Apel branży zajmującej się sprzętem narciarskim do PFR

Autor tekstu: , Data publikacji:

O objęcie sektorowym wsparciem producentów, sprzedawców i właścicieli wypożyczalni sprzętu narciarskiego oraz outdoorowego, a także odblokowanie możliwości uprawiania sportów zimowych na stokach czy rozważenie zarządzenia dodatkowych ferii, podczas których związani z narciarstwem czy outdoorem przedsiębiorcy mogliby rozpocząć nadrabianie poniesionych w wyniku lockdownu strat – apeluje od połowy grudnia do Premiera, Ministra Gospodarki i Prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju powstały niedawno „Komitet Narty Snowboard Outdoor”, prosząc jednocześnie o spotkanie i rozmowę na temat pomocy dla branży. Organizacja zrzesza producentów, dystrybutorów, właścicieli sklepów i wypożyczalni ze sprzętem narciarskim, snowboardowym i outdoorowym.

Dla związanych z produkcją, handlem i wypożyczaniem sprzętu do sportów zimowych (głównie dla narciarzy i snowboardzistów) przedsiębiorców, trwający od listopada lockdown, i zamknięcie w grudniu stoków narciarskich, to prawdziwa katastrofa. Przyznają, że każdego dnia notują ogromne straty związane z obostrzeniami, praktycznym odwołaniem ferii zimowych, a także zamknięciem centrów handlowych, gdzie zlokalizowanych jest wiele sklepów sportowych. – W listopadzie 2020 spadki rok do roku były na poziomie 50-80%, a w grudniu, miesiącu generującym zawsze największe obroty w roku, z racji chwilowego otwarcia stoków narciarskich oscylowały w okolicach 50%.

W styczniu 2021 zaś, jeśli stoki nie zostaną otwarte, szacujemy spadki na poziomie 80%. Podobnie może być w lutym, jeśli obostrzenia nadal będą obowiązywać – tłumaczy krytyczną sytuację tej branży Arkadiusz Walus – Przewodniczący Komitetu Narty Snowboard Outdoor, organizator targów i testów narciarskich SNOW EXPO. Zwraca też uwagę, że reprezentowana przez Komitet branża ma charakter sezonowy i w związku z tym nie odrobi strat w miesiącach wiosennych czy letnich, a stoki magazynowe będą zalegać i wymagać finansowania przez cały kolejny rok.
Dlatego wraz z innymi przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, sprzedażą i wypożyczaniem sprzętu zimowego, utworzył „Komitet Narty Snowboard Outdoor”, który wystąpił do Premiera Mateusza Morawieckiego, Ministra Gospodarki Jarosława Gowina oraz odpowiedzialnego za tworzenie programu
wsparcia sektorowego, a także selekcję kwalifikujących się do niego branż, prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju, Pawła Borysa.

Komitet domaga się:
• Poszerzenia listy objętych pomocą sektorową branż o oznaczone następującymi kategoriami PKD:
47.64.Z – sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (w Tarczy 2.0 są tylko wyspecjalizowane sklepy z odzieżą sportową).
To jest PKD większości sklepów narciarskich, snowboardowych, outdoorowych
46.42.Z – Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia
46.90. Z – Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana
To są PKD dystrybutorów sprzętu narciarskiego, snowboardowego i outdorowego 32.30.Z – Produkcja sprzętu sportowego
To jest PKD polskich producentów sprzętu narciarskiego, snowboardowego i Outdoor
– Zorganizowania dodatkowych, tygodniowych ferii zimowych „Ferie+” w okresie od 23 stycznia do 3 kwietnia 2021 r., z podziałem na województwa.
– Rozszerzenia oraz daleko idących uproszczeń systemu rekompensat za straty powstałe w wyniku ograniczeń i zakazu prowadzenia działalności dla podmiotów związanych z branżami narciarską, snowboardową oraz outdoorową.
– Przyznania subwencji i niskooprocentowanych, gwarantowanych przez Państwo kredytów na utrzymanie płynności poszkodowanych podmiotów, z tytułu zakupionych przed sezonem, a nie sprzedanych obecnie zapasów magazynowych.
– Pilnego otwarcia stoków narciarskich, gastronomii, hoteli, pensjonatów i schronisk – przy zachowaniu reżimu sanitarnego oraz odpowiednich procedur.
Stworzenia dodatkowego bonu “Ferie+” na opłacenie obozów narciarskich dla dzieci, na zakup i wypożyczenie sprzętu sportowego, skipassów, szkoleń.

Autorzy postulatów wierzą, że zostaną one uwzględnione w planach, pracach i decyzjach związanych z ograniczeniem rozprzestrzeniania się pandemii Covid-19 w Polsce. – Jesteśmy otwarci na konsultacje. W obecnym kryzysie liczy się bowiem każda odpowiednio przygotowana i adresowana pomoc. Zdajemy sobie również sprawę, jak ważne jest odpowiednie rozeznanie zagrożeń pandemicznych i przygotowanie właściwej strategii do ich zminimalizowania. Jednak uważamy, że tylko szeroko skonsultowane i właściwie zakomunikowane działania mogą przyczynić się do ostatecznego pokonania pandemii – deklarują przedstawiciele zrzeszonych w Komitecie Narty Snowboard Outdoor firm. Są jednocześnie przekonani, że jako Komitet mogą służyć rozwiązaniami, które mogą przyczynić się do uratowania ich branż, a także dać asumpt do poprawy zdrowia i kondycji Polaków. Ponawiają też apel o spotkanie i rozmowę z prezesem Polskiego Funduszu Rozwoju.

– Przedłużenie zamknięcia stoków narciarskich jest dla nas tragiczne w skutkach, reprezentujemy tysiące przedsiębiorców, którzy każdego dnia ponoszą z tego tytułu ogromne straty, coraz bardziej licząc się z możliwością zakończenia swojej działalności i zwolnienia zatrudnionych u siebie osób. Nasz głos pozwoli Panu na ukształtowanie opinii na temat całej branży i skierowanie do niej pomocy. Będzie także okazją do analizy, jakie decyzje mogą i powinni podjąć Państwo w najbliższym czasie, aby uchronić spory segment gospodarki i tysiące miejsc pracy – mówi Arkadiusz Walus. Dodaje przy tym, że upadek tej branży spowodować może wzmocnienie konkurencji zza granicy, a ta – np. w krajach sąsiednich – otrzymała już od swoich rządów wystarczające wsparcie na przeżycie.

Branża Narty-Snowboard-Outdoor, obejmuje:

–  Producentów i dystrybutorów sprzętu sportowego
–  Sieci handlowe zajmujące się sprzedażą tego sprzętu
–  Ponad 1000 specjalistycznych sklepów narciarskich, snowboardowych i
outdoorowych
– Ponad 1000 wypożyczalni nart
Zatrudnia w Polsce ponad 50 tysięcy osób oraz generuje obrót ponad 5 miliardów złotych rocznie w samych tylko miesiącach zimowych. Zaledwie w jednym tylko miesiącu – listopadzie 2020, firmy z branży zanotowały spadki obrotów rzędu aż 50- 80% w stosunku do analogicznego okresu roku 2019.

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji