Czasami zdarza się, że dostaję inne miejsce, niż to zagwarantowane na wydruku. W jaki sposób mogę mieć pewność, że miejsce nie zostanie zmienione?
Panie Andrzeju
Możliwość rezerwacji konkretnego miejsca w samolocie jest bezpłatną usługą dodatkową proponowaną przez większość tradycyjnych linii lotniczych. Z reguły na rejsach transkontynentalnych można zarezerwować miejsce we wszystkich klasach – ekonomicznej, business i pierwszej. W przypadku krótkich rejsów europejskich usługa ta jest dostępna dla pasażerów klasy business. Na naszym rynku Polskie Linie Lotnicze LOT proponują możliwość przydzielenia konkretnych miejsc w klasie ekonomicznej także na krótkich rejsach oraz na trasach krajowych.
W różnych typach samolotów jest rzeczywiście kilka miejsc z dodatkową przestrzenią na nogi. Są to miejsca w pierwszych rzędach (bulkhead seats), miejsca przy wyjściach bezpieczeństwa oraz część miejsc w przedniej sekcji samolotu.
Część miejsc nie może być przydzielona podczas rezerwacji. Te specjalne fotele są zablokowane przez system i pozostają do dyspozycji personelu lotniska. Takie miejsca są przydzielane na przykład dzieciom podróżującym bez opieki, osobom z problemami medycznymi, pasażerom podróżującym z małymi dziećmi lub pasażerom posiadającym wysoki status w programie frequent flyer.
Miejsca przy wyjściu bezpieczeństwa mogą zostać zaproponowane pasażerom, którzy są w stanie otworzyć drzwi awaryjne, znają język angielski i będą w stanie współpracować z załogą. Taka ocena umiejętności pasażera jest dokonywana przez agenta check-in oraz przez personel pokładowy. Z tych powodów Pana asystentka nie może dokonać rezerwacji miejsca przy wyjściu bezpieczeństwa.
Konkretne miejsce przydzielone podczas dokonywania rezerwacji nigdy nie jest gwarantowane. Linie lotnicze stosują określenia „przydzielone”, „potwierdzone”, „przypisane”, ale nie „gwarantowane”. Ostateczny numer miejsca jest podawany dopiero podczas odprawy na lotnisku lub przez internet.
Dosyć często zdarza się, że do wykonania operacji lotniczej zostaje podstawiony inny typ lub egzemplarz samolotu niż pierwotnie planowany. Wtedy numery wcześniej przydzielonych miejsc mogą ulec zmianie. Może się również okazać, że Pana miejsce musi zostać oddane pasażerowi niepełnosprawnemu, poruszającemu się na wózku inwalidzkim lub dziecku bez opieki. Sporadycznie personel pokładowy może poprosić o zajęcie innego miejsca na czas startu z powodu potrzeby prawidłowego wyważenia samolotu.
Niektóre linie lotnicze proponują przydzielenie lepszych miejsc za dodatkową opłatą. W takiej sytuacji miejsce jest gwarantowane, a za ewentualną zmianę dokonaną przez przewoźnika należy się Panu zwrot kosztu.