Luksusowe wakacje mają być wyjątkowe. Najlepiej odbywać się w miejscu dostępnym tylko dla nielicznych i dostarczać wrażeń jedynych w swoim rodzaju. Jak podkreśla wielu ekspertów i przedstawicieli branży, w coraz większym stopniu zaczynają liczyć się nie tylko fizyczne, widoczne gołym okiem przejawy luksusu, ale także możliwość przeżycia czegoś wyjątkowego, autentycznego, co jest zarazem trudno osiągalne dla innych, a jednocześnie pozostawi niezatarte wspomnienia na długo. W praktyce potencjalni klienci wakacji luksusowych pytają coraz częściej o dostęp do przewodnika, który pozna ich z lokalsami, pokaże ich autentyczną kulturę, umożliwi spożycie tradycyjnego dla danego miejsca posiłku – na przykład z mieszkańcami i w ich domu. Innymi słowy ludzie zaczynają pragnąć rzeczy, których nie mogą znaleźć w Google.
Być eko
Pojawiające się na rynku wakacji luksusowych trendy mają także wiele wspólnego z modą na zachowania proekologiczne. W ślad za tym coraz częściej możemy spotkać oferty, które oferują przyjazną środowisku formę spędzenia czasu urlopowego, przy jednoczesnym wsparciu lokalnej przedsiębiorczości. Przykładem może być jeden z ośrodków ulokowanych na filipińskiej wyspie Palawan. Blisko 90% pracowników w nim zatrudnionych to osoby z okolicy. Serwowane jedzenie pochodzi jedynie z pobliskich farm i targów, a hotelowi goście otrzymują torby oraz pantofle wykonane wyłącznie przez tutejszych mieszkańców.
Rejsy – coraz popularniejsze
Osoby zainteresowane luksusową formą wypoczynku coraz częściej pytają o rejsy. Podróże transoceaniczne, rejsy dookoła świata jak i wycieczki rzekami cieszą się coraz większym wzięciem i przewiduje się, że trend ten będzie się utrzymywał. Dodatkowo rejsy rzeczne stanowią najszybciej rozwijający się sektor turystyki biznesowej, i to nie tylko na obszarze Europy. Coraz popularniejsze stają się na przykład podróże rzeką Mekong z Kambodży do Wietnamu, natomiast na naszym kontynencie wciąż rosnącym wzięciem cieszą się rejsy po Morzu Śródziemnym
Ekspansja marek
Luksusowy turysta, to także cel ekspansji wielu marek, które szukają dla siebie nowych szans biznesowych poprzez integrację ich produktów z doświadczeniami podróżniczymi. Przykładem może być kolekcja marki Burberry, która w minionym roku wypuściła na rynek specjalną kolekcję garniturów dla podróżujących biznesowo. Cechą charakterystyczną ubiorów jest użycie materiału, który daje wyjątkową odporność na pomięcie. Innym przykładem interakcji marki nie-turystycznej ze światem luksusowych podróży jest pomysł szwedzkiego producenta wódki Absolut. Na międzynarodowym lotnisku w Kuala Lumpur, otworzył on wyjątkowe w swoim rodzaju miejsce, gdzie można zarówno zakupić produkty marki, jak i skosztować drinka w ekskluzywnej i eleganckiej scenerii. To pierwsza tego typu inicjatywa szwedzkiego producenta cenionej wódki.
Komfort wciąż ma znaczenie
To że potencjalny klient wakacji luksusowych poszukuje coraz większej ilości niebanalnych wrażeń, nie zmienia faktu, że warunki obiektu hotelowego – wszystkie, od najbardziej prozaicznych począwszy, mają stanowić ofertę najwyższej klasy. Zatem, jeśli na ścianach apartamentu wiszą obrazy, to mają to być oryginały, a nie reprodukcje, wnętrze powinny wypełniać meble od najlepszych producentów, a wewnątrz pomieszczeń roztaczać się przyjemny zapach. Liczą się także takie udogodnienia, jak dostęp do prywatnego kierowcy czy niemal natychmiastowe dostarczenie bagażów do apartamentu.
Do kogo kierować się w poszukiwaniu luksusowych wakacji? Ofertę tego rodzaju posiadają biura podróży, ale tylko niektóre oraz wyspecjalizowane w tym firmy, kierujące ofertę do odbiorców ukierunkowanych na usługę na najwyższym poziomie. Wśród tego rodzaju produktów wymienić można timesharing czy wakacje klubowe. – Odpoczynek w systemie wakacji klubowych to specyficzny rodzaj oferty turystycznej, który umożliwia zarówno odpoczynek w wysokiej klasy apartamentach, dając przy tym dostęp do rezerwacji w hotelach na całym świecie – tłumaczy Arkadiusz Olszowy z firmy Holiday Travel Center sp. z o.o.
Popularne kierunki
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane kierunki wakacji ekskluzywnych, to z jednej strony mamy tradycyjnie popularne rejony, które zawsze obronią się swym unikatowym pięknem jak chociażby Wyspy Kanaryjskie. Z drugiej jednak strony rośnie popularność kierunków wyjątkowo unikatowych jak Zanzibar, Mauritius czy Bhutan. Za wschodzący rynek urlopów luksusowych coraz częściej uważa się Amerykę Południową.