Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego

Autor tekstu: , Data publikacji:

Nowoczesny, przestronny budynek terminala, ponad milion pasażerów rocznie, szeroka oferta dla biznesu oraz spore plany inwestycyjne – Andrzej Czuba wizytuje lotnisko w Poznaniu.

Port Lotniczy Poznań-Ławica zajmuje ponad 300 hektarów i składa się z trzech terminali: pasażerskiego, cargo oraz General Aviation, obsługującego prywatny i firmowy ruch lotniczy (to drugi pod względem liczby klientów ośrodek GA w Polsce, po Warszawie). Lotnisko może w ciągu godziny obsłużyć900 osób przylatujących oraz 500 odlatujących. W 2009 roku z jego usług skorzystało prawie 1,3 mln pasażerów. Ławica posiada 23 regularne połączenia lotnicze, w maju zostanie uruchomione kolejne, z hiszpańskim Alicante. Do najpopularniejszych tras międzynarodowych należą Londyn i Monachium, zaś do krajowych Warszawa i Kraków.

Co ciekawe, pomimo recesji wzrósł w Poznaniu ruch czarterowy, i to znacznie, bo aż o 8,5 procent w stosunku do 2008 roku. Liczba kierunków czarterowych, zaplanowanych na ten rok, wynosi 23. W 2009 roku najpopularniejszymi kierunkami w ruchu czarterowym były: Antalya, Hurghada, Sharm el Sheikh oraz Monastir.

Lotnisko ma pas startowy długości 2504 m i szerokości 50 m, a także trzy drogi kołowania o nazwach Alfa, Bravo i November. Liczba operacji lotniczych (przylotów i odlotów), wykonywanych w ciągu doby, sięga 64. Trzy płyty postojowe zapewniają miejsca dla 37 samolotów.

W ubiegłym roku w poznańskim Porcie Lotniczym została otwarta nowoczesna siedziba Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej (czas reakcji służb poniżej 3 minut). To nie ostatnia inwestycja. Kolejne planowane są w związku z Euro 2012, ich celem ma być zwiększenie przepustowości lotniska, tak w terminalu, który zostanie rozbudowany, jak i w części lotniczej, a to poprzez budowę równoległej do pasa startowego drogi kołowania. Zwiększy się także liczba miejsc postojowych dla samolotów. Początek prac przewidziano na jesień roku bieżącego.

Komunikacja

Z odległego o 5 km centrum Poznania można dojechać do lotniska taksówką lub liniami autobusowymi: nr 59 lub pospieszną L. Przed terminalem głównym znajduje się parking na 370 samochodów. Jest także parking buforowy na 300 miejsc, otwierany w przypadku wzmożonego ruchu. Pasażerowie mają także do dyspozycji parking Różowy, usytuowany nieopodal lotniska – zapewniony jest z niego transfer pod terminal. Plany rozwoju lotniska zakładają budowę jeszcze jednego parkingu. Koszt parkowania to 5 zł za godzinę (lub 6 zł za pół godziny w strefie B, bliższej terminalowi) oraz 50 zł za dobę.

Światło i przestrzeń

Budynek główny powstał w 2001 roku po zaledwie 12 miesiącach prac budowlanych. Ma bardzo nowoczesną formę architektoniczną, jest duży i przestronny, ma ogromne okna, dzięki czemu jest w jego wnętrzu dużo światła.

Część ogólnodostępna terminala składa się z dwóch kondygnacji. Znajdująca się na piętrze antresola biegnie dookoła budynku, wzdłuż wewnętrznych ścian, co powoduje, że znajdujący się na parterze pasażerowie widzą sufit nad drugą kondygnacją – mają nad głowami ogromną przestrzeń. Punktem, który od razu przyciąga wzrok jest rzeźba, zatytułowana „Scena z życia lotniska – Poznanianki”, są na poznańskim lotnisku i inne dzieła sztuki, autorstwa Henryka Bakalarczyka, który prowadzi tu też własną galerię o nazwie Art Galeria Gida.

Na pasażerów odlatujących czeka 16 stanowisk odprawy (przylatujący mają do dyspozycji w hali przylotów 2 pasy transmisyjne do odbioru bagażu). Punkt informacyjny, biura LOT-u i SAS, dziewięć wypożyczalni samochodów, dwa kantory wymiany walut, trzy bankomaty, kawiarenka „Podniebny barek”, automat z kwiatami, punkt pomocy medycznej (na zewnątrz terminala dyżuruje nieustannie karetka), komisariat policji, saloniki prasowe, Web kiosk z płatnym Internetem – to punkty znajdujące się na parterze w części ogólnodostępnej.

Na antresolę prowadzą schody kamienne, schody ruchome oraz winda. Pierwsze piętro to kawiarnie Coffee Heaven oraz Gruszecki, a także biura podróży i siedziby linii lotniczych, bank Pekao SA, sklep Rosenthal, ponadto restauracja Sami Swoi, której okna wychodzą na pas startowy – to nie jedyne miejsce, z którego można obserwować ruch lotniczy, nad restauracją znajduje się darmowy taras widokowy. Na piętrze znajduje się także kaplica.

Strefa odlotów to sklepy Baltony, Euroshop oraz Aelia Duty Shop, kawiarenki, pokoje dla matki z dzieckiem, dwa salony Business Executive Lounge, a także salon VIP.

BEL i VIP

Port Lotniczy Poznań-Ławica dysponuje dwoma salonikami Business Executive Lounge, zwanymi w skrócie BEL. W wystroju dominuje kolor niebieski, cała przestrzeń została podzielona na boksy ze stolikami oraz wygodnymi fotelami. Tuż przy wejściu do BEL w strefie Schengen znajdują się 4 stanowiska komputerowe, rzecz jasna z łączami internetowymi, jest tu także drukarka oraz faks. Bogato zaopatrzony bufet oferuje słodycze, ciasta i ciastka oraz bardzo duży wybór napoi gorących i zimnych, również alkoholi. BEL strefy Non-Schengen proponuje pasażerom te same usługi, z tym, że oddaje im do dyspozycji jedno stanowisko komputerowe.

Prawo wstępu do salonów BEL mają pasażerowie klasy biznes i klasy pierwszej, a także osoby, posiadające karty lojalnościowe linii lotniczych, należących do Star Alliance. Wstęp do Business Lounge można także wykupić przed przyjazdem na lotnisko, wystarczy zapłacić przelewem na konto Portu Lotniczego 61 zł. Z salonów korzystają także pasażerowie biur podróży, które wykupują dla nich prawo wstępu przy okazji lotów czarterowych.

Lotnisko Ławica oferuje także pasażerom strefę VIP, która składa się z 3 oddzielnych salonów – oprócz honorowych gości, korzystają z nich także firmy, organizujące tu spotkania biznesowe. Obsługa zapewnia wyżywienie w postaci bufetu (zimne i ciepłe napoje, przekąski), goście salonów VIP są także oddzielnie odprawiani i transportowani samochodem do samolotu, na płytę lotniska. Można tu skorzystać z ekranu plazmowego. Koszt wynajmu salonu w strefie VIP to 500 – 1000 zł za godzinę (w zależności od liczby gości). Znajduje się tu także toaleta z prysznicem.

Zdobycie Ławicy

Lotnisko w Poznaniu powstało w 1913 roku, zostało założone przez Niemców na potrzeby lotnictwa wojskowego. W dniu 6 stycznia 1919 roku, podczas Powstania Wielkopolskiego, polskie oddziały zdobyły Ławicę – znajdowało się tu wtedy 300 samolotów –  co zapewniło powstańcom przewagę. Na pamiątkę tego wydarzenia co roku organizowane są na terenie lotniska uroczyste obchody.