Ile stron internetowych odwiedziliście, żeby zaplanować swoją ostatnią podróż? Aby ułatwić sobie życie, wielu z nas korzysta z internetowych biur podróży, porównując ceny i dokonując przez nie rezerwacji w wybranych hotelach lub liniach lotniczych. Osoby, którym zależy na większym wyborze ofert, często korzystają z metawyszukiwarek (zwanych też wielopoziomowymi), takich jak Kayak czy Travelsupermarket, które kompilują w jednym miejscu dane z wielu niezależnych serwisów. Jeśli jednak chcielibyśmy dowiedzieć się, jakimi formami transportu najlepiej poruszać się po danym kraju lub w których miastach najlepiej się zatrzymać, strony te okażą się mało przydatne. Najczęściej pozostaje nam wtedy mozolne i czasochłonne sprawdzanie potrzebnych informacji na różnych stronach w sieci.
Podróż łatwa jak nigdy
Osoby korzystające z usług firm zarządzających podróżami nie muszą zaprzątać sobie tym głowy, ale prawdziwi podróżnicy, którzy wolą sami organizować każdy szczegół swojego wyjazdu, mają już do dyspozycji kompleksowe narzędzia ułatwiające planowanie podróży. Pierwsze internetowe biura podróży pojawiły się na początku XXI w., a kilka lat później sieć podbiły tzw. metawyszukiwarki. Najnowsza generacja stron oferujących wielopoziomowe wyszukiwanie informacji znacznie ułatwia proces planowania podróży. Wszystko to zasługa kilku innowacyjnych firm internetowych, które postawiły sobie za cel skupienie w jednym miejscu wszystkich potrzebnych informacji dotyczących lotów, hoteli, wynajmu samochodów i transferów, dzięki czemu możemy sprawnie i bezproblemowo zaplanować naszą podróż.
Serwis rome2rio.com został uruchomiony w roku 2011. Na jego stronie głównej wpisuję miejsce rozpoczęcia podróży (Clarkston na przedmieściach Glasgow), destynację, do której zmierzam (centrum Neapolu), oraz datę wyjazdu (6 lipca). Kilka chwil później na ekranie pojawia się osiem wyników poszeregowanych według ceny i czasu trwania podróży, z możliwościami obejmującymi autobusy, taksówki, samoloty i promy. Klikając na każdy segment danego wyniku, otrzymuję dodatkowe informacje, łącznie z bezpośrednią możliwością rezerwacji hotelu w mieście przeznaczenia. To ogromna oszczędność czasu.
Podobne usługi oferuje uruchomiony w zeszłym roku serwis goeuro.com – wystarczy wpisać na pasku wyszukiwarki nazwę miasta, do którego się wybieramy, i pozwolić technologii, by zajęła się całą resztą. Te start-upy to tylko przykłady serwisów oferujących planowanie podróży od początku do końca. Od zeszłego roku podobną usługę oferuje Google, choć dotychczas jedynie na obszarze USA. Jeśli przykładowo chcemy wybrać się w podróż z San Francisco do Tulsy, funkcja Google Maps przedstawi nam szczegółowe wskazówki dojazdu do miejsca przeznaczenia łącznie z szacunkowym kosztem paliwa. Natomiast po kliknięciu na ikonę samolotu uzyskujemy szczegółowy plan podróży z możliwością rezerwacji wybranej przez nas opcji transportu bezpośrednio na stronie przewoźnika. Platforma ta bazuje na wielopoziomowych wyszukiwarkach Google Flights oraz Google Hotels.
Metapomocnicy
Wybór stron oferujących metawyszukiwarki jest przeogromny. Pierwsze z nich, takie jak Cheapflights, Skyscanner czy Kayak, początkowo oferowały jedynie wyszukiwanie lotów, ale obecnie poszerzyły swoje usługi o branżę hotelową i wypożyczalnie pojazdów. Inne strony, takie jak choćby tfthostels.com czy też Amadeus Meta Pricer (szczególnie przydatna dla osób podróżujących służbowo), skierowane są do niszowych klientów, natomiast Trivago i hotels.com specjalizują się jedynie w hotelach.
Coraz częściej wyszukiwarki wielopoziomowe starają się przyciągać nowych użytkowników, oferując im w jednym miejscu dostęp do informacji dotyczących lotów, hoteli, wypożyczalni samochodów, a także innych usług. Główną ich zaletą jest oczywiście bogaty wybór ofert, ale oprócz tego są one gwarancją uzyskania najniższych cen, ponieważ pochodzą prosto od linii lotniczych i hoteli. Tymczasem internetowe biura podróży posiadają własne cenniki, które nie zawsze przekładają się na najniższą cenę biletu lub noclegu. Nierzadko wynika to z faktu, że do ceny doliczana jest dodatkowa opłata.
Nawet zwolennicy metawyszukiwarek są zdania, że internetowe biura mają też swoje niezaprzeczalne zalety. Hugo Burge, szef serwisu Momondo, przyznaje, że firmy te są bardzo efektywne. – Internetowe biura podróży odpowiadają za cały proces rezerwacji, łącznie z obciążeniem karty kredytowej klienta – wyjaśnia. – Serwisy te oferują także sporo zniżek i ofert korzystnych dla klientów. Nasza misja jest nieco inna. Informujemy użytkowników o najlepszych dostępnych cenach, a także oferujemy im wiele przydatnych opcji dodatkowych – kontynuuje Burge.
– Metawyszukiwarki umożliwiają konsumentom znacznie łatwiejsze porównywanie cen usług, oszczędzając ich czas, który z pewnością musieliby spędzić, wchodząc na strony poszczególnych hoteli i linii lotniczych – komentuje Jon Pickles, dyrektor ds. zarządzania informacją w firmie Travcorp Management Services.
Bob Atkinson, ekspert ds. turystyki w Travelsupermarket, wyjaśnia, iż internetowe biura podróży promują jedynie produkty firm, z którymi współpracują. – Tymczasem my możemy przedstawić użytkownikowi takie możliwości, jak tanie linie lotnicze, małe sieci hotelowe i pojedyncze hotele, a także niewielkie wypożyczalnie samochodów – dodaje.
Internetowe biura podróży szybko zauważyły korzyści, jakie dają klientom metawyszukiwarki, i postanowiły kuć żelazo póki gorące. W listopadzie 2012 r. firma Priceline kupiła serwis Kayak za 1,8 mld dol. Miesiąc później Expedia wydała 632 mln dol. na większościowy pakiet akcji niemieckiego serwisu wyszukiwania hoteli Trivago. Do wyścigu dołączył także portal Tripadvisor, który wprowadził na swojej stronie możliwość porównywania cen hoteli.
Metawyszukiwarki bez wątpienia zrewolucjonizowały sposób, w jaki rezerwujemy loty i wakacje, ale czy aby na pewno są one równie przydatne z punktu widzenia osób, które głównie podróżują służbowo? Antoine Boatwright, dyrektor techniczny w firmie Hillgate Travel specjalizującej się w organizacji podróży dla klientów korporacyjnych i zapewniającej im kompleksową obsługę wszystkich etapów podróży, twierdzi, że szybki i skuteczny serwis ze strony jego firmy jest w dużej mierze możliwy dzięki metawyszukiwarkom. – Naszym zadaniem jest znalezienie najkorzystniejszych ofert dla klienta, a metawyszukiwarka, z której korzystamy, bierze również pod uwagę politykę podróży danej firmy oraz preferowanych dostawców usług – przekonuje Boatwright.
Zwykle jednak takie firmy jak Hillgate są najmowane jedynie przez wielkie i zamożne korporacje, które wydają dużo pieniędzy. Richard Visick, dyrektor operacyjny niewielkiego brytyjskiego touroperatora Ski-Wise, organizuje około tuzina wyjazdów rocznie w Alpy i z własnego doświadczenia dobrze wie, jak rezerwować loty, hotele i organizować podróże, by było to z jak największą korzyścią dla klienta. – Rezerwacje przez pośredników są z reguły mało korzystne, więc nigdy nie korzystam z usług internetowych biur podróży. Zwykle rezerwuję bilety bezpośrednio przez strony internetowe linii lotniczych, a w przypadku destynacji, które odwiedzam rzadziej, decyduję się na wykorzystanie metawyszukiwarki, takiej jak na przykład Skyscanner.
Co przyniesie przyszłość?
Większość analityków jest zdania, że internetowe biura podróży i metawyszukiwarki będą współistnieć jeszcze przez jakiś czas. Dzięki danym zebranym podczas rezerwacji lotów i hoteli internetowe biura podróży będą mogły lepiej dostosować swoje oferty do potrzeb indywidualnego klienta. Ale metawyszukiwarki oferujące planowanie trasy od drzwi do drzwi również nie stracą na popularności.
Oczywiście istnieje także pewne zagrożenie, którego obawiają się wszyscy gracze z branży turystycznej. – Coraz więcej osób zamiast z tradycyjnych metawyszukiwarek korzysta z usług Google, które są coraz bardziej zaawansowane i powoli zdobywają większą część rynku – mówi Filip Filipov, dyrektor B2B w serwisie Skyscanner.
W ubiegłym miesiącu gigant z Redmond uruchomił nową funkcjonalność usługi Google Maps, za której sprawą planowanie trasy uwzględnia rozkłady jazdy wszystkich środków transportu publicznego w Wielkiej Brytanii (autobusy, autokary, tramwaje, pociągi, metro i promy). Dzięki temu możemy łatwo sprawdzić, jak najszybciej dotrzeć z punktu A do B.
Podsumowując, głównym zagrożeniem dla metawyszukiwarek może być wiara internautów w to, że nie muszą wcale wchodzić na specjalistyczne strony, by uzyskać pożądane informacje dotyczące podróży, jaką planują. Wystarczy, że zdecydują się zaufać staremu dobremu wujkowi Google.
Metawyszukiwarki, które warto znać
● SKYSCANNER.NET Porównuje ceny biletów lotniczych, pokoi hotelowych oraz oferty wynajmu samochodów.
● KAYAK.CO.UK Przeczesuje oferty tysięcy linii lotniczych, hoteli oraz wypożyczalni samochodów. Liczba zapytań dokonywanych przez tę stronę sięga miliarda rocznie.
● MOMONDO.CO.UK Sprawdza ceny biletów lotniczych, zakwaterowania i wynajmu samochodów, pozyskując dane z 700 różnych stron. Po znalezieniu interesującej nas oferty zostajemy przekierowani na stronę odpowiedniego biura.
● TRAVELSUPERMARKET.COM Porównuje ceny biletów lotniczych, pokoi hotelowych oraz wycieczek wakacyjnych z najbardziej znanych linii lotniczych, sieci hotelowych oraz brytyjskich biur podróży. Można tu również nabyć bilety na pociągi i promy, a także kwity parkingowe.
● HIPMUNK.COM Wyszukiwarka ta sprawdza ceny biletów lotniczych oraz zakwaterowania, jak również sieci hotelowe i mieszkania przez serwis Airbnb.
PODRÓŻE OD DRZWI DO DRZWI
● GOEURO.COM Ten niemiecki portal oferuje kompleksowe planowanie podróży w całej Europie. Wystarczy wpisać nazwę miasta wyjazdu oraz punktu docelowego, by po chwili uzyskać bogaty wybór możliwości podróży, łącznie z różnymi rodzajami transportu, od autobusów po samoloty.
● ROME2RIO.COM To australijski serwis planowania podróży typu od drzwi do drzwi z każdego miejsca na świecie. Wyszukiwarka obejmuje takie środki transportu, jak samolot, pociąg, autokar, prom i samochód. Jest także zsynchronizowana z 360 firmami kolejowymi, 3300 przewoźnikami autokarowymi, 530 operatorami promów oraz 670 liniami lotniczymi.
● ROUTERANK.COM Wyszukiwarka ta powstała w 2006 r. i oferuje kompleksowe planowanie podróży samolotem, koleją oraz drogą lądową ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób podróżujących służbowo. Plany podróży biorą pod uwagę harmonogram dnia użytkownika, a także takie wymagania, jak możliwość pracy oraz snu podczas podróży.
Internetowe biura podróży
● EXPEDIA.CO.UK Portal ten oferuje promocyjne ceny z ponad 450 linii lotniczych i 80 tys. hoteli. Można przez niego również wypożyczyć samochód i wykupić ubezpieczenie podróżne.
● LASTMINUTE.COM Jak sama nazwa wskazuje, strona ta specjalizuje się w sprzedaży typu last minute biletów lotniczych, noclegów, wakacji, rejsów oraz biletów do teatru.
● BOOKING.COM Jeden z największych rezerwacyjnych portali, mający w swoim portfolio ponad 460 tys. hoteli i willi oraz innych nieruchomości z całego świata. Nie sprzedaje biletów lotniczych.
● OPODO.CO.UK To dostęp do ponad 500 linii lotniczych, 150 tys. hoteli i 7 tys. wypożyczalni samochodowych. Sprzedaje również ubezpieczenia i kilkudniowe wycieczki.