Biznes na szynach

Autor tekstu: , Data publikacji:

Polskie koleje dostrzegły, jak ważny jest klient biznesowy. Ma wymagania, ale za ich spełnienie jest gotów płacić więcej i – co równie ważne – regularnie. Dlatego też systematycznie rozbudowują swoją ofertę pod kątem świata biznesu.

To, że przeloty na trasach krajowych stają się konkurencją dla kolei, widać gołym okiem. Linie lotnicze obniżają ceny, organizują promocje, wprowadzają nowinki techniczne w rodzaju elektronicznej odprawy. Do tego dochodzi widoczna w całej Polsce modernizacja i rozbudowa portów lotniczych, dotyczy to także tras dojazdowych do nich. Czym odpowiada kolej? Skracaniem czasu podróży, unowocześnianiem taboru, wprowadzaniem nowych usług. Oczywiście, mówimy tu o spółce PKP Intercity, gdyż z założenia to właśnie jej pociągi najbardziej interesują klientów biznesowych.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy (istnieje od 2001 roku), specjalizujący się w krajowych i międzynarodowych przewozach dalekobieżnych. Jego oferta dzieli się na dwie główne części: TLK (Tanie Linie Kolejowe), przeznaczone dla klientów mniej zamożnych oraz EIC (Express InterCity), z ukierunkowaniem na pasażerów zamożniejszych. Ta druga marka powstała z  połączenia pociągów ekspresowych oraz dawnych Intercity – proces ten jeszcze się nie zakończył, ostatnie pociągi typu Express będą jeździły do końca tego roku. EIC łączy największe miasta Polski ze stolicą.

Co to oznacza dla pasażera biznesowego? Niezłe warunki podróży, klimatyzowane wagony klasy 1 i 2, bezpłatny poczęstunek (do wyboru kawa, herbata lub napój), możliwość zamówienia śniadania lub obiadu z dostawą do przedziału. To standard. Ale lepszą i ciekawszą propozycją są przedziały menedżerskie. Podróżuje się w nich naprawdę komfortowo. Mają tylko cztery miejsca, zatem i fotele są większe, i przestrzeni wokół nich całkiem sporo. Duże stoły umożliwiają wygodną pracę. Każdy podróżujący, oprócz standardowego poczęstunku, otrzymuje, w zależności od pory dnia, śniadanie lub lunch, a do tego prasę codzienną i kolorową.

Dość dużym powodzeniem cieszą się wśród klientów biznesowych wagony konferencyjne. PKP Intercity dysponuje dwoma „mobilnymi centrami konferencyjnymi”. Można z nich korzystać na trasach krajowych i międzynarodowych, mogą być włączone do składów kursujących według rozkładu, ale istnieje także możliwość skonfigurowania trasy na życzenie klienta. „Mobilne centrum” jest podzielone na dwie części. Przestrzeń barowa ma 9 miejsc, w tym 3 przy barze oraz 6 na sofach. Część konferencyjna to stół z wbudowanymi gniazdkami do zasilania laptopów, jest tu także bezprzewodowy Internet, 40-calowy ekran LCD, system nagłośnienia, odtwarzacze audio i wideo, bezprzewodowe mikrofony. Drugi wagon konferencyjny ma wydzieloną część gabinetową, dzięki czemu można prowadzić dwa równoległe spotkania. Obydwa wagony konferencyjne mogą jeździć razem, mogą mieć wówczas wspólne nagłośnienie.

Z pewnością pociągi nie są w stanie konkurować z samolotami przy podróżach zagranicznych, przynajmniej jeśli chodzi o szybkość dotarcia. Ale są przecież ludzie, którzy zwyczajnie nie lubią latać. To właśnie im PKP Intercity oferuje 56 połączeń międzynarodowych. Najwyższą kategorią są tu pociągi EuroNight. W tej chwili z Polski jeździ jeden pociąg tego typu, Jan Kiepura, do Amsterdamu – z wagonami, które potem jadą do Monachium oraz Innsbrucku, a są przełączane w Hanowerze. Wagon sypialny ma 28 miejsc, szerokie, wygodne łóżka, umywalki z ciepłą i zimną wodą. W wersji dziennej przedział wyposażony jest w 3 fotele i dodatkowe, uchylne miejsce przy oknie. Istnieje możliwość łączenia dwóch przedziałów, dzięki rozsuwanym ścianom. W przedziale klasy Lux (są dwa takie) znajduje się prysznic i toaleta. W wersji dziennej przedział taki ma dwa wygodne fotele i stolik do pracy, panel sterowania oświetleniem indywidualnym, górnym oraz odtwarzaczem DVD i audio. W pociągu znajduje się także tzw. sleeperetka – przedział z fotelami wypoczynkowymi.

Na Dworcu Centralnym, od strony ulicy Emilii Plater, znajduje się Strefa VIP. To miejsce, do którego ma wstęp każdy, kto kupi bilet pierwszej klasy na pociąg, należący do spółki PKP Intercity. Wewnątrz podróżny znajdzie salę z fotelami i ławami, dostanie darmową kawę lub herbatę, będzie mógł także skorzystać z darmowego bezprzewodowego Internetu i pooglądać telewizję (stała transmisja programów biznesowych). W Strefie VIP znajduje się też przeszklona antresola, która może służyć do spotkań indywidualnych. Jest tu także fotel do masażu.

Oczywiście, oferta dla biznesu byłaby niczym bez pakietów cenowych. Takim rozwiązaniem, dedykowanym firmom, jest plastikowa Kolorowa Karta Intercity. PKP Intercity oferuje karty imienne lub na okaziciela, kwartalne, półroczne i roczne. Dzięki kupnie karty, firmy, których pracownicy dużo jeżdżą, mogą oszczędzać na ich kosztach podróży. Karta uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi kategoriami pociągów na terenie Polski, uruchamianych przez wielu przewoźników, w określonym na karcie czasie i klasie wagonu. Daje także inne korzyści, np. możliwość zakupu miejscówki na przejazd w przedziale menedżerskim czy zajęcia miejsca do siedzenia bez posiadanej miejscówki, jeśli oczywiście jest ono wolne. Cena karty zależy od klasy, czasu, na jaki jest wystawiana, a także od tego czy jest na okaziciela czy imienna – waha się od 2 800 zł za (klasa 2, kwartał, karta imienna) do 20 000 zł (klasa 1, karta roczna, bezimienna). Warto podkreślić, że karta bezimienna daje oczywiste korzyści – mogą z niej korzystać różni pracownicy.

PKP Intercity jako pierwsza spółka kolejowa wprowadziła możliwość zakupu biletów przez Internet. Wystarczy zalogować się na stronie https://bilet.intercity.pl/irez/ i bez wychodzenia z domu można kupić bilet na każde połączenie EIC. Bilety generowane są ze strony w formacie PDF, co jest istotne w przypadku zakupu biletów dla rodziny, czy znajomych (kupujący może wysłać bilet mailem do osoby udającej się w podróż).

Kilka liczb

1631 km – to najdłuższa relacja międzynarodowa (Warszawa-Amsterdam).

497 – tyle pociągów PKP Intercity kursuje w rozkładzie jazdy 2009/2010.

235 km/h – osiągnął w czasie testów skład zestawiony z trzech wagonów oraz lokomotywy Eurosprinter.

200 km/h – to maksymalna prędkość, którą osiągają pociągi PKP Intercity na niektórych odcinkach, niestety poza Polską.

160 km/h – maksymalna prędkość pociągów na terenie naszego kraju.