Co to jest podpis cyfrowy?

Autor tekstu: , , Data publikacji:

Zastanawiasz się nad przejściem z tradycyjnego podpisywania dokumentów na załatwianie spraw elektroniczne? Podpis cyfrowy to specjalny rodzaj podpisu elektronicznego oparty na zaawansowanych technikach kryptograficznych, który zapewnia poufność. Poznaj różnice między podpisem cyfrowym a elektronicznym i dowiedz się, jak działa podpis cyfrowy. Zalety tego rozwiązania z pewnością Cię przekonają!

Podpis cyfrowy a elektroniczny

Podpis elektroniczny to dość szeroka kategoria, która obejmuje metody elektroniczne służące potwierdzeniu tożsamości osoby dokonującej czynności prawnej. Kwalifikowany podpis elektroniczny pozwoli Ci dopełnić urzędowych formalności, opłacić rachunki czy podpisać umowę.

Podpis cyfrowy jest pojęciem węższym – to specjalistyczny rodzaj podpisu elektronicznego, który opiera się na zaawansowanych kluczach kryptograficznych. To gwarancja autentyczności – podpis cyfrowy jest przypisany podmiotowi, który go złożył, a on zaświadcza o nadaniu wiadomości oraz niemodyfikowaniu jej treści podczas transmisji. Podpis cyfrowy zapewnia bezpieczeństwo:

Autentyczność – daje pewność co do pochodzenia dokumentu.
Niezaprzeczalność – świadczy o autorstwie dokumentu i znajomości jego treści.
Integralność – umożliwia sprawdzenie nieautoryzowanych modyfikacji dokumentu po jego podpisaniu.
Bezpieczeństwo podpisu cyfrowego zapewniają algorytmy, formaty kryptograficzne i protokoły. Kluczowe są również instrumenty prawne, które osadzają instrumenty techniczne, takie jak klucze kryptograficzne w obowiązującym prawie.

Podpis cyfrowy – co to? Co możesz załatwić?

Podpis cyfrowy pozwoli Ci bezpiecznie i szybko załatwiać wszelkie formalności – podpisywać dokumenty, umowy czy finalizować transakcje. Możesz składać podpisy w dowolnym czasie i miejscu i zapomnieć o uciążliwym czekaniu na kuriera. Szybko, prosto i wygodnie! Dodatkowo generujesz oszczędności, bo nie musisz drukować dokumentów.

Jak działa podpis cyfrowy? Technologia podpisów elektronicznych, a w tym cyfrowych, opiera się na matematycznych algorytmach. Podpis cyfrowy to połączenie narzędzi technicznych, takich jak klucze kryptograficzne i instrumentów prawnych. Dzięki temu dany podpis jest przyporządkowany konkretnej osobie z zachowaniem poufności danych.

Podpis cyfrowy Autenti jest bezpieczny – profesjonalne technologie szyfrowania i najwyższe standardy bezpieczeństwa gwarantują, że składane podpisy są poufne i autentyczne. Dokumenty podpisywane podpisem kwalifikowanym Autenti są prawnie wiążące na terenie całej UE. Podpis cyfrowy jest prosty w obsłudze – nie potrzebujesz specjalnego oprogramowania. Wystarczy tylko urządzenie z dostępem do internetu. To innowacyjne i jednocześnie proste rozwiązanie – możesz w kilka chwil nadawać, podpisywać dokumenty, weryfikować osoby podpisujące, a w rezultacie sprawnie zarządzać obiegiem dokumentów.

Podpis cyfrowy – dlaczego warto z niego korzystać?

Zastanawiasz się, dlaczego warto postawić na podpis cyfrowy? Prześledź jego zalety na przykładzie podpisu kwalifikowanego Autenti.

Szybki i prosty proces – akceptujesz dokumenty i składasz oświadczenie woli jednym kliknięciem, niezależnie do tego, jak obszerny jest dokument, który chcesz podpisać. Nie musisz nic instalować czy posiadać specjalnych urządzeń – wystarczy laptop, tablet czy smartfon z dostępem do internetu.

Bezpieczeństwo – z podpisu elektronicznego może korzystać wyłącznie osoba, na którą został wydany. W połączeniu z kluczami kryptograficznymi i instrumentami prawnymi, podpis cyfrowy to bezpieczny i profesjonalny sposób na podpisywanie dokumentów. Możesz mieć pewność, że Twoje dane są poufne.

Wielofunkcyjne rozwiązanie – z kwalifikowanym podpisem elektronicznym załatwisz sprawy urzędowe (ZUS, US, JPK, KRS i JEDZ) i administracyjne, ale także formalności biznesowe (np. związane z kadrami). Podpis elektroniczny ułatwia prowadzenie korespondencji zagranicznej. Możesz też bez przeszkód załatwiać spawy w instytucjach finansowych, firmach telekomunikacyjnych czy towarzystwach ubezpieczeniowych. Jeden podpis i wiele możliwości – podpisywanie dokumentów nigdy nie było prostsze.

Z korzyścią dla środowiska. Wiesz, że oszczędności związane z depapieryzacją przedsiębiorstw przekraczają nawet 70%? Decydując się na podpisy elektroniczne, ograniczasz zużycie papieru potrzebnego do drukowania umów i dokumentacji. Dzięki temu działasz proekologicznie i oszczędzasz. Nie musisz też gromadzić i przechowywać setek papierowych dokumentów.

Łatwy do uzyskania – podpis kwalifikowany Autenti InfoCert możesz uzyskać w pełni zdalnie. Wystarczy, że weźmiesz udział w kilkunastominutowej rozmowie online z konsultantem i opłacisz usługę. SimplySign, czyli podpis kwalifikowany odpowiedni m.in. do podpisywania dokumentów urzędowych, uzyskasz, umawiając się na spotkanie z konsultantem osobiście lub online. Wystarczy, że wspólnie z konsultantem uzupełnisz wniosek i potwierdzisz tożsamość, by móc korzystać z podpisu kwalifikowanego.