Katowice Airport to nowoczesne lotnisko z ambicjami, mogące obsłużyć nawet 4 miliony pasażerów w ciągu roku. Dwa przestronne terminale (drugi z nich, trzypoziomowy terminal B, oddano do użytku pod koniec lipca 2007 roku), mają łączną powierzchnię przekraczającą 21 tysięcy metrów kwadratowych. Przed rokiem z usług portu skorzystało niemal 2,4 miliona pasażerów – choć możliwości pyrzowickiego lotniska są znacznie większe.
Historia pasażerskich lotów na Śląsku sięga roku 1926. Wówczas odbył się pierwszy lot z lotniska na Muchowcu (dziś to siedziba miejscowego aeroklubu) do Warszawy. Po kilku latach powstał tam, nowoczesny jak na owe czasy, terminal pasażerski. Po zakończeniu wojny lotnisko z betonowym pasem startowym zaczęło służyć ponownie obsłudze ruchu pasażerskiego – był on jednak przez lata dość skromny. Lata sześćdziesiąte to upadek lotniska, prowadzone pod nim prace górnicze spowodowały, że pas startowy został poważnie uszkodzony i zdeformowany. Rzecznik katowickiego lotniska, Cezary Orzech, obrazowo opowiedział mi, że pas zwinął się jak precel i spora ciężarówka stojąca na jednym jego końcu, z drugiego była zupełnie niewidoczna.
Przeprowadzka
W październiku 1966 roku po raz pierwszy wzbił się w powietrze pasażerski samolot, który wystartował z pasa w Pyrzowicach. Oddalone od centrum Katowic o 30 kilometrów lotnisko powstało w drugim roku wojny. Niemcy zbudowali tam lotnisko etapowe, gdzie lecące na Wschód samoloty miały międzylądowania na zatankowanie paliwa i zabierały zaopatrzenie. Zbudowano tam trzy pasy, w każdym kierunku. Powodem były również próby niemieckiego myśliwca rakietowego Messerschmitt Me 163 Komet. Te ultranowoczesne maszyny startowały jedynie pod wiatr, więc drogi startowe w każdym kierunku byłyabsolutnie niezbędne.
Po zakończeniu wojny bazę przejęła Armia Czerwona i panowała tam niepodzielnie do roku 1951, kiedy przekazała lotnisko 39. Pułkowi Lotnictwa Myśliwskiego. Wojsko udostępniło w 1966 roku lotnisko dla lotów pasażerskich, obsługiwały je jednak wojskowe służby naziemne. Po kilku latach zbudowano tam niewielki (o powierzchni 550 metrów kwadratowych) terminal dla pasażerów. Budynek co kilka lat był sukcesywnie powiększany, dzięki czemu na katowickim lotnisku nigdy nie było problemów z przepustowością i obsługą pasażerską. Tym bardziej, że transport cywilny z wolna zamierał. Ostatni samolot PLL LOT odleciał z Pyrzowic 28 października 1990 roku. Lotnisko pasażerskie znów przestało działać.
Reaktywacja nastąpiła po kilku miesiącach stagnacji, kiedy założono Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. Firma postawiła sobie za cel przywrócenie transportu lotniczego na Górnym Śląsku. W lipcu 1992 LOT ponownie wzbił z pyrzowickiego pasa startowego swoją rejsową maszynę a 27 marca 1993 r. odbył się historyczny rejs Lufthansy, inaugurujący połączenia międzynarodowe.
Liczba połączeń rosła bardzo szybko a pojawienie się w Katowicach linii Wizz Air, która postanowiła utworzyć w Pyrzowicach swoją strategiczną bazę operacyjną otworzyło kolejne możliwości. Rozbudowano płyty postojowe, powstały dwa przestronne terminale pasażerskie oraz terminal cargo.
Szybciej, więcej, dalej
Siatka połączeń katowickiego lotniska z każdym rokiem staje się coraz bogatsza. Obecnie obejmuje trzydzieści trzy regularne trasy do trzynastu europejskich państw. Duże znaczenia ma ruch czarterowy, na który składają się trzydzieści dwa połączenia do dwunastu państw w Europie, Azji i Afryce. Dość powiedzieć, że z czarterów w Katowicach coraz częściej korzystają pasażerowie z całej Polski.
Wśród kierunków regularnych od dawna dominują połączenia do Niemiec i na Wyspy Brytyjskie, ostatnio także linie lotnicze otwierają połączenia do turystycznych miejscowości europejskich. Wiele osób skorzysta z pewnością z nowego połączenia Wizz Air do Madrytu. Wzrasta również liczba czarterów, w których Katowice od dawna liderują wśród polskich portów regionalnych. Coraz większą popularnością cieszą się egzotyczne wakacje, stąd w ofercie czarterów Dubaj oraz Kenia.
Komunikacja
Na katowickie lotnisko, choć odległość od miasta jest spora, można dotrzeć w miarę szybko i wygodnie. Kursuje tam specjalna linia autobusowa Katowice Centrum – Lotnisko. Trafia tam też kilka linii autobusowych z aglomeracji, a także autobusy i minibusy obsługiwane przez prywatne przedsiębiorstwa – nawet z Krakowa i specjalny Pyrzowice Ekspres z Częstochowy. Postoje taksówek usytuowano przed wyjściami z obu lotniskowych terminali. Podróż do miasta zajmuje około 45 minut.
Trzy sektory parkingowe ulokowane przed terminalami A i B oferują w sumie 2445 miejsc parkingowych. Dwieście z nich to postój na parkingu strzeżonym. Pierwsze pięć minut postoju na parkingach niestrzeżonych jest bezpłatnych, godzina kosztuje od 6 złotych.
Idzie nowe
Plany rozwoju są w Pyrzowicach imponujące. W ciągu ostatnich siedmiu lat ruch pasażerski na katowickim lotnisku wzrósł niemal dziesięciokrotnie, dlatego od pięciu lat największe inwestycje dotyczą modernizacji i rozbudowy infrastruktury. Będzie ona również współfinansowana z unijnego Funduszu Spójności w ramach Sektorowego Programu Infrastruktura i Środowisko. W ramach tego projektu do 2015 roku powinna powstać nowa droga startowa, równoległa do obecnego pasa, który zamieniony będzie w drogę kołowania. Rozbudowane zostaną także płyty postojowe. Pozwoli to na znacznie zwiększenie liczby operacji lotniczych na godzinę, co za tym idzie olbrzymi wzrost przepustowości lotniska.
Kolejne inwestycje to budowa nowoczesnej strażnicy przeciwpożarowej i centrum koordynacji – to z kolei zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo. W dalszych planach na przyszłość jest również budowa trzeciego terminalu pasażerskiego.
Wiele planów inwestycyjnych dotyczy rozwoju infrastruktury do obsługi ruchu cargo – z budową nowego terminalu na czele. W Pyrzowicach uważają, że ten segment transportu lotniczego jest nadal niedoceniany, a jego rozbudowa pozwoli czerpać dodatkowe zyski. Katowicki port ma się wkrótce stać największym portem cargo w Polsce, co przyczyni się do wzrostu znaczenia lotniska.
Pod koniec zeszłego roku LOT Cargo i Cargojet uruchomiły wspólnie połączenie do Hamilton w Kanadzie i jest to pierwsze regularne transatlantyckie połączenie all cargo. Możliwości wzrosną po stworzeniu intermodalnego węzła komunikacyjnego, umożliwiającego synergię między transportem lotniczym, kołowym i kolejowym. Pozwoli na to połączenie portu z autostradą A1 i planowana budowa połączenia kolejowego.
Po zrealizowaniu wszystkich planów katowickie lotnisko stanie się jednym z najnowocześniejszych w naszej części Europy.
Informator
Międzynarodowy
Port Lotniczy Katowice
w Pyrzowicach
ul. Wolności 90
42-625 Ożarowice
katowice-airport.com
Informacja lotniskowa
0 801 011 752
+48 32 392 73 85
Informacja o sprzedaży biletów
+48 32 284 50 50
Odprawa bagażowo-biletowa
+48 32 284 50 05
Bagaż zagubiony
+48 32 284 50 06
Postój taksówek
+48 32 786 06 06
Parking
+48 32 392 72 69
Urząd Celny
+48 32 284 50 12
Terminal Cargo
+48 32 284 50 34