We wrześniu ubiegłego roku senat Politechniki Wrocławskiej podjął decyzję o wybudowaniu tego niecodziennego środka transportu. Przetarg na budowę kolejki wygrała austriacka firma Doppelmayr, specjalizująca się w budowie wyciągów narciarskich. Wrocławska kolejka będzie wzorowana na tej działającej w Barcelonie, która łączy park z portem i cieszy się dużym zainteresowaniem szczególnie wśród turystów.
Kolejka pojedzie z kampusu Politechniki Wrocławskiej do nowopowstałego Geocentrum, gdzie mają zajęcia przede wszystkim słuchacze z kierunków takich jak: budownictwo, górnictwo, czy mechanika.
Czas na przebycie tej drogi dla studentów znacznie się skróci. Przerwy między ich zajęciami zostaną zmniejszone, bo zamiast długiego spaceru, pojadą kolejką w ciągu zaledwie 3 minut. Dwie gondole kursować będą wahadłowo. Każda z nich pomieści 15 osób. Podczas godziny pracy, kolejka przewiezie aż 370 osób.
Stalowa lina zostanie podczepiona do wysokiej podpory, która stanie przy brzegu Odry. Gondole kolejki zyskają kolory czerwono żółte, co symbolizować ma barwy uczelni i miasta. Znajdą się w nich także miejsca na rowery, z których studenci bardzo chętnie korzystają przy sprzyjających warunkach pogodowych.
Studenci Politechniki pojadą kolejką bezpłatnie, wystarczy im do tego legitymacja studencka. Oczywiście także mieszkańcy Wrocławia i turyści będą mogli korzystać z nowego środka transportu. Cena biletu jest taka sama, jak za bilet komunikacji miejskiej – 2.40 zł.
Przewiduje się, że inwestycja pochłonie ponad 12 mln złotych, pieniądze mają pochodzić po połowie z urzędu miejskiego i Politechniki Wrocławskiej. Budowa kolejki powinna zakończyć się w sierpniu 2013 roku. Studenci skorzystają z nowego środka transportu już w kolejnym roku akademickim. Po miesiącu testowania, pierwsze przejazdy ruszą na początku października.