Jak podróżują polscy biznesmeni? Badanie Amadeusa

Autor tekstu: , Data publikacji:

Specjalizująca się w dostarczaniu nowoczesnych technologii rezerwacyjnych firma Amadeus zbadał rynek polskich podróży służbowych. Badanie pokazuje, że pracownicy są gotowi samodzielnie organizować sobie wyjazdy, ale jednocześnie oczekują, że proces ten będzie przebiegać w sposób szybki i prosty.

Polscy biznesmeni i pracownicy cenią taki dobór miejsca noclegu i środków transportu, który pozwoli im w efektywny sposób wykorzystać czas wyjazdu na spotkania służbowe. Jednocześnie nie zawsze przestrzegają wymaganej przez pracodawcę polityki podróży. Lubią też łączyć służbowe i prywatne cele wyjazdów oraz przedłużać delegacje, żeby mieć czas na zwiedzanie.

Jako wyjeżdżający służbowo, którzy wzięli udział w badaniu Amadeus, najczęściej były wskazywane osoby na stanowiskach kierowniczych. Aż 6 na 10 badanych przyznało, że zarządza zespołem. W delegacje najczęściej wyjeżdżają kierownicy (29% respondentów), dyrektorzy (16%) lub prezesi (5%). Pracownicy pełniący inne funkcje – specjaliści, przedstawiciele handlowi czy inspektorzy, znajdują się natomiast w mniejszości, co potwierdza, że osoby znajdujące się wyżej w hierarchii podróżują służbowo relatywnie częściej.

Jeśli chodzi o częstotliwość delegacji, pracownicy deklarują, że podróżują najczęściej kilka razu w roku (53% odpowiedzi). Pracowników wyjeżdżających częściej jest stosunkowo mniej – 17% jest w delegacji średnio raz na miesiąc, a 30% – kilka razy w miesiącu. Wyjazdy są też najczęściej krótkie – zazwyczaj trwają jeden dzień bez noclegu (39%) lub dwa dni z noclegiem (38%). Zdecydowana większość to podróże krajowe – 82% badanych deklaruje, że wyjeżdża w różne miejsca w Polsce, 30% – że podróżuje na terenie Unii Europejskiej, a zaledwie 6% – że dociera w inne regiony świata.

Badanie Amadeus wskazuje, że osoby wyjeżdżające służbowo wiedzą o istniejącej
w firmie polityce podróży (55% respondentów), choć nie zawsze jej przestrzegają (9% badanych). Najczęściej dotyczy ona rezerwacji hotelu (54%) oraz wyboru środka transportu: zakupu biletów lotniczych (42%) lub kolejowych (38%) czy wynajmu samochodu (28%).

Polacy najchętniej udają się w delegację samochodem służbowym (63%). Dość często korzystają też z samolotu (35%), rzadziej z pociągu (23%) lub autobusu (9%). Podróżujący służbowo Polacy zdecydowanie wolą nocować w hotelu (79% wskazań) niż innych obiektach, takich jak pensjonat, niezależny apartament czy motel.
Wyjeżdżający w delegację pracownicy chcą organizować ją samodzielnie, najchętniej korzystając z aplikacji internetowej lub mobilnej (39% badanych). Tych, którzy wolą aby wszystkim zajęła się za nich firma jest mniej – tylko 33%.

Badanie Amadeus wskazuje również, że podróżujący lubią łączyć służbowe i prywatne cele wyjazdów. Większość respondentów (57%) deklaruje, że podczas delegacji ma do dyspozycji czas wolny, a im wyjazd dłuższy, tym jest go więcej. Najchętniej korzystają z niego zwiedzając okolicę (59%), rzadziej goszczą w lokalnych restauracjach lub klubach (26%), a także w muzeach, teatrach czy kinach (9%).

Badanie na zlecenie firmy Amadeus wykonała agencja badawcza TNS na ogólnopolskiej próbie 300 osób, które wyjeżdżają służbowo co najmniej trzy razy do roku. Ankieta typu CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) została przeprowadzona wśród pracowników firm i instytucji zatrudniających powyżej 50 pracowników.