Lata LOT przez lata

Autor tekstu: , Data publikacji:

Ponad pół setki maszyn, ponad sto destynacji, uczestnictwo w największym sojuszu lotniczym świata Star Alliance. To dzień dzisiejszy. Ale Polskie Linie Lotnicze LOT zaczynały skromnie. Historia to tyleż bogata, co zajmująca.

Pionierskie lata lotnictwa cywilnego to wiele prywatnych spółek, które starały się zorganizować polską komunikację lotniczą. Wyznaczały je wydarzenia w rodzaju inauguracji połączenia Warszawy ze światem (1920 rok) czy uruchomienia lotów między stolicą i Poznaniem lub Gdańskiem i Warszawą oraz dalej, do Lwowa. W 1922 roku powstała Polska Linja Lotnicza „Aerolloyd”, przekształcona później w „Aerolot”. W 1925 roku w Poznaniu zawiązało się przedsiębiorstwo transportu lotniczego Aero sp. z o.o.

W jedności siła

W 1928 roku Wydział Lotnictwa Cywilnego w Ministerstwie Komunikacji opracował program gruntownych zmian w polskiej komunikacji lotniczej. Nastąpiła likwidacja wszystkich prywatnych firm lotniczych. W ich miejsce powstało jedno państwowo-samorządowe przedsiębiorstwo Linje Lotnicze LOT. Zawiązało się 29 grudnia 1928 roku, działalność rozpoczęło 1 stycznia 1929 r. Dotychczas istniejące połączenia rozszerzono o nowe: z Warszawy do Katowic oraz Bydgoszczy.

W maju 1929 roku firma rozpisała konkurs na znak graficzny. Zwycięzcą został warszawski artysta Tadeusz Gronowski, który zaproponował wizerunek stylizowanego żurawia w locie. Wtedy także rozszerzono nazwę o słowo „Polskie”.

PLL LOT zostały przyjęte do Stowa-rzyszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego IATA. W 1934 roku otrzymały siedzibę, zlokalizowaną na nowym warszawskim lotnisku Okęcie, gdzie powstał nowoczesny dworzec lotniczy.

W 1938 roku nazwa firmy została zmieniona na Polskie Linie Lotnicze LOT (bez „jot”). W maju tego samego roku polska załoga wykonała pierwszy eksperymentalny lot z USA do Polski.

Wojna przerwała rozwój firmy. Z liczącej 26 samolotów floty polskiego przewoźnika, aż szesnaście zostało internowanych w Rumunii. Podczas II wojny światowej uległy zniszczeniu wszystkie lotowskie hangary i zabudowania lotniskowe.

Od radzieckich do amerykańskich

Reaktywacja polskiej firmy lotniczej nastąpiła tuż po wojnie, oczywiście przedsiębiorstwo miało już charakter państwowy. Pierwszy powojenny plakat reklamowy LOT-u pokazywał samoloty, lecące nad ruinami – obrazowi towarzyszyło hasło „Skrzydła PLL LOT pomogą w odbudowie”. Uruchomienie sieci połączeń lotniczych to rok 1946, firma miała wtedy 10 dwusilnikowych samolotów Li-2, które przejęła od wojska, a ponadto dokonała zakupu 9 samolotów Douglas DC-3, co pozwoliło na uruchomienie zagranicznych połączeń na trasach do Berlina, Paryża, Sztokholmu i Pragi. W 1955 roku LOT przewiózł milion pasażerów od początku działalności.

Cechą charakterystyczną kolejnych lat funkcjonowania LOT-u było dodawanie połączeń oraz zakupy radzieckich samolotów Ił, w tym stumiejscowe turbośmigłowce, oznaczone symbolem 18. W 1963 roku LOT uruchomił pierwsze pozaeuropejskie połączenie – do Kairu – a następnie do Bagdadu, Bejrutu, Bengazi, Damaszku i Tunisu.

W 1969 roku otwarty został na Okęciu nowy terminal pasażerski. Wtedy także zostały wprowadzone do polskiej floty pierwsze samoloty dalekiego zasięgu Ił-62. W 1973 roku zainaugurowane zostało połączenie Warszawa – Nowy Jork. Rok później powstał Dział Lotów Wynajętych, który przez ponad 30 lat zajmował się organizacją czarterów.

Nowa szata graficzna samolotów, czyli pomalowanie samolotów na biało i umieszczenie w przedniej części kadłuba pisanego kursywą dużego napisu LOT, zaś na usterzeniu kierunkowym umieszczenie „żurawia” i polskiej flagi, to dzieło artystów Romana Duszka i Andrzeja Zbrożka. Jednak ten lifting nie pomógł w sytuacji kryzysu politycznego przełomu lat 70-tych i 80-tych. Wprowadzenie stanu wojennego spowodowało zawieszenie wszystkich połączeń.

W pierwszej połowie lat 80-tych uruchomione zostały linie do New Delhi i Pekinu, a kilka lat później czartery transatlantyckie dotarły do Detroit i Los Angeles. Za przełom, zamykający PRL-owską historię LOT-u, należy uznać podjętą w 1988 roku decyzję o zakupie samolotów Boeing. Polska firma była pierwszym przewoźnikiem obozu socjalistycznego, eksploatującym sprzęt z USA.

Po przełomie

Polityczny przełom 1989 roku przyniósł w efekcie rozwój LOT-u i otwarcie na świat. Flota poszerzała się o kolejne Boeingi (767 oraz 737), a w 1991 roku pojawiły się pierwsze francusko-włoskie samoloty ATR 72. Uruchomione zostały nowe połączenia na wschód – do Kijowa, Wilna, Mińska oraz Lwowa.

W grudniu 1992 roku PLL LOT został przekształcony w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, co oczywiście miało na celu dostosowanie działań firmy do gospodarki wolnorynkowej. To właśnie wtedy powstał program lojalnościowy o nazwie LOT Voyager. Uruchomienie kolejnych połączeń do Oslo, Frankfurtu, Rygi i Duessldorfu, a także międzynarodowego połączenia z Krakowa do Wiednia to efekt kolejnej fazy poszerzania siatki komunikacyjnej. W tym okresie LOT dysponował najmłodszą flotą powietrzną wśród wszystkich towarzystw lotniczych na świecie.

Druga połowa lat 90-tych to okres poszerzania połączeń międzynarodowych z innych niż Warszawa lotnisk. Otrzymały je Gdańsk, Kraków, Poznań i Wrocław. W 1997 roku LOT powołał siostrzaną spółkę EuroLOT, która przejęła obsługę połączeń krajowych. Rok później LOT po raz pierwszy otrzymał nagrodę naszego miesięcznika dla najlepszej linii lotniczej w tej części Europy – otrzymuje ją regularnie do dzisiaj.

W 1999 roku do floty LOT-u trafiły pierwsze samoloty Embraer, co pozwoliło na zwiększenie liczby połączeń. Wtedy także nastąpiła sprzedaż akcji szwajcarskiej firmie SAirGroup. Przełom XX i XXI wieku to znaczące zwiększenie zasięgu LOT-u, w 2001 roku nastąpiła największa dostawa samolotów w historii polskiego przewoźnika – otrzymał on wtedy 11 maszyn.

Rok później LOT podpisał umowę o współpracy z Niemcami, co otworzyło firmie drogę do sojuszu Star Alliance. Został wtedy otwarty również nowy biurowiec firmy. Wprowadzono wówczas także program lojalnościowy Miles & More, w którym udział bierze 8 mln pasażerów na całym świecie.

Umowa z brazylijskim Embraerem pozwoliła na zwiększenie floty. W 2004 roku z usług LOT-u skorzystało 4 mln pasażerów. Ostatnie lata to poszerzanie oferty, wprowadzenie nowoczesnego systemu sprzedaży biletów, a także skuteczna walka z kryzysem. Mocnym akcentem, podkreślającym charakter PLL LOT, będzie zakup i eksploatacja Dreamlinera. A zaczęło się tak skromnie…