Podłącz się

Autor tekstu: , Data publikacji:

Coraz więcej linii lotniczych oferuje możliwość korzystania z Internetu i telefonów komórkowych na pokładach swoich samolotów. Tom Otley zdradza szczegóły i ceny poszczególnych ofert.

Za wyjątkiem niemowląt na pokładzie, nic tak nie dzieli biznesmenów, jak kwestia dostępności telefonii komórkowej na pokładach samolotów. Niektórym pomysł się podoba, część jest przeciw, ale telefony komórkowe to tylko jedna z możliwości, kryjących się pod słowem „łączność”. Zajęło to trochę czasu, ale możliwe, że już w tym roku coraz więcej samolotów umożliwi pasażerom korzystanie z Internetu i telefonu na pokładzie.

W większości przypadków ta usługa jest dodatkowo płatna, choć istnieje wiele różnych modeli cenowych a linie lotnicze ochoczo podkreślają, że nie jest to dodatkowe źródło zysku, lecz poszerzenie oferty. Innymi słowy, wiele na tym nie zarabiają.

Dlaczego więc w to inwestują? Te innowacyjne propozycje powstały nie tylko jako odpowiedź na zapotrzebowanie na tego typu usługi. Dzięki ich wprowadzeniu, tradycyjnym liniom lotniczym łatwiej jest się wyróżnić na tle taniej konkurencji. Podobne systemy wymagają wielomilionowych inwestycji w każdy samolot, są więc poza zasięgiem tanich przewoźników lub nie są częścią ich modelu biznesowego.

Co ze sprzętem? Pokładowy system rozrywki (IFE) standardowych linii lotniczych różni się, w zależności od samolotu, jednak większość nowych maszyn ma sprzęt produkcji Thales lub Panasonic Avionics Corporation. Wprowadzenie sprzętu, który umożliwia zatrzymanie programu na życzenie (AVOD) jest obecnie zastępowane przez system łączności – umożliwiający nie tylko zalogowanie się do Internetu, ale również prowadzenie rozmów. Onair i Aeromobile to dwie główne firmy zajmujące się wyposażeniem samolotów w tym zakresie. Również Aircell podjął współpracę z Deltą i kilkoma innymi liniami lotniczymi z USA i Kanady, by dostarczyć sprzęt do ponad 1 000 samolotów.

American Airlines

Główna linia lotnicza w USA bardzo szybko wyposażyła swoje samoloty w dostęp do WiFi, używając Gogo Inflight Internet firmy Aircell. Za dodatkową opłatą usługa dostępna jest we wszystkich modelach B767-200ERs i niektórych MD80. Samoloty B737-800 są dopiero wyposażane w odpowiedni sprzęt.

Po zalogowaniu mamy darmowy dostęp do strony aa.com oraz głównych artykułów The Wall Street Journal

i przewodników Frommer’s. Można też wybrać z menu ofertę połączenia się z Internetem przez telefon lub laptopa. Ta ostatnia usługa kosztuje 5 dolarów (około 15 zł) za 1 lot do 1,5 godziny, 10 dolarów (około 30 zł) za lot między 1,5 do 3 godzin oraz 13 dolarów (około 40 zł) za lot dłuższy niż 3 godziny. Cena każdej sesji zawiera pełne połączenie z Internetem, VPN i dostęp do skrzynki pocztowej.

Jeśli dużo podróżujemy po USA, warto pomyśleć o kupieniu 30-dniowego karnetu. Wersja na komórkę kosztuje 20 dolarów (około 60 zł), natomiast pełna – 30 dolarów (około 90 zł). Możemy również uiścić nieco wyższą opłatę 40 dolarów (około 120 zł), za możliwość korzystania z Internetu w samolotach każdej linii lotniczej, wyposażonych w technologię Gogo.

Usługa jest dostępna dla wszystkich urządzeń korzystających z WiFi, takich jak smartfony Blackberry, Apple czy Nokia (system Symbian S60), a także dla tych opartych na systemie Windows Mobile. Rozmowy telefoniczne i usługi VoIP (Voice-over Internet Protocol), takie jak Skype, nie są dostępne.

Cathay Pacific i Dragonair

Obydwie linie zaoferują możliwość korzystania z telefonu i nieograniczony dostęp do WiFi, na trasach lotów długodystansowych, od 2012 roku. Pasażerowie będą mogli korzystać z Internetu za darmo, wykorzystując pokładowy system IFE. Wysyłanie wiadomości, jak również wykonywanie rozmów telefonicznych, także będzie możliwe, a koszt tych usług będzie dołączany do rachunków telefonicznych pasażerów po podobnych stawkach, jak w przypadku zwykłych połączeń.

Użytkownicy laptopów i iPadów będą mogli za darmo wchodzić na określone strony internetowe jak oczywiście cathaypacific.com i strony partnerskie. Korzystanie z serwisów społecznościowych również będzie bezpłatne. Możliwy będzie niemal pełen dostęp do Internetu, z wyłączeniem transmisji video i usług VIP, takich jak Skype.

Linie Cathay nie ujawniły jeszcze swoich cen, jednak wiadomo, że na średnio- i długodystansowych lotach koszt będzie zryczałtowany. Dla użytkowników smartfonów powstał specjalny portal umożliwiający dostęp do Internetu za opłatą. Jeśli korzystamy z laptopa czy iPada, przeglądarka przekieruje nas na stronę Cathay, gdzie znajdziemy darmowe informacje od linii lotniczych oraz przycisk łączący z Internetem. Opłata za korzystanie z Internetu przez iPhona czy smartfona jest niższa i pozwala na mniejszy transfer danych.

„Długo nad tym myśleliśmy. Dużej grupie naszych stałych klientów biznesowych nie podoba się ten pomysł i bierzemy to pod uwagę. Jednak inne linie lotnicze oferują możliwość korzystania z telefonów komórkowych i nie ma z tym problemów. Linie Emirates mają 76 samolotów wyposażonych w odpowiedni sprzęt i w ciągu ostatnich dwóch i pół roku otrzymały tylko jedną skargę. Jasne instrukcje i wskazówki dotyczące korzystania z usługi pozwalają na pełną kontrolę” – twierdzi Alex McGowan, dyrektor ds. produktów linii Cathay.

Zasady użytkowania precyzują, iż pasażerowie powinni nastawić telefon na tryb wibracji i nie rozmawiać przez niego zbyt głośno. Rozmowy telefoniczne mogą być ograniczane przez załogę, która zostanie przeszkolona, by interweniować w razie potrzeby. Gdyby pojawiły się kłopoty, linie mogą całkowicie zrezygnować z umożliwiania rozmów telefonicznych, pozostawiając pasażerom dostęp do Internetu.

Delta Air Lines

Delta oferuje dostęp do WiFi w większości samolotów na krajowych trasach. Za sprzęt również odpowiada Aircell’s Gogo Inflight Internet a ceny są takie same, jak w przypadku American Airlines. Wejdź na: delta.com

Egyptair

Egyptair oferuje pełną łączność z WiFi w samolotach A330-300, latających na trasie Kair – Londyn, dzięki partnerstwu z Onair, firmie będącej własnością Airbus/SITA. Onair opisuje to jako „pełną możliwość połączenia z Internetem w kabinie i kokpicie – GSM/GPRS i WiFi o globalnym zasięgu”. System bazuje na paśmie Inmarsat Swiftbroadband i pozwala na łączenie się z Internetem za pomocą laptopów, a także możliwość korzystania z telefonów komórkowych i smartfonów w celu wykonywania rozmów, wysyłania i odbierania wiadomości i emaili, a także łączenia się z Internetem. Wejdź na: egyptair.com

Emirates

Bliskowschodni przewoźnik potwierdził, że zamierza wprowadzić dostęp do Internetu w jednym z samolotów A380 w pierwszej połowie tego roku, a następnie we wszystkich późniejszych modelach. Obecnie na pokładach ponad 75 samolotów, latających na długich trasy, można łączyć się z Internetem przez komórkę, dzięki wykorzystaniu Aeromobile (ceny oparte są na międzynarodowych cenach roamingu, ustalanych przez sieci telefonii komórkowych), ale wprowadzenie usługi internetowej będzie wiązało się z przejściem do konkurencji – Onair. Tymczasem, nadal korzystając z Aeromobile, linie Emirates zamierzają wprowadzić połączenia internetowe poprzez Blackberry. Wejdź na: emirates.com

Lufthansa

Główne niemieckie linie lotnicze były jednymi z pierwszych, które umożliwiły dostęp do szerokopasmowego Internetu na pokładach swoich samolotów, dzięki usłudze Connexion by Boeing. Okazało się, że usługa była popularna wśród niewielkiej liczby podróżnych, dlatego nie przyniosła oczekiwanych dochodów i w 2006 roku została wycofana.

Niemniej, Lufthansa nie zraziła się do pomysłu i postanowiła spróbować raz jeszcze, wprowadzając usługę Flynet w nowym porozumieniu z firmą Panasonic. Tak, jak w przypadku linii Emirates, komponentem nowego systemu jest Aeromobile. Lufthansa ma zamiar zainstalować Global Communications Suite (GCS) Panasonica w samolotach latających na długodystansowych trasach. Integralną częścią GCS jest eXPhone, czyli tak naprawdę Aeromobile – pozwala on pasażerom na wykonywanie rozmów, wysyłanie SMS-ów i korzystanie z serwisów informacyjnych.

Mówi się, iż Lufthansa planuje „różne modele cenowe”, takie jak opłata za godzinę lub miesięczna opłata ryczałtowa. Pasażerowie będą mogli w ten sposób uzyskać punkty w programie Miles and More. Lufthansa oświadczyła, że ma nadzieję wprowadzić usługę Flynet w sporej liczbie długodystansowych samolotów już w pierwszym roku użytkowania. Wejdź na: lufthansa.com

Oman Air

Oman Air była pierwszą linią lotniczą, która oferowała zarówno rozmowy telefoniczne, jak i dostęp do szerokopasmowego Internetu. Wprowadzono tę usługę na początku minionego roku, w samolotach A330. Dzięki systemowi Onair pasażerowie mogą korzystać ze swoich komórek podczas lotu, z wyłączeniem startu i lądowania. Rozmowy telefoniczne mają charakter roamingu, jak w przypadku zagranicznych sieci, trzeba więc używać międzynarodowych numerów kierunkowych.

System Onair również odpowiada za pokładowy hotspot korzystający z technologii WiFi. Dzięki temu pasażerowie mają dostęp do szybkiego Internetu poprzez laptopy, lub smartfony z funkcją WiFi. Możliwe jest to także przy wykorzystaniu urządzeń typu PDA. Wysyłanie e-maili przez klienta poczty elektronicznej i czaty internetowe będą dostępne za dodatkową opłatą. Pakiet internetowy Oman Air kosztuje 30 dolarów (około 90 zł) za pojedynczy lot. Korzystanie z poczty i czatów kosztuje odpowiednio 10 i 5 dolarów (około 30 i 15 zł). Wejdź na: omanair.com

Singapore Airlines

Singapurski przewoźnik włączy do swojej oferty usługę WiFi i możliwość korzystania z komórki od pierwszej połowy tego roku, łącząc swoje siły z Onair. Usługi te będą wprowadzane stopniowo we wszystkich samolotach Airbus A380, A340-500 i B777-300ER.

Usługa telefonii komórkowej umożliwia klientom wysyłanie i odbieranie wiadomości na telefonach kompatybilnych ze standardem GSM, wysyłanie i odbieranie e-maili na smartphonach i telefonach Blackberry, a także wykonywanie rozmów telefonicznych. Koszty będą doliczane do miesięcznych rachunków klientów, w oparciu o międzynarodowe stawki roamingowe, ustalane przez poszczególnych operatorów.

Jeśli chodzi o Internet, pasażerowie Singapore Airlines mogą uzyskać dostęp po zalogowaniu się do systemu. Szczegółowe informacje dotyczące opłat będą dostępne niedługo przed wprowadzeniem oferty na rynek w 2011 roku. Wejdź na singaporeair.com.

United Airlines

Wszystkie samoloty transkontynentalne, latające pomiędzy Nowym Jorkiem a Los Angeles i San Francisco, oferują usługę Gogo Inflight Internet. Ceny są takie same jak w przypadku American Airlines. Wejdź na: united.com

Virgin Atlantic

Nowe samoloty linii Virgin – A330, które właśnie trafiają do firmy, będą wyposażone w system IFE z informacjami uaktualnianymi na żywo, możliwością przesyłania wiadomości pomiędzy pasażerami, a także dostępem do telefonów komórkowych i poczty elektronicznej, dzięki partnerstwu z firmami Panasonic i Aeromobile.

Szczegóły cenowe mają dopiero być ujawnione, ale pasażerowie prawdopodobnie otrzymają rachunki od swoich własnych operatorów. Richard Branson mówił: „Jeśli za rozsądną cenę możemy uzyskać dostęp do serwisów informacyjnych, a koszty zostaną po prostu dołączone do naszego zwykłego rachunku, to jest to zapowiedź prawdziwej rewolucji i dzięki naszej firmie stanie się to możliwe”.

Virgin pracuje także nad wprowadzeniem e-czytników w fotelach pasażerskich, by umożliwić czytanie cyfrowych gazet i magazynów. Wprowadzono już także dostęp do Internetu. Przewoźnik zamówił dziesięć samolotów A330, pierwsze z nich mają być dostarczone na wiosnę. Obecnie linie Virgin America oferują usługę Gogo Inflight. Wejdź na: virgin-atlantic.com

Główni gracze obsługujący pokładowe połączenia:

Aeromobile

System Aeromobile, w połączeniu z osprzętem firmy Panasonic, tworzy zintegrowany system komunikacji pokładowej (Inflight Communications System) o nazwie eXPhone. Obecnie system ten jest używany przez linie Emirates i Malaysian Airlines, natomiast inni przewoźnicy, którzy mają go wprowadzić to Lufthansa, V Australia, Virgin Atlantic, Air New Zealand, Cathay Pacific i Turkish Airlines. Wejdź na: aeromobile.net

AIRCELL

System Gogo Inflight Internet dostarczany przez Aircell jest obecnie używany między innymi przez Air Canada, Alaskan Airlines, Air Tran, American Airlines, Delta Air Lines, United, US Airways i Virgin America. Wejdź na: gogoinflight.com

ONAIR

Oprócz Oman Air, Egyptair i Singapore Airlines z Onair korzystają również inni przewoźnicy, jak na przykład: TAP Portugal, Wataniya Airways, Royal Jordania, Qatar Airways, Saudi Arabian Airlines, Air Asia, Libyan Airlines, Hong Kong Airlines, TAM Airlines, Aeroflot i Finnair. Wejdź na: onair.aero

British Airways

Nowy system IFE pojawił się po raz pierwszy w samolotach B777-300ER, British Airways zapowiadają, że stopniowo ma być wprowadzony w 24 samolotach w przeciągu kilku lat. Pojawi się on zarówno na pokładach B777-300ER (w sześciu samolotach) a także B777-200ER (które jako jedyne nie są wyposażone w systemy audio i wideo na życzenie).

System i5000, dostarczany przez Thales, to zdecydowane udogodnienie w stosunku do systemu Rockwell Collins, z którym większość pasażerów British Airways miała okazję się zaznajomić. Posiada on ponad 230 programów telewizyjnych, 70 filmów i 400 płyt CD na życzenie, a także nowe słuchawki z mikrofonem, dzięki którym łatwiej grać (obecnie nie pełnią już funkcji słuchawki od telefonu).

Ekrany w klasach World Traveller i World Traveller Plus są większe i dotykowe, chociaż pasażerom latającym w klasie Club World, może być wygodniej korzystać ze słuchawek z mikrofonem, gdyż ekrany są bardziej oddalone.

i5000 umożliwia połączenia internetowe, jednak British Airways chcą najpierw sprawdzić czy jest zapotrzebowanie na takie usługi. Według Gemmy Colon z British Airways, linie zaobserwowały niski popyt na komunikację głosową w samolotach A318 wylatujących z Londynu, choć system Onair dawał pasażerom takie możliwości.
Wejdź na: ba.com

By dowiedzieć się więcej o samolotach B777-300ER, przeczytaj artykuł „New seats for some”, businesstraveller.com/archive/2010/october-2010