Statystyki pokazują, że przeżywamy boom popularności wśród turystów, a skala cały czas narasta. Według GUS (Głównego Urzędu Statystycznego) w pierwszej połowie 2019 roku liczba turystów korzystających z noclegów w Polsce wzrosła o ponad 700 tyś w porównaniu z rokiem wcześniejszym i oscylowała w okolicach 12,5 mln. Jest to wzrost o 6% i ciągle rośnie.
Nie tylko liczba turystów chcących zwiedzić nowe miejsca rośnie w naszym kraju, ale również kwoty wydawane na atrakcje i zakwaterowanie. Tylko w zeszłym roku odwiedzający wydali blisko 35 mld zł o czym mówi NIK w swoim raporcie. Atrakcje, które w dalszym ciągu najbardziej przyciągają turystów do polski to obiekty wpisane na światową listę UNESCO, których znajdziemy 16 w kraju nad Wisłą. Daje nam to 8 miejsce pod względem zabytków w całej Europie. Turystyka to nie tylko zwiedzanie zabytków i odpoczynek na łonie natury. To również wydarzenia kulturowe. I to właśnie ta gałąź turystyki ma wpływ na zyskiwanie przez Polskę coraz większej popularności. Oferta kulturowa czy eventowa jak na przykład duże wydarzenia muzyczne, sportowe czy kulinarne są elementami, które przyciągają tłumy osób każdego roku, szczególnie tych młodszych.
W przypadku coraz większego zainteresowania podróżami do naszego kraju, branża hotelowa zmuszona jest do odpowiedniego przygotowania się pod wzmożone okresy podróży turystów. Wiąże się to z wieloma zmianami oraz wprowadzaniem udogodnień, które nie tylko pozwolą na zwiększenie atrakcyjności konkretnego miejsca noclegowego, ale również przyspieszą proces akomodacji potencjalnych klientów. Hotel w ramach swoich usług w dzisiejszych czasach nie wystarczy, że będzie miał opcję spania i posiłku. Liczą się drobne rzeczy, które mają ogromny wpływ na dalszy wizerunek całej placówki. W celu pozyskiwania nowych klientów ważna jest personalizacja doświadczeń i wywoływanie pozytywnych emocji poprzez oferowanie nieoczekiwanych rozwiązań. Komfort dla gościa powinien nie tylko być częścią samego spoczynku, ale również komfortowych opcji na płatności czy rezerwację postoju.
Na jakich elementach powinna skupić się branża hotelowa w celu zyskania większej ilości klientów?
Różne metody płatności to podstawa
W dobie rozwoju i wzrostu popularności bezgotówkowych form na płatności za usługi okazuje się, że im większa pula metod płatności, tym sprawniej przebiega cały proces dokonywania rezerwacji i tym więcej gości na taką rezerwację się decyduje, co jest nieocenionym plusem dla branży hotelarskiej. Oczywiście nie oznacza to, aby całkowicie rezygnować z tradycyjnych form płatności, ale udostępnijmy też możliwość płacenia kartą i przelewami online. Równie ważny jest wachlarz metod dokonywania rezerwacji. Wiele osób rezerwuje dziś noclegi przy użyciu portali internetowych, ale nie brakuje chętnych na rezerwacje telefoniczne i mailowe. W takich przypadkach warto zadbać o to, by hotel dysponował opcją MO/TO, dzięki której można dokonać preautoryzacji na karcie klienta bez fizycznego jej użycia . Wystarczą dane przekazane telefonicznie bądź drogą mailową. Środki zostaną zablokowane na rzecz przyszłej płatności. Jest to jedna z flagowych usług dla biznesu hotelarskiego oferowanych przez polską spółkę Polskie ePłatności, która jest najczęściej wybieranym operatorem płatności bezgotówkowych w Polsce.
Właściwa lokalizacja
Choć typowe hotele często kojarzą się ze ścisłym centrum miasta i w praktyce wielu właścicieli właśnie na taką lokalizację się decyduje, dobry hotel nie musi koniecznie wiązać się z obecnością wyłącznie w obrębie samego centrum miast. Wielu turystów przyjeżdża z zupełnie innej części kraju, dlatego najważniejszą zasadą dla hotelu jest jego umiejscowienie w pobliżu dróg dojazdowych do miasta lub takich gdzie istnieje łatwość w znalezieniu drogi dla potencjalnego klienta nie znającego topografii miejsca do którego się udaje.
Standard zakwaterowania
Bardzo ważną kwestią co nie powinno nikogo dziwić jest jakość oferowanego standardu pokojów i obsługi. Nie chodzi o najwyższej jakości materiały i najdroższe dodatki, a o spójny i czysty charakter miejsca dopasowany do segmentu rynku i klienta, w którego celuje dana placówka. Goście, nawet jeśli planują pobyt w hotelu zaledwie na jedną czy dwie noce muszą mieć możliwość skorzystania z odpowiednio przygotowanego śniadania, wygodnego i czystego łóżka czy przestrzeni do pracy w pokoju niezależnie od pory dnia.
Zaplecze gastronomiczne
Ostatnią, choć nie mniej istotną ze względu na prezentowany wizerunek i ogólny odbiór kwestią związaną z wyposażeniem i ofertą hotelu nastawionego na zwiększenie zysków jest oferowane przez jego właścicieli zaplecze gastronomiczne. To właśnie w hotelowych restauracjach i barach odbywa się wiele mniej lub bardziej oficjalnych spotkań biznesowych czy partnerskich – niektóre kwestie najlepiej rozwiązuje się przy jedzeniu czy dobrym drinku. Dlatego dla dodatkowych korzyści warto zainteresować się trendami i atmosferą związaną z gastronomiczną gałęzią, która w spójny sposób będzie koegzystowała z charakterem hotelu.
Zatem warto pamiętać, że na atmosferę miejsca składa się wiele czynników i każdy może mieć wpływ na Twoje być albo nie być. Warto również pamiętać o takich drobnostkach jak zamieszczenie opisów pobliskich atrakcji. Kluczem do sukcesu jest zadbanie, by klient jak najlepiej wypoczął podczas pobytu w Twoim obiekcie.