Niebo w rytmie flamenco

Autor tekstu: , Data publikacji:

Iberia to obecnie jedna z największych linii lotniczych w Europie. Tomasz Karczewski sprawdza, co hiszpański przewoźnik ma do zaoferowania pasażerom biznesowym.

Hiszpańskie linie lotnicze Iberia stały się prawdziwą potęgą lotniczą w Europie. Jak wynika z danych przewoźnika, w ubiegłym roku przewiózł on, wraz ze swoim partnerem Iberia Regional/Air Nostrum, 25 mln pasażerów. Nic zatem dziwnego, że ogromną rolę w przewozowej polityce Iberii odgrywają pasażerowie biznesowi. Hiszpańskie linie oferują im, poza ekonomiczną, dwie klasy: Business oraz Business Plus, różniące się między sobą szczegółami oferty, tak podczas lotu, jak i usług na ziemi.

W powietrzu…

Pasażer biznesowy ma, wbrew pozorom, dość proste i oczywiste wymagania. Chce na wszelkie czynności, związane z podróżą samolotem, stracić jak najmniej czasu, a sam lot odbyć w warunkach, które zapewnią mu i możliwość pracy, i odpoczynek. Na liniach europejskich, połączeniach z Afryką Płn. i Bliskim Wschodem środkowe miejsce w klasie Business linii Iberia jest zawsze wolne. Pasażerowie mają przy tym dużo miejsca na nogi, bo odległość między rzędami wynosi 83,8 cm, szerokość fotela wynosi natomiast 44 cm. Udogodnienie to zostało wprowadzone przez hiszpańskiego przewoźnika w samolotach Airbus A-319, A-320 oraz A-321. Klasa Business Plus zapewnia oczywiście dużo większą wygodę. Fotel w tej klasie można błyskawicznie zamienić w poziome łóżko, wyposażone w indywidualny ekran dotykowy z 15 kanałami dźwiękowymi i 26 wizualnymi, a także z grami.

Programy w kanałach rozrywki są dostępne w języku angielskim oraz hiszpańskim (niektóre filmy także w innych językach). Bardzo przydatna w opcji video i audio na życzenie jest możliwość zatrzymywania i przewijania obrazu, a także powtarzania fragmentów filmów oraz piosenek. Niezmiennie popularną wśród pasażerów opcją jest możliwość oglądania lotu na żywo, a to za pośrednictwem kamery, umieszczonej na sterze samolotu (w maszynach A340/600) – można „kontrolować” w ten sposób cały lot.

Pasażerowie klasy Business Plus mogą wysyłać wiadomości tekstowe na telefony komórkowe lub adresy poczty elektronicznej z ekranu dotykowego, zainstalowanego przy fotelu. Możliwy jest także odbiór smsa lub maila. Koszt tej usługi wynosi 2,10 USD za wiadomość, a długość tekstu nie może przekraczać 160 znaków. W konsoli fotela znajduje się telefon, koszt minutowej rozmowy to 9,95 USD.

Oferta kulinarna w klasie Business obejmuje świeżo przygotowywane posiłki, przy czym Hiszpanie proponują pasażerom zdrową i zrównoważoną dietę, wspartą starannie dobranymi winami. Siłą rzeczy, w menu kładziony jest nacisk na kuchnię hiszpańską, a w niej na połączenie tradycji i nowoczesnych tendencji kulinarnych. Dodajmy, że jest ona przygotowywana pod okiem słynnego w Hiszpanii mistrza kuchni Sergi Arola.

W przykładowym menu pasażer biznesowy znajdzie owoce z szafranem w oliwie, rosół, grillowaną polędwicę w winnym sosie z czarnymi truflami i serem, a także ciastko karmelowe. Z kolei w menu klasy Business Plus, w której, rzecz jasna, wybór jest znacznie większy, znajdziemy specjały w rodzaju warzyw z krewetkami i sosem czosnkowym, a także kurczaka z gruszkami i wanilią. Nie możemy zapominać o winach, wszak Hiszpania jest jednym z mocno winiarskich krajów, pasażerowie znajdą na pokładzie wina w rodzaju Rioja Tinto czy Blanco Rias Baixas.

…i na ziemi

Linie lotnicze Iberia mają kilkanaście salonów VIP, nie tylko w Madrycie i Barcelonie, ale także w innych miastach Hiszpanii i poza nią, np. w Londynie i Paryżu. Wstęp do nich mają uczestnicy programu lojalnościowego Iberia Plus, posiadacze biletów Business Class oraz Business Plus, a także klienci którzy lecą liniami sojuszu oneworld.

Najbardziej spektakularne salony VIP linii Iberia znajdują się w Madrycie, w nowym terminalu T4. Stanowiska komputerowe, dostęp do Internetu bezprzewodowego i przewodowego, faksy oraz telefony – to na potrzeby intensywnej pracy. Telewizję, prasę oraz bar z przekąskami i zimnymi oraz ciepłymi napojami – to z kolei na potrzeby relaksu. A jeśli już o wypoczynku mowa, to w madryckim terminalu goście salonów VIP znajdą specjalne pomieszczenia z wygodnymi łóżkami. Na madryckim lotnisku znajdują się też sale konferencyjne, które chętnie są wynajmowane przez firmy na spotkania biznesowe. Goście, którzy korzystają z połączeń międzykontynentalnych, mogą liczyć na kolację, jest tu dostępna strefa degustacji wina, a także prysznice.

To oczywiście nie jedyne udogodnienia dla pasażerów biznesowych, jakie znajdziemy na lotnisku. Mamy wśród nich takie przywileje, jak wybór miejsca z wyprzedzeniem, specjalne stanowisko odprawy, dopuszczalny większy bagaż czy pierwszeństwo wejścia na pokład. Interesująca opcją jest możliwość skorzystania z limuzyny z szoferem. Iberia lansuje tę usługę pod hasłem „wyląduj na ziemi, a twojej głowie pozwól dalej bujać w chmurach”.

Jest ona dostępna dla pasażerów klasy Business Plus, podróżujących rejsami międzykontynentalnymi. Nie wszędzie, lecz w Madrycie, Barcelonie, Santiago de Chile, Buenos Aires, Meksyku i Sao Paulo. Transfer limuzyną jest bezpłatny. Dodatkową usługą dla pasażerów biznesowych jest parking VIP, dostępny w Madrycie i Barcelonie – obejmuje nie tylko bezpłatne parkowanie przez 3 lub 7 dni (w zależności od długości lotu) i dozór, ale również ubezpieczenie samochodu. Wygląda na to, że warto w Iberii zaparkować na dłużej.