Laptop, tablet, smartfon – jak zapewnić im bezpieczeństwo w podróży?

Autor tekstu: , Data publikacji:

Mobilność urządzeń elektronicznych ma najważniejsze znaczenie dla podróżujących, ale jednocześnie czyni je bardziej podatnymi na ryzyko uszkodzenia lub utraty wskutek zagubienia czy kradzieży. Podstawowa ochrona, gwarantowana przez producenta, okazuje się w takich sytuacjach niewystarczająca, ponieważ nie chroni posiadacza sprzętu przed finansowymi konsekwencjami tych zagrożeń. 

Nie dziwi fakt, że na kupno nowych lub naprawę uszkodzonych urządzeń Polacy wydają sporą część prywatnego budżetu. Jak podliczyli analitycy z firmy SquareTrade, choć na tle innych europejskich krajów jesteśmy narodem ostrożnym, prawie 25 proc. respondentów straciło swoje urządzenie w ciągu dwóch lat poprzedzających badanie. Oszacowano, że w latach 2007-2014 na samo pokrycie kosztów napraw lub wymianę smartfonów wydaliśmy w naszym kraju ponad 4 miliardy złotych. Większość uszkodzeń powstaje tam, gdzie najczęściej korzystamy ze sprzętów. Jak pokazują badania, nie są to z reguły zacisza domów czy biur.

Z badania „Tablet Trouble”, wykonanego na zlecenie marki Panasonic przez firmę Dynamic Markets, wynika, że aż 70 proc. pracowników korzystających ze służbowego tabletu stwierdziło, że są one bardziej narażone na uszkodzenia, niż smartfony i laptopy. Dzieje się tak, ponieważ osoby posiadające to urządzenie częściej wykorzystują je w podróży (75 proc.) lub pracując po godzinach w domu (60 proc.), niż na co dzień w biurze (45 proc.). Respondenci pytani o powody powstania szkody, najczęściej stwierdzali brak wyraźnej przyczyny. 40 proc. wskazało na wystawienie urządzenia na działanie zbyt wysokich lub niskich temperatur (pozostawienie urządzania w rozgrzanym samochodzie lub na noc w okresie zimy). Upadek z wysokości wytypowało 21 proc., a przejechanie przez pojazd kolejne 11 proc. O tego rodzaju szkody podczas wyjazdów służbowych naprawdę nietrudno.

Gdzie i na jakich warunkach ubezpieczymy sprzęt?

Sprzęt możemy ubezpieczyć zarówno u operatora telekomunikacyjnego (najczęściej smartfon), jak i w marketach RTV/AGD lub w specjalizujących się w tym przedsiębiorstwach. Jeśli chodzi o operatorów, niemal wszyscy oferują dodatkową polisę swoim abonentom. Ubezpieczenie ma chronić głównie przed uszkodzeniami obudowy, ekranu oraz skutkami zalania. Umowa zawierana jest na czas określony, który najczęściej wynosi od miesiąca do dwóch lat. Ubezpieczenie ma zagwarantować pokrycie kosztów naprawy lub wymianę urządzenia na nowe. Rekompensata obowiązuje jednak do określonej wartości. Warto również pamiętać, że wymiana lub naprawa nie będą nam przysługiwały, jeżeli operator orzeknie, że jesteśmy winni uszkodzenia telefonu.

Punkty sprzedaży zazwyczaj oferują wykupienie dodatkowej gwarancji na dłuższy czas, która obejmuje także uszkodzenia mechaniczne. Zamiast standardowego okresu ochrony producenckiej możemy zabezpieczyć swój sprzęt choćby i na 5 lat. Nawet kilka lat po zakupie urządzenia, jeżeli ulegnie ono uszkodzeniu, sprzedawca będzie musiał przyjąć je do naprawy. Sklepy nie oferują jednak możliwości ubezpieczenia od kradzieży lub uszkodzenia powstałego w podróży, a to bardzo istotne w przypadku urządzeń, które mają służbowe przeznaczenie.

Na tym tle wyróżnia się ubezpieczenie Klikochron, które umożliwia ubezpieczenie sprzętu również od takich ewentualności jak kradzież czy uszkodzenie w wyniku gorąca lub płomieni. Co istotne, sprzęt jest chroniony także poza granicami naszego kraju, zatem podczas podróży służbowej lub wyjazdu na wakacje nie musimy się obawiać, że ubezpieczyciel odmówi nam pomocy. Dużym udogodnieniem jest ponadto możliwość objęcia ochroną sprzętu kupionego nawet pół roku wcześniej.

Ochrona na służbie

Jak pokazują badania, służbowy sprzęt elektroniczny jest bardziej narażony na ryzyko uszkodzenia lub zniszczenia niż ten wykorzystywany w domowym zaciszu. Urządzeniom, które wykorzystywane są w trakcie spotkań biznesowych czy rozmów handlowych, zagrażają również… nawyki ich użytkowników. Jak pokazało badanie „Laptop Pride” przeprowadzone przez firmę Panasonic, pracownicy zwykle mniejszą wagę przykładają do ochrony sprzętów będących na wyposażeniu firmy, niż własnych. Prym wiodą tu osoby zatrudnione w marketingu oraz human resources. Aż jedna trzecia z nich zadeklarowała, że służbowy tablet, smartfon lub laptop traktuje gorzej, niż prywatny. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 21 proc. ogółu ankietowanych. Ta niechlubna statystyka również powinna skłonić nas do zastanowienia się dwa razy nad wyborem ochrony dla służbowego sprzętu.

Zagwarantowanie dodatkowej ochrony dla urządzeń służbowych jest więc istotne, jeżeli weźmie się pod uwagę najczęściej wskazywane przez użytkowników przyczyny powstania szkód. Jednocześnie rozglądając się za ofertami dodatkowych ubezpieczeń, warto pamiętać, że nie wszystkie uwzględniają ochronę przed najczęstszymi zagrożeniami występującymi w trakcie wykorzystywania urządzeń w podróży.