Tradycyjnym salutem wodnym został na warszawskim lotnisku powitany nowy przewoźnik. Nie dość, że możemy bezpośrednio polecieć do Mediolanu, to stamtąd mamy połączenia do 14 miast we Włoszech, Europie i Afryce Północnej, np. Barcelony, Palermo, Neapolu i Lizbony. Przewoźnik oferuje 12 rejsów tygodniowo. Jak to się dzieje, że w czasach kryzysu Grupa Lufthansa poszerza nieustannie ofertę?
Lufthansa Italia wystartowała w lutym 2009 roku. Pomysł okazał się nadzwyczaj trafiony. Liczba pasażerów, korzystających z usług nowej linii, sięgnęła prawie miliona. Doceniają oni „włoskość” przewoźnika – włoskojęzyczny personel, włoska kuchnia na pokładzie, nieco odmienny wystrój kabiny – to wszystko spotkało się z bardzo pozytywnymi ocenami. Mediolan Malpensa to jedno z lotnisk, które stanowią bazę dla Lufthansy Italia. Jest drugim co do wielkości, po Fiumicino, lotniskiem we Włoszech.
Wydaje się, że strategia ucieczki do przodu może długofalowo przynieść oczekiwane efekty. Deutsche Lufthansa AG to firma bardzo duża – składa się z około 400 spółek zależnych i filii na całym świecie. Zatrudnia 117 tysięcy pracowników. Tworzy tym samym największe linie lotnicze na świecie, a do grupy należą, poza Lufthansą, również Bmi, Brussels Airlines, Swiss i Austrian Airlines. Aż 100 milionów pasażerów,
275 kierunków, 750 samolotów – te liczby mówią same za siebie. Choć w ubiegłym roku firma zanotowała przychód o 10 procent mniejszy, to wynik operacyjny uzyskała dodatni, na poziomie 130 mln euro.
Lufthansa kontynuuje inwestycje we flotę i nowe usługi. Ma np. w planach zainwestowanie 150 mln euro w remonty i udogodnienia w salonach na lotniskach. Chce także wprowadzić coś, co nazywa się Flynet – i jest szerokopasmowym dostępem do Internetu w samolotach na trasach międzykontynentalnych.
Do 2016 roku Lufthansa zainwestuje 13 miliardów euro w 146 nowych samolotach. Zdecydowanie stawia przy tym na Airbusy – kupi m.in. dziewiętnaście A320 oraz cztery maszyny A380. Już teraz przygotowuje się do wymiany 35 tysięcy siedzeń w swoich samolotach – na lżejsze, a to po to, by uzyskać oszczędności w zużyciu paliwa.
Inwestycje to także rozwój sieci połączeń, nie tylko z Polski. Loty na trasie Monachium-Kiszyniów (Mołdawia), zwiększenie liczby połączeń z Chorwacją, podwojenie lotów z Budapesztu do Me-diolanu czy zwiększenie częstotliwości lotów z Niemiec do Rumunii to przykłady z tegorocznego rozkładu.
Polski rynek jest dla niemieckiego przewoźnika niezmiernie istotny. Jest na nim obecny niemal od 40 lat, od 1971 roku. Liczba pasażerów Lufthansy w Polsce nieustannie rośnie – w ubiegłym roku było ich 1,1 mln, o 2 procent więcej niż rok wcześniej. W grupie przewoźników tradycyjnych może pochwalić się 19-procentowym udziałem w naszym rynku. Cała Grupa Lufthansa oferuje w Polsce 287 połączeń tygodniowo do i z siedmiu miast: Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Katowic, Poznania i Rzeszowa. W letnim rozkładzie na ten rok Lufthansa ma do zaoferowania 25 tysięcy miejsc. Najwięcej rejsów (59 tygodniowo) będzie się odbywać z Warszawy do Frankfurtu, Monachium i Düsseldorfu.
Po włosku
Lufthansa Italia jest firmą w 100 procentach należącą do Deutsche Lufthansa AG. Zatrudnia 200 pracowników obsługi lotu oraz personelu administracyjnego na lotnisku Malpensa w Mediolanie. Dysponuje flotą ośmiu Airbusów A319, stacjonujących w Malpensa oraz jednym Airbusem A319, obsługiwanym przez Bmi. Oferuje ponad 170 cotygodniowych lotów z Mediolanu do jedenastu miast zagranicznych oraz loty krajowe – do Neapolu, Palermo, Olbii i Bari.
Catering na pokładzie obejmuje typowo włoskie dania, jak choćby gorące focaccia, regionalne sery i przekąski, np. szaszłyk z salami i oliwkami, carpaccio z ośmiornicy, a do tego włoskie wina i oczywiście kawę.