wielkość
Wybierając walizkę spośród różnych rozmiarów, warto wziąć pod uwagę dwie kwestie: jak długo będzie trwał wyjazd oraz rodzaj linii lotniczych. W pierwszym przypadku, w zależności od potrzeb, można zdecydować się na malutki kuferek, średni lub duży bagaż czy komplet, który zazwyczaj składa się z kuferka i pasującej do niego walizki.
Natomiast wybór walizki w zależności od rodzaju linii lotniczej wymaga posiadania wiedzy na temat wymogów stawianych przez poszczególnych przewoźników. Dotyczą one maksymalnej wielkości bagażu zabieranego na pokład samolotu:
- Wizzar – bagaż podręczny: 42 x 32 x 25 cm; duży bagaż podręczny: 56 x 45 x25 cm;
- Ryanair – bagaż podręczny: 55 x 40 x 20 cm o maksymalnej wadze 10 kg;
- LOT – bagaż podręczny: 55 x 40 x 23 cm o maksymalnej wadze 8 kg (podróż międzynarodowa w klasach: LOT Economy Class, LOT Economy Simple oraz LOT Premium Economy), 12 kg (łączna waga 2 szt. bagażu w podróży międzykontynentalnej w klasie LOT Premium Economy, przy czym 1 walizka może ważyć maksymalnie 8 kg); 9 kg (maksymalnie 2 szt. bagażu po 9 kg każdy, w wyższej klasie LOT Business Class).
- Konstrukcja
To kolejna ważna kwestia, która ma bezpośredni wpływ na wytrzymałość walizek, ale i komfort podróżującego. W związku z tym, warto zwrócić większą uwagę na stelaż, który może być aluminiowy (lżejszy, odporny na korozję, stosowany najczęściej w droższych walizkach) lub stalowy (cięższy, stosowany najczęściej w tańszych walizkach).
Równie ważne są kółka, które mogą znacznie ułatwiać poruszanie się z walizką. Producenci bagażu montują 2 lub 4 kółka. W pierwszym przypadku walizki ciągnie się za sobą, natomiast w drugim – pcha. Większa ilość kółek lepiej sprawdza się przy pełnym obciążeniu walizki. Na wzmocnienie konstrukcji wpływają też okucia kółek. Dzięki temu, materiał na spodzie walizki, w pobliżu kółek, jest bardziej odporny na pęknięcia.