Podróże służbowe Anno Domini 2014. Co się zmieni?

Autor tekstu: , Data publikacji:

W 2014 roku służbowo podróżować będzie coraz więcej pracowników, średnio firmy wydadzą na podróże służbowe ponad 1,5 mln złotych, a przy wyborze hoteli decydować będzie głównie znana marka – takie m.in. wyniki przynosi najnowsza edycja raportu "Trendy w zarządzaniu podróżami służbowymi", przygotowanemu przez Grupę Hotelową Orbis.

To już drugie z kolei badanie „Trendy w zarządzaniu podróżami służbowymi”, zlecone przez Grupę Hotelową Orbis firmie konsultingowej SANA Consulting. – W Polsce nie mamy zbyt wielu opracowań dotyczących branży MICE i Corpo Travel, dlatego dostrzegliśmy potrzebę zgromadzenia i analizy danych oraz poznania aktualnych tendencji – tłumaczy zamysł badania branży David Henry, SVP Sales, Marketing Distribution and Revenue Management w Grupie Hotelowej Orbis. – W porównaniu z poprzednim badaniem postanowiliśmy rozszerzyć liczebność grupy i dlatego w tegorocznym badaniu wzięło udział aż 350 przedstawicieli branży, w tym 150 travel managerów, 100 podróżujących członków zarządu oraz managerów i 100 organizatorów podróży w firmach, jak np. Asystenci, działy wsparcia, etc.
Nowy raport został zaprezentowany podczas specjalnej konferencji, zorganizowanej 11 czerwca w warszawskim hotelu Sofitel Victoria Warsaw.

Jak więc wygląda rynek podróży służbowych w Polsce w 2014 roku? Jak pokazują wyniki badania, ma się całkiem nieźle i dobrze rokuje na przyszłość. Po pierwsze, o 2 procent wzrosła liczba pracowników wykonujących podróże służbowe po Polsce. To, według autorów badania, wynik polepszającej się koniunktury w gospodarce i związanej z tym aktywności firm.

Towarzyszy temu tendencja porządkowania podróży służbowych w dużych firmach – przejawia się ona między innymi wydzielaniem osobnego w strukturze firm stanowiska travel managera. W tej chwili już niemal trzy czwarte firm posiada osobę dedykowaną do tego rodzaju zadań. Jakie są ich kluczowe cele?

W tym roku to przede wszystkim optymalizacja kosztów podróży (64 proc.), poprawa efektywności systemu raportowania (43 proc) oraz promocja korzyści wynikających z podróży wśród pracowników (36 proc.). Badania przynoszą ciekawą i optymistyczna prognozę zapotrzebowania na usługi hotelowe w Polsce w tym roku. Ponad jedna trzecia, 36 proc. pytanych uważa, że w tym roku owo zapotrzebowanie wzrośnie o 10 proc, 34 proc, że pozostanie na tym samym poziomie. Przeciętny polski podróżujący pracownik najczęściej zatrzymuje się podczas podróży służbowej na więcej niż jeden dzień (76 proc), a kwota, którą firmy przeznaczają na takie wyjazdy kształtują się w granicach 250-350 złotych.

Jeśli zaś chodzi o wyjazdy zagraniczne, najczęściej odwiedzanymi destynacjami są miasta europejskie: Praga, Moskwa, Kopenhaga, Amsterdam, Paryż, Frankfurt, Monachium, Barcelona, Mediolan, Londyn, Bruksela, Wiedeń oraz Zurych. Poza Europą z kolei Dubaj, Nowy Jork, Pekin, Szanghaj oraz Bangkok. Coraz więcej firm korzysta w organizacji podróży służbowych z usług firm sektora Travel Management Companies, które zajmują się rezerwacją biletów lotniczych, hoteli, biletów kolejowych.

Gdzie osoby odpowiedzialne za organizację podróży służbowych znajdują informacje o hotelach dla swoich pracowników? Można powiedzieć, że niemal po równo w trzech źródłach: internecie, Travel Management Companies oraz bezpośrednio w hotelach. Główne kryteria wyboru to przede wszystkim lokalizacja, cena oraz standard.

Badanie pokazuje, jak wielka przewagę w realizacji podróży służbowych mają hotele sieciowe nad pojedynczymi tego typu placówkami. Korzystanie z sieci deklaruje aż 89 procent travel managerów. Dlaczego? Bo kojarzą się ze znanymi wcześniej markami (marka jest ważna dla 73 proc. osób organizujących podróże służbowe), mają dogodne położenie w centrach miast, gwarantowany standard oraz lepszą „responsywnością” w stosunku do gości korporacyjnych.

Metodologia badania:
Badanie zostało przeprowadzone między 26 marca a 20 maja 2014 na zlecenie Orbis SA przez firmę badawczą Sana Consulting metodą pogłębionych wywiadów na próbie 350 osób, w tym 150 travel managerów, 100 podróżujących członków zarządu i managerów oraz 10 organizatorów podróży (asystenci, działy wsparcia sprzedaży, agencje TMC). 80 proc. wywiadów zostało przeprowadzonych osobiście, reszta telefonicznie lub przy pomocy ankiety internetowej. Proporcje firm: duże firmy: 50 proc., średnie firmy – 35 proc, małe firmy – 15 proc.