Wizz Air testuje paliwo SAF

Autor tekstu: , , Data publikacji:

Wizz Air, wyróżniony tytułem globalnej grupy lotniczej roku za zrównoważony rozwój środowiskowy przez CAPA Centre for Aviation, ogłosił, że we współpracy z firmą Airbus, rozpocznie testowe operacje z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Dzięki temu Wizz Air znajduje się na czele przygotowań do spełnienia wymogów unijnych przepisów RefuelEU, które wejdą w życie w 2025 roku. Wspólna inicjatywa podkreśla proaktywne podejście Wizz Air do dekarbonizacji podróży lotniczych, zgodnie z celami unijnej strategii Destination 2050.

W ramach pakietu „Fit for 55” Unii Europejskiej, regulacje RefuelEU dotyczące lotnictwa zobowiązują dostawców paliwa lotniczego do zapewnienia, że paliwo dostępne na wybranych lotniskach w UE będzie zawierało minimalny udział Zrównoważonego Paliwa Lotniczego (SAF), przy stopniowym zwiększaniu udziału mieszanki w czasie. Regulacje te wymagają również, aby linie lotnicze operujące w UE tankowały 90% potrzebnego paliwa na tych lotniskach. Dzięki temu projektowi Wizz Air podejmuje kroki w celu włączenia SAF do swojej działalności, dodatkowo wykorzystując efektywność paliwową samolotów Airbus A321neo. Testują zgodność z ramami regulacyjnymi z wyprzedzeniem oraz pracują nad zrozumieniem świadomości pasażerów na temat SAF i związanych z nim polityk.

Testy obejmą loty na dwóch głównych trasach: z Barcelony do Budapesztu (BCN-BUD) oraz z Brukseli Charleroi do Budapesztu (CRL-BUD). Paliwo SAF będzie dostarczane przez firmę Cepsa, a dystrybucją zajmie się World Fuel Services, należąca do World Kinect Company, odpowiedzialna za każde lotnisko wylotowe. Projekt zostanie zakończony do końca roku i będzie realizowany metodą bilansowania masy. Wizz Air zakupi do 16 ton metrycznych czystego SAF z mieszanką do 5% na lotnisku Barcelona-El Prat oraz do 18 ton metrycznych czystego SAF z mieszanką do 10% na lotnisku Bruksela Charleroi.

Komentując tę inicjatywę, Yvonne Moynihan, Chief Corporate and ESG Officer w Wizz Air, powiedziała: – Ta międzybranżowa współpraca z firmą Airbus pokazuje zaangażowanie społeczności lotniczej w redukcję intensywności emisji. Kluczowe jest, aby wszyscy uczestnicy ekosystemu lotniczego odegrali swoją rolę i połączyli siły, aby osiągnąć cel branży, jakim jest zerowa emisja netto do 2050 roku. SAF jest głównym czynnikiem umożliwiającym to osiągnięcie, dlatego linia Wizz Air wspiera tę pionierską politykę UE i dokonała znaczących inwestycji strategicznych w SAF. Jako dumny przewoźnik z UE, świętujący w tym roku 20 lat transformacyjnych podróży, zobowiązujemy się do zmniejszania naszego śladu węglowego i przewodzenia branży, stawiając za cel, aby do 2030 roku 10% naszych lotów było zasilanych SAF. Poprzez ten projekt nie tylko testujemy operacje z SAF, ale także zbieramy informacje od naszych pasażerów na temat ich świadomości w kwestii dekarbonizacji lotnictwa. Nasi cenni pasażerowie są kluczowymi uczestnikami łańcucha wartości, a ich opinie odegrają kluczową rolę w kształtowaniu naszych przyszłych inicjatyw zrównoważonego rozwoju.

Testy będą również obejmowały ankietę dla pasażerów Wizz Air, w której zostaną oni zaproszeni do podzielenia się swoimi opiniami na temat ich zrozumienia i postrzegania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) oraz inicjatyw zrównoważonego rozwoju w lotnictwie. Ankieta zostanie wysłana do klientów zapisanych do newslettera Wizz Air, a także będzie dostępna poprzez link. Wyniki ankiety zostaną udostępnione publicznie, podkreślając zmieniające się oczekiwania pasażerów, co pozwoli Wizz Air i całej branży jeszcze bardziej wzmocnić wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Julie Kitcher, dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju i komunikacji w Airbus powiedziała: – W Airbus jesteśmy zaangażowani w promowanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) jako kluczowego elementu naszej strategii dekarbonizacji. Samoloty o wysokiej efektywności paliwowej oraz SAF będą odpowiadać za większość redukcji emisji, jaką nasza branża musi osiągnąć do 2050 roku, dlatego współpraca – z partnerami takimi jak Wizz Air – nad efektywną integracją SAF w operacjach linii lotniczych jest tak ważnym krokiem. Z niecierpliwością czekamy również na wyniki ankiety pasażerskiej Wizz Air. Zrozumienie, jak pasażerowie postrzegają dekarbonizację, może wspierać wdrażanie SAF w branży lotniczej. Cieszymy się z partnerstwa z Wizz Air podczas tego testu.

Airbus będzie wspierać Wizz Air w tym teście, dostarczając wiedzę techniczną i ekspertyzę, aby maksymalnie zwiększyć efektywność integracji Zrównoważonego Paliwa Lotniczego (SAF) w operacjach lotniczych. Dzięki proaktywnemu podejściu do SAF i przygotowaniu gruntu pod wdrażanie nowych ram regulacyjnych, Wizz Air jest gotowa zaoferować milionom europejskich pasażerów bardziej efektywne pod względem emisji opcje podróży lotniczych.

Lokalni dostawcy paliwa lotniczego Wizz Air doceniają, że takie współprace, jak ta, mogą przynieść wartość branży, zwiększając widoczność i zaufanie, co zachęca producentów do rozwijania podaży i zaspokajania potrzeb klientów.

Duncan Storey, wiceprezes ds. zaopatrzenia i rozwoju komercyjnego EMEA w World Fuel, powiedział: – Dostosowanie się do nadchodzących wymogów RefuelEU w lotnictwie to ważny krok w naszych staraniach o zwiększenie dostępności zrównoważonych paliw. Wspieramy cele Wizz Air, dostarczając stałe dostawy SAF na ich kluczowe trasy europejskie, sprzedając 18 ton metrycznych czystego SAF w 10% mieszance. Od 2015 roku aktywnie pracujemy nad zwiększeniem dostępności paliw lotniczych o niższej emisji węgla na całym świecie. Nasza sieć dostaw SAF w Europie obejmuje wiele kluczowych lokalizacji, takich jak Wielka Brytania, Niemcy i Francja.”

Marta Cencillo, dyrektorka ds. zrównoważonego lotnictwa w firmie Cepsa, dodała: – Cepsa cieszy się, że może uczestniczyć z Wizz Air w tej ważnej inicjatywie, mającej na celu skuteczną redukcję emisji przed wprowadzeniem wymogu REFuelEU. Jako wiodący dostawca energii dla sektora lotniczego w Hiszpanii, zobowiązujemy się do współpracy z naszymi klientami w celu dekarbonizacji ich działalności, a SAF jest natychmiastowym rozwiązaniem, które pomoże zredukować emisje lotów bez potrzeby zmiany silników samolotów.