Polskie Linie Lotnicze powstały w 1929 roku. Niespełna 10 lat później rozpoczęły powietrzny transport towarów, jako osobną usługę przewozową. W ciągu kilkudziesięciu lat cargo stało się nieodzownym elementem funkcjonowania linii lotniczych, które chciały liczyć się na rynku i konkurować o podział zysków.
Dlatego w 1995 roku w PLL LOT zapadła decyzja o powstaniu Biura Cargo i Poczty Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. Dziś LOT Cargo działa w oparciu o zarządzaną powierzchnię cargo w samolotach pasażerskich – mówiąc krótko: cała flota polskiego przewoźnika jest dostępna do przewozów oferowanych przez LOT Cargo. Flota ta liczy 51 samolotów, co umożliwia transport przesyłek o wadze do 120 ton a zasięg największych Boeingów sięga 11700 kilometrów. Sytuacja ulegnie zdecydowanej zmianie, kiedy we flocie polskiego przewoźnika pojawi się Boeing 787 Dreamliner. Zasięg lotów wzrośnie wówczas do niemal 16 tysięcy kilometrów, czas transportu, na najdłuższych trasach, ulegnie skróceniu o około godzinę.
Fracht docelowy
Oddziały LOT Cargo pracują obecnie w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie i Gdańsku. Biura za granicą znajdują się w Mińsku, Nowym Jorku, Chicago oraz Toronto. Sieć licznych agentów współpracujących z LOT Cargo sprawia, że usługi dostępne są na całym świecie od Dalekiego Wschodu, przez Europę, Afrykę, aż po Amerykę Północną i Południową. Jakość tych usług doceniono już w 2002 roku, kiedy w wyniku audytu Lloyds Registered, LOT Cargo przyznano certyfikat ISO 9002. Od tego czasu, w wyniku systematycznej pracy nad poprawą jakości wspomaganą stałym nadzorem Lloyds Registered, Biuro Cargo i Poczty utrzymuje także certyfikat ISO 9001:2008.
W minionym roku LOT Cargo przewiozło w sumie 20251 ton towarów. Następstwem rosnącego zapotrzebowania na profesjonalny transport dużych ładunków, było ustanowienie dwóch stałych połączeń frachtowych. Pierwsze z nich uruchomiono 7 listopada 2009 roku. We współpracy z kanadyjskim przewoźnikiem, firmą Cargojet, samolot towarowy Boeing 767-200 ER Freighter, mogący pomieścić do 45 ton towaru, rozpoczął rejsy raz w tygodniu na trasie Toronto – Katowice – Toronto. Umowy typu interline, zawarte z innymi liniami lotniczymi, zapewniły możliwość dostarczania towarów do wszystkich portów w Stanach Zjednoczonych, a także w Ameryce Środkowej i Południowej. Kilka miesięcy temu umowa o połączeniu z Kanadą została przedłużona do końca 2011 roku.
Drugie stałe połączenie frachtowe ruszyło 2 marca bieżącego roku, na trasie Warszawa – Mińsk. Towarowe rejsy do stolicy Białorusi odbywają się dwa razy w tygodniu, we wtorki i piątki. Obsługiwane są przez samolot Antonow An-26 o ładowności do 5 ton.
Dla ułatwienia kontaktów z klientami Biuro Cargo i Poczty PLL LOT rozwija systemy elektronicznej współpracy i informowania klientów o przesyłkach (sprawdź na stronie lot.pl/cargo).
LOT na drodze
Poza typowymi przewozami samolotowymi ważną działalnością LOT Cargo jest regularny transport towarów drogą lądową. Przewozy drogowe RFS (Road Feeder Service) wykorzystywane są najczęściej do transportu towarów, których waga lub rodzaj (przede wszystkim materiały niebezpieczne) nie pozwalają dokonać załadunku na pokład samolotu. Oferta obejmuje transport z Warszawy do największych portów lotniczych w Polsce, a także do Europy Wschodniej, Europy Środkowej i do międzynarodowych terminali cargo w Austrii, Niemczech i Holandii.
W najbliższym czasie LOT Cargo planuje uruchomienie stałego, lotniczego połączenia towarowego pomiędzy Polską i Ukrainą.