Poprzez udział w akcji, Air France i KLM mają zamiar:
– po pierwsze – mierzyć skuteczność dostępnych już rozwiązań, takich jak np. stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych,
– po drugie – badać nowe, innowacyjne metody, takie jak np. szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji trasy lotu czy bezzałogowy transport bagażu na lotnisku,
– po trzecie – zaangażować pasażerów i tworzyć usługę lotniczą w poszanowaniu środowiska, zgodnie z oczekiwaniami klientów.
Pomysłodawcą „Skyteam Sustainable Flight Challenge” jest grupa entuzjastycznych pracowników KLM, zainspirowanych słynnym wyścigiem lotniczym Londyn-Melbourne, który odbył się w 1934 roku. Podobnie jak kiedyś wyzwaniem były loty dalekiego zasięgu i globalny dostęp do świata, teraz głównym zadaniem całej branży lotniczej jest obniżenie emisji dwutlenku węgla. Pod koniec czerwca wyniki uczestniczących w tym projekcie linii lotniczych zostaną ocenione przez niezależną komisję w czterech kategoriach: wpływ, innowacyjność, skalowalność i współpraca, a cała zgromadzona wiedza zostanie udostępniona partnerom SkyTeam.
W ramach projektu „Skyteam Sustainable Flight Challenge” linie Air France zrealizowały dwa loty, które odbyły się 3 i 4 maja b.r.: z Paryża (CDG) do Lizbony (Portugalia) oraz Montrealu (Kanada). Podczas tych lotów Air France zastosował szereg działań i narzędzi na różnych etapach podróży, mających na celu redukcję emisji dwutlenku węgla i zmniejszenie wpływu operacji lotniczej na środowisko naturalne:
Energooszczędne samoloty – dwa komercyjne loty zrealizowano aktualnie najbardziej energooszczędnymi samolotami we flocie Air France: Airbusem A350 (lot do Kanady) oraz Airbusem A220 (lot do Lizbony). Oba samoloty najnowszej generacji stanowią ważny element strategii przewoźnika w kontekście środowiska i redukcji emisji, ponieważ zużywają do 25 procent mniej paliwa niż samoloty poprzedniej generacji. Dodatkowo są o jedną trzecią cichsze. Do 2030 roku te typy samolotów mają stanowić 70 procent floty Air France, w porównaniu z 7 procentami obecnie, dzięki inwestycji rzędu miliarda Euro rocznie, zaplanowanej na okres 2022 – 2025 r.
Zrównoważone paliwo lotnicze – podczas wspomnianych lotów, zastosowano mieszankę z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w wysokości 16 procent w przypadku lotu do Montrealu oraz 30 procent przy locie do Lizbony. (Aktualnie zgodnie z francuskimi przepisami Air France stosuje 1-procentową domieszkę SAF podczas wszystkich lotów z Francji). Paliwa te powstają z biomasy, takiej jak zużyty olej spożywczy w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym i nie konkurują z łańcuchem dostaw żywności. Ich wykorzystanie pozwala obniżyć emisję CO2 średnio o 80 procent w całym cyklu życia.*
Eko-pilotaż – podczas startu i samego lotu zastosowano rozwiązania w zakresie efektywnego realizowania operacji lotniczych i innowacyjnych procedur ograniczających zużycie paliwa, jak np. kołowanie na jednym silniku, optymalizacja ścieżek lotu oraz wznoszenia się i schodzenia do lądowania. Wspomniane działania pozwalają obniżyć zużycie paliwa średnio o 3-4 procent podczas każdego lotu.
Obniżenie wagi całkowitej samolotu poprzez:
zaangażowanie pasażerów – przed lotem pasażerowie wszystkich kabin zostali poproszeni o preselekcję dania na ciepło, pozwoliło to zmniejszyć załadunek, a tym samym wagę samolotu. Jednocześnie ograniczono marnotrawstwa żywości. Również dystrybucja osobistych zestawów podróżnych dla pasażerów klasy Biznes i Premium Economy odbywała się wyłącznie na życzenie, zgodnie z wcześniejszym zamówieniem. (Zestawy podróżne są wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu i zawierającą m.in. organiczne kosmetyki organiczne.)
lżejszy sprzęt cateringowy – zastosowano innowacyjny, nowy typ wózka cateringowego
Zrównoważony catering i serwis pokładowy bez plastiku
Podczas obu lotów Air France zaoferował pasażerom posiłki w całości przygotowane we Francji. Rejs do Lizbony obejmował catering w 100 procentach wegetariański, natomiast podróżni do Montrealu otrzymali do wyboru (na podstawie wcześniejszej preselekcji) danie mięsne pochodzące z Francji, rybę pochodzącą ze zrównoważonych połowów certyfikowanych MSC lub opcję wegetariańską.
Zastosowano specjalne lekkie tace z tworzywa z recyklingu, które można poddać ponownemu przetworzeniu, zastawę pokładową wykonaną z celulozy, drewniane sztućce i mieszadełka, papierowe kubki, wycofano też z użycia indywidualne plastikowe butelki;
Oferta gastronomiczna w salonach lotniskowych Air France została skomponowana tak, aby zminimalizować ślad węglowy – pasażerowie mają do dyspozycji lokalne i sezonowe produkty oraz naczynia wielokrotnego użytku.
Usprawniono system sortowania – selektywna segregacja śmieci podczas lotów odbyła się już na pokładzie (puszki, butelki, pudełka).
Bezemisyjna obsługa naziemna – operacje naziemne odbyły się z wykorzystaniem wyłączenie napędu elektrycznego, m.in. elektryczne wypychanie samolotów, transport załóg między bazą, a stanowiskiem postojowym samolotu autobusem elektrycznym, zastosowano też zasilaną elektrycznie infrastrukturę lotniskową do załadunku cargo.
Udział Air France w inicjatywie „Skyteam Sustainable Flight Challenge”, stanowi namacalny dowód realizacji nowej strategii redukcji CO2 „Air France ACT” ogłoszonej przez przewoźnika miesiąc temu. Nowa strategia dekarbonizacji zakłada, że do roku 2030 Air France obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu z rokiem 2019, co jest równoznaczne z 12-procentowym spadkiem całkowitej emisji. Przeprowadzone loty specjalne potwierdzają, że przy zaangażowaniu wszystkich dostępnych środków i narzędzi osiągnięcie wyznaczonego celu jest możliwe.
Po tym jak ogłosiliśmy nowe, naukowo poparte cele Air France w zakresie redukcji emisji CO2 zależało nam, aby w konkretny i namacalny sposób zilustrować, jak branża lotnicza musi się zmienić w obliczu kryzysu klimatycznego. Podczas dwóch z naszych rejsów – do Montrealu i Lizbony, przy zaangażowaniu partnerów i klientów Air France, udało nam się udowodnić skuteczność istniejących sposobów i narzędzi, a także zastosować nowe rozwiązania, które pozwolą nam jeszcze bardziej zredukować emisję CO2 w przyszłości. Mimo, że transformacja branży lotniczej względem środowiska jest wymagająca i złożona, jesteśmy zdeterminowani, aby zbadać wszystkie możliwości i drogi do celu. Cieszymy się z szansy poznania i wykorzystania innowacji stosowanych przez inne linie członkowskie sojuszu SkyTeam, podzielające nasz wspólny cel, którym jest ograniczenie globalnego ocieplenia, zgodnie w porozumieniem paryskim.” – powiedział Vincent Etchebehere, Wiceprezes ds. Zrównoważonego Rozwoju i Nowej Mobilności w Air France.
Efekty
Zastosowanie powyższych działań umożliwiło obniżenie emisji CO2 podczas każdego z dwóch lotów o blisko 45 procent. Osiągnięcie takiego wyniku i realizacja całego projektu była możliwa dzięki zaangażowaniu zespołów Air France z wielu działów, m.in. pilotów, personelu pokładowego i naziemnego, pracowników cargo, obsługi technicznej, wsparcia operacyjnego i wielu innych. Nie bez znaczenia jest też współpraca licznych partnerów, takich jak Airbus, TotalEnergies, Grupa ADP, Servair, Charlatte, Navya oraz lotnisk w Montrealu i Lizbonie. Namacalny efekt wspólnego działania jest zgodny z przekonaniem Air France, że dekarbonizacja sektora lotniczego jest możliwa tylko w wyniku ścisłej współpracy linii z producentami samolotów, portami lotniczymi, organami władz państwowych i organizacji międzynarodowych.
Efekty akcji, w tym poziom redukcji emisji CO2 przy pomocy każdego z aktywowanych narzędzi, a także informacje zwrotne od pasażerów obu lotów zostaną dokładnie przeanalizowane. Na tej podstawie linia będzie mogła wybrać najbardziej skuteczne metody do zastosowania w przyszłości. Ponadto spostrzeżenia i wyniki zostaną przekazane wszystkim liniom uczestniczącym